Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Zoek hulp en steun waar je kunt, want ondernemer is een eenzaam beroep"

Sinds de oprichting 25 jaar geleden heeft Concepts & Companies onder leiding van eigenaar Rob van Prooijen een indrukwekkend traject afgelegd in de interieurbranche. Het bedrijf heeft niet alleen een stevige reputatie opgebouwd, maar heeft ook vele hoogtepunten en uitdagingen gekend gedurende deze tijd.

In een exclusief interview (vandaag deel 2/2) met Wonen360 blikt Rob terug op de reis van Concepts & Companies, de impact van de recente coronapandemie, en werpt hij een blik op de toekomst van de woondetailhandel. Met een schat aan ervaring en een duidelijke visie biedt Rob waardevol inzichten en adviezen voor zowel startende ondernemers als gevestigde spelers in de sector. Zijn belangrijkste advies? "Doe je best, kom op tijd, wees een voorbeeld en wees aardig."

Wat zijn enkele hoogtepunten die je hebt meegemaakt in de afgelopen 25 jaar?
Rob: "Het zijn er echt te veel om op te noemen. Ik heb zoveel geluk gehad, zoveel dingen zijn op mijn pad gekomen. Zoveel mooie momenten met medewerkers, winkels en leveranciers."

Heeft de coronapandemie de activiteiten van Concepts & Companies beïnvloed?
Rob: "Dat was nu echt een gamechanger. Nog nooit zoveel beperkingen in één klap over ons heen gekregen. Alles, maar dan ook alles moest anders. Alles wat hierboven staat moest in één klap worden toegepast. Honderden vragen werden gesteld en beantwoord. Wij zijn als bedrijf nooit uit de lucht geweest. Ik heb de medewerkers gevraagd naar kantoor te blijven komen. Het kantoor is groot, we konden ruim van elkaar zitten. Maar toch dapper dat ze het hebben gedaan. We waren op allerlei manieren bereikbaar en deelden waardevolle info met elkaar. Over de omzet hoefden we ons geen zorgen te maken, die ging door het dak. Maar alles er omheen was nieuw en anders. Groot compliment aan de winkels en leveranciers die onder die moeilijke omstandigheden door zijn gegaan. Creatief zijn geweest. Logisch zijn blijven nadenken. Daar zie je de kracht van een netwerk."

Wat kunnen we in de toekomst verwachten van Concepts & Companies?
Rob: "Terugkijken is goed, je kan van het verleden leren. Vooruitkijken is belangrijk voor je ontwikkeling. Maar het allerbelangrijkst is het nu. Alles wat we doen, doen we in het nu. En in het nu worden vele initiatieven ontwikkeld. Als je kijkt naar IMP en hoezeer dat in een behoefte voorziet. Ik ben blij dat we onszelf in dat aspect opnieuw hebben uitgevonden. En komen veel nieuwe marketingtools aan, waar alle leden gebruik van kunnen maken. Die zullen voor september worden geïntroduceerd. Nóg beter zichtbaar, nóg beter vindbaar. Zelf heb ik lang geleden besloten in ieder geval tot mijn 75e te willen werken. Dat duurt nog even. Natuurlijk moet het lichaam mee blijven werken. Ik ben bezig meer management aan boord te halen zodat de afhankelijkheid van mij afneemt. Gerwin Bast, de marketingmanager die vorig jaar bij ons kwam en recent Albert Jan Bargeman. Allemaal pijlers onder het bedrijf. Jonge, goede mensen die samen met Paul van Kolfschoten, Mariska Scheele en Esther Kouwenberg het bedrijf kunnen draaien. En vergeet mijn vrouw niet, Nicole die al die 25 jaar, en nog steeds, volop bij ons werkt en zichzelf ook steeds opnieuw uitvindt. Ik wil werken aan een stevig platform voor groei, ik zie nog zoveel mogelijkheden."

Hoe ziet volgens jou de toekomst van de woondetailhandel eruit?
Rob: "Ik ben daarover zeer optimistisch. Steeds meer ouderen, steeds meer geld en steeds minder tijd. Ik ga daarbij voorbij aan grote catastrofes die zouden kunnen plaatsvinden. Daar kan ik niet op plannen. Er zullen winkels sluiten, maar er gaan er ook weer open. Ik zie een heel nieuw type ondernemer met een Turkse achtergrond op het toneel verschijnen. Mooie bedrijven met hardwerkende mensen. Consumentprijzen zijn wel een beetje een zorg aan het worden. Als het gat te groot wordt, wordt het gevuld met andere spelers aan de onderkant. Daar moeten we met elkaar voor waken. Maar anders dan dat zie ik alleen maar blauwe lucht. Ondernemers die willen groeien kunnen complete projecten aanpakken en van A tot Z onze consumenten ontzorgen. Dat is precies waar de markt om vraagt. Onze winkels worden steeds meer aannemers, let maar op. En dat is helemaal geen verkeerde positie om in te verkeren. Alhoewel die ook weer zijn eigen valkuilen kent. Maar ja, als het allemaal makkelijk was waren wij met zijn allen niet nodig en deed iedereen het zelf."

Tot slot, welk advies zou je willen geven aan ondernemers die net beginnen?
Rob: "Blijf trouw aan je dromen, aan je visie, maar wees flexibel in de weg er naartoe. Hou je ogen open en schakel op tijd. Kies de positie waar je comfortabel mee bent. Maar als je kunt, ga voor groei. Wees niet bang voor tegenslag, het hoort er écht bij en geef niet op. Zoek hulp en steun waar je kunt, want ondernemer is een eenzaam beroep. Sluit je aan bij een groep. Daar word je altijd beter van. En als laatste: doe je best, kom op tijd, wees een voorbeeld en wees aardig."

Op 5 april jl. verscheen deel 1 van het interview dat Wonen360 met Rob van Prooyen had: 'Ons concept trekt sterke, zelfbewuste en eigenzinnige ondernemers aan'

Meer informatie:
Concepts & Companies
Oosteinde 35
3842 DR Harderwijk
(0341) 45 48 00
info@concepts-companies.nl
www.concepts-companies.nl