Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob van Prooijen over 25 jaar Concepts & Companies (deel 1/2):

'Ons concept trekt sterke, zelfbewuste en eigenzinnige ondernemers aan'

Concepts & Companies viert op maandag 15 april zijn 25-jarig bestaan. Het is de verwezenlijking van een droom ("een bedrijf te hebben waarmee ik diensten kon verlenen aan ondernemers") die 25 jaar geleden begon.

Rob van Prooijen (zie foto rechts), eigenaar en oprichter, blikt terug op de voorbije kwart eeuw. Met innovatieve concepten zoals Colors@Home heeft Concepts & Companies zijn stempel gedrukt op de detailhandelsbranche. Maar hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld? Wat zijn de belangrijkste factoren voor dit succes? En wat zijn de plannen voor de toekomst?

In een uitgebreid interview met Wonen360 (vandaag deel 1 van 2) geeft hij antwoord op vragen die vooral ingaan op het verleden, heden en toekomst.

Gefeliciteerd met het 25-jarig bestaan van Concepts & Companies! Hoe voelt het om een mijlpaal als deze te bereiken?
Rob: "Het is prachtig om te zien dat het de droom die ik 25 jaar geleden had, daadwerkelijk realiteit is geworden. Dat zo'n beetje alles waar ik van droomde ook werkelijkheid is geworden. Dat is een gevoel dat ik iedereen gun. Je hebt een plan, je gaat aan de slag, je struikelt, loopt tegen dingen aan, je stuur bij, en nog eens, en nog eens, je geeft alles en het werkt. Ik denk dat veel mensen en zeker ondernemers zich daarin herkennen."

Kun je ons wat meer vertellen over de oorsprong van Concepts & Companies en hoe het allemaal begon?
Rob: "Ik wilde heel graag ondernemers helpen om het beste uit zichzelf en hun bedrijf te halen. Ik ben begonnen bij een grote verf-multinational, Akzo Nobel, in de doe-het-zelfbranche en daarna voor mezelf als interimmanager. Dat heb ik negen jaar gedaan. Ik heb door alle reorganisaties veel ervaring op kunnen doen. Maar ik wilde per se mijn eigen bedrijf hebben. Vervolgens kreeg ik de kans om de formule Profiel Verf & Behang over te nemen. Ik vond het een mooie gedachte zoveel ondernemers te kunnen helpen met een goed franchiseconcept. Ik kende de branche (verf en behang) vanuit mijn Akzo-tijd. Dat was op 1 april 1999. Nog datzelfde jaar is in november Colors@Home in de markt gezet en in 2000 kwam de eerste Colors@Home winkel op de kaart."

Hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld gedurende de afgelopen 25 jaar?
Rob: "Vanaf 2000 begon een periode van langzame groei. In die periode hebben we meerdere concepten ontwikkeld, tot en met de Colors@Home city store, een kleine studio van waaruit stylistes hun werkzaamheden konden doen. Het bleek dat we met vrijwel alle dingen te vroeg op de markt kwamen. De markt was er nog niet aan toe. Gelukkig had ik de stabiele basis van Profiel-winkels waardoor het bedrijf kon blijven bestaan. Ik heb veel te danken aan alle medewerkers die in de loop van de tijd bij C&C hebben gewerkt en zich hebben ingezet om er een succes van te maken. Uiteindelijk hebben we ons gericht op de woninginrichter en dat bleek een goede zet. Colors@Home sloeg aan. En we hebben geluk gehad. Met de kredietcrisis die in 2008 begon is in feite de basis gelegd voor C&C zoals het vandaag de dag bestaat. We groeiden toen heel snel. Daarnaast hebben we Otak kunnen overnemen, waarmee meubelen aan ons assortiment zijn toegevoegd."

Wat zijn volgens jou de belangrijkste factoren geweest die hebben bijgedragen aan het succes van Colors@home en Voor Verf & Wonen?
Rob: "Ik denk dat het belangrijk is om "hard" te zijn op je doelen maar "zacht" te zijn op de weg er naartoe. Als je je voorneemt iets te realiseren, hou dan vast aan dat doel, aan die droom. En als het dan niet lukt, probeer je het op een andere manier, en nog eens, en nog eens als dat nodig is. Maar verzet op tijd de bakens. Blijf niet te lang rijden op een doodlopende weg. Wees creatief met je eigen onderneming. Tegensagen kunnen komen, maar ga er omheen en houd vol. En dan moet je ook geluk hebben. Het is lastig om de kredietcrisis als iets goeds te bestempelen, want het heeft veel mensen heel veel pijn gedaan, maar het was voor ons de doorbraak. Tegen die tijd hadden we natuurlijk al wel een goed doorontwikkeld concept en hadden wij de juiste mensen aan boord om het succes ook echt te kunnen verzilveren. Mee bewegen met de markt en de ontwikkelingen is heel belangrijk. Wat begon als een verf- en behangformule met folders, werd een marketinghuis vol met digitale tools om de leden te helpen succesvol te zijn. En iedere ondernemer die met ons meedoet verdient per direct meer geld. Gegarandeerd. Toch een sterk argument."


Op 15 april wordt in het bijzijn van C&C-leden het 25-jarige bestaan gevierd.

Kun je ons meer vertellen over de kernwaarden en filosofieën die ten grondslag liggen aan de winkelformules van Concepts & Companies?
Rob: "De missie van ons bedrijf is: meer omzet door de winkels, met een betere marge en lagere kosten. Bij C&C staat de winkel centraal. Door de winkel maximaal te steunen wordt de zelfstandige woninginrichter en verfzaak sterker. Dat is niet alleen in hun eigen belang maar ook in het belang van de leveranciers, die er hun producten afzetten. Daarom heb ik altijd heel veel belang gehecht aan de samenwerking met onze leveranciers. Onze loyaliteit is groot en onze band is sterk. Ik zie ons als drie overlappende cirkels: de winkels, de leveranciers en C&C, met in het centrum de consument. Alles wordt in het werk gesteld om de consument een goede ervaring te bieden. Zichtbaar zijn, een mooie winkel, de juiste tools, het zijn kernwaarden voor ons. Meer er staat er één bovenaan: maatwerk. Ik ben zelf ondernemer en ik wil mijn eigen weg vinden. Mijn leden zijn ook ondernemer en die willen dat ook. Daarom hebben wij al die tijd hard gewerkt aan een methode om binnen het samenwerkingsverband met C&C zoveel mogelijk van jezelf terug te zien. Je eigenheid, je identiteit. Ik denk dat dat hetgeen is dat onze winkels van anderen onderscheidt. Alles wordt voor ze geregeld binnen onze formules, maar als ze dat willen kunnen ze heel veel maatwerk krijgen. Te beginnen met hun eigen website waar hun verhaal wordt verteld. Winkeltekeningen voor een effectieve, persoonlijke winkel. En daarnaast is heel veel mogelijk. Daarin is C&C uniek. En dat trekt een bepaald soort ondernemer aan. Sterk, zelfbewust, eigenzinnig. Niet het meest makkelijke voor C&C maar wel mooi om voor te werken."

Komende maandag (8 april) volgt deel 2 van het interview met Rob van Prooijen:
"Zoek hulp en steun waar je kunt, want ondernemer is een eenzaam beroep"


Meer informatie:
Concepts & Companies
Oosteinde 35
3842 DR Harderwijk
(0341) 45 48 00
[email protected]
www.concepts-companies.nl