Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groothandel Diga Colmore bekritiseert stijgende containerprijzen

"Het moet stoppen, de consument betaalt dit en onze handel gaat op zijn gat!"

Dimitri Galanidis, directeur van Diga Colmore Venlo B.V., een groothandel in de internationale woon-, meubel- en decoratiebranche, reageert fel op de stijgende containerprijzen in een recent artikel op Wonen360. Hij wijst op de passiviteit van Europese autoriteiten terwijl de kosten blijven stijgen.

"Europa laat het weer gebeuren," begint Galanidis. "Eind vorig jaar klaagden de rederijen over te lage inkomsten en kondigden ze ontslagen en uit de vaart genomen schepen aan. Ondertussen heeft president Biden in Amerika verkondigd dat elke prijsverhoging via zijn bureau moest worden goedgekeurd vanwege de stijgende kosten van het leven door dure containers. Waarom kijkt Brussel nu passief toe?"

Galanidis benadrukt dat deze machtspositie niet door de beugel kan, maar vermoedt dat het vanwege het maritiem recht moeilijker is om in te grijpen. "Het gevolg? Wij betalen straks weer dezelfde hoge prijzen als twee jaar geleden door de laksheid van Brussel, dat er juist voor is om het reilen en zeilen van Europa te beschermen en onze belangen te behartigen. In plaats daarvan doen ze niets voor de handel, behalve nog meer regels maken en het ondernemen bemoeilijken. Daar zijn ze wel goed in."

Met deze kritiek legt Galanidis de vinger op de zere plek van de Europese handels- en transportpolitiek. Zijn eigen bedrijf, Diga Colmore Venlo B.V., heeft dagelijks 1 tot 2 containers nodig om aan de vraag te voldoen. "Reken maar uit wie dat moet gaan betalen," aldus Galanidis.

Onhoudbaar
Zijn boodschap is duidelijk: de huidige situatie is onhoudbaar en vereist dringend actie van de Europese autoriteiten om de stijgende kosten en de negatieve impact op de handel aan te pakken. "Brussel moet in actie komen om de belangen van Europese bedrijven te beschermen."

Deze waarschuwing van Galanidis komt op een cruciaal moment voor de Europese handel en legt de noodzaak bloot van een meer proactieve en beschermende houding van de Europese Unie ten opzichte van haar interne markt.

Consument
"De containerprijzen tijdens de coronaperiode kostte mijn bedrijf 1,7 miljoen euro extra aan transport", wil Dimitri nog gezegd hebben, "die we vervolgens 'kwijtraakten' toen de prijzen naar beneden kletterden.
Daarnaast kocht CMA CGM een meerderheidsaandeel in KLM - Air France. Cash!! 18 miljard euro!! Rederijen maakten met leugens winsten in een jaar waar ze normaal gesproken 10 jaar over doen. Dat moet stoppen, de consument betaalt dit en onze handel gaat op zijn gat!"

Reageren? [email protected]

Meer informatie:
Diga Colmore
Floralaan 25
5928 RD Venlo
Nederland
+31(0)77 324 1930
[email protected]
www.colmore.nl