Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlands bedrijf mag het woord 'Lego' niet meer veelvuldig gebruiken

Een Nederlands betonbedrijf mag het woord 'Lego' niet langer veelvuldig gebruiken op zijn website. Dit heeft de rechtbank in Den Haag beslist. De onderneming, die stalen mallen maakt voor betonblokken die onder andere worden ingezet bij wegafzettingen en de beveiliging van straten en evenementen, had op zijn website expliciet verwezen naar de beroemde bouwstenen uit Denemarken.

Betonproducten worden wereldwijd ingezet voor de meest uiteenlopende projecten. Steeds vaker worden betonblokken ook ingezet als afscheiding van tuinen, privéterreinen, erfen en grotere landschappen. Een combinatie van verschillende afmetingen betonblokken geeft een mooi aanzicht voor een schutting of afscheiding.



Lego-stenen van Betonblock
Betonblock benadrukte hoe de betonblokken van Betonblock dankzij een noppensysteem, dat doet denken aan de Lego-stenen, eenvoudig gestapeld kunnen worden en zorgen voor een stevige constructie. De rechter heeft echter geoordeeld dat het gebruik van de naam 'Lego' door Betonblock misbruik maakt van de aantrekkingskracht en populariteit van het merk. De rechter gaf aan dat de onderneming geen schade toebrengt aan Lego, aangezien de bedrijven niet in dezelfde branche opereren, maar dat Betonblock wel profiteert van de reputatie en zichtbaarheid van het merk.

Betonblock moet binnen twee dagen stoppen met het gebruik van de term 'Lego' op zijn website, onder de dreiging van een dwangsom van 500 euro per dag, met een maximum van 50.000 euro. Ondanks dat de marketingdirecteur van Betonblock, Sander Tacx, eerder had aangegeven dat hij geen schade aan Lego vermoedde, blijft de dwangsom op basis van de uitspraak staan. Het gebruik van de naam wordt gezien als onterecht profiteren van het prestige van het speelgoedmerk.

Bron: RetailTrends

Publicatiedatum: