Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Stijgende containertarieven door te weinig schepen voor te veel lading'

Na vijf maanden is het duidelijk dat de crisis in de Rode Zee nog niet van de baan is. Rederijen hebben hun vaarschema's omgegooid, wat op de capaciteit weegt. In combinatie met het piekseizoen dat eraan komt, doet dat de tarieven weer stijgen. "De markt is in het voordeel van de rederijen nu", zegt Stefan Verberckmoes, analist bij AXSMarine, een leverancier van scheepvaartdata, in een interview met het Vlaamse dagblad De Tijd.


Foto ter illustratie. © Alptraum | Dreamstime.com


De prijzen voor het verschepen van containers zijn opnieuw gestegen, zoals Wonen360 eerder deze week meldde, met een toename van 16 procent sinds het begin van de maand, volgens de World Container Index van het maritiem onderzoeksbureau Drewry. Deze stijging wordt toegeschreven aan aanhoudende problemen in de Rode Zee, waar rederijen hun schepen omleiden, en een toename van de lading uit China, waardoor alle containercapaciteit uitverkocht is.

Stefan Verberckmoes, analist bij AXSMarine, merkt op: 'Dit is een klassiek geval van mismatch tussen aanbod en vraag: er zijn te weinig schepen voor te veel lading.' Hij voegt eraan toe: 'De rederijen moeten extra schepen inzetten om het gebruikelijke aantal containers op tijd vanuit China naar het Westen te krijgen. Bovendien blijkt dat de vrachtvolumes het afgelopen kwartaal hoger waren dan verwacht.'

De problemen in de Rode Zee begonnen in november, toen rederijen het Suezkanaal begonnen te mijden vanwege toenemende aanvallen van Houthi-rebellen. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke daling van het scheepvaartverkeer door het kanaal. Als gevolg daarvan worden vrachtschepen omgeleid via Kaap de Goede Hoop, wat de reistijd met tien dagen kan verlengen en extra kosten met zich meebrengt.

Verberckmoes benadrukt in De Tijd dat rederijen hun vaarschema's structureel hebben aangepast vanwege de aanhoudende crisis in de Rode Zee. Dit heeft geresulteerd in een beter beheer van hun capaciteit. Maersk, een van 's werelds grootste rederijen, vermijdt bijvoorbeeld nog steeds het Suezkanaal vanwege de aanhoudende crisis in de Rode Zee, wat naar verwachting zal leiden tot een krimp van 20 procent op de lijn tussen Azië en Europa in het tweede kwartaal.

De toegenomen transportkosten worden voornamelijk doorberekend aan importeurs, maar Verberckmoes gelooft niet dat consumenten dit zullen voelen. Hij wijst erop dat de prijzen nog steeds veel lager liggen dan tijdens de piek in januari en dat logistieke problemen in havens en opslagfaciliteiten naar verwachting beperkt zullen blijven.

Bron: De Tijd.be

Publicatiedatum: