Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Aan de kwaliteit hebben we geen concessies gedaan"

Decokay-winkels krijgen naast A-merken prijsconcurrerend product

"Het is heel simpel", zegt commissielid Jan Elenbaas van de uit vier leden bestaande werkgroep Inkoop & Reclame die de belangen behartigt van de 45 Decokay-winkels in Nederland; "de interieurkaarten in retailland worden momenteel geschud. Dat betekent dat je afvallers hebt, maar ook ondernemers die op de ingeslagen weg doorgaan.
Het gaat in Nederland al een tijdje om de term bestaanszekerheid. Dat heb je door een goed verzorgingsgebied rond je winkel en door intensief samen te werken met de A-merken. Heb je niet al teveel te bieden, dan tel je niet meer mee. Dat klinkt wellicht flauw en hard, maar het is wel zo. Als ik zie hoe wij de klant bedienen en meer orders boven de 10.000 euro schrijven dan daaronder, dan heeft dat te maken met een stukje expertise. Dat moet je vandaag de dag wel in huis hebben."


Jan Elenbaas (links), eigenaar van drie Zeeuwse Decokay-winkels en poserend in zijn zaak in Tholen, met rechts bezoekend Decokay-directielid Jeroen Vromans die vier winkels in Brabant heeft. FOTO'S SIETSE HIELKEMA

"Decokay is een formule die de juiste richting aangeeft", vervolgt hij. "Wij vertellen onze leden wat de stip aan de horizon is. De klant komt anno 2024 binnen met een plattegrond, die scannen wij in. Daarna tekenen we die 3D in; we gooien er een visgraatvloer in, het ARTE-behangetje op de muur, nog een kast enz. Vervolgens 'loopt' die klant 3D door zijn eigen woning. Dat is vandaag de dag een must! Zelf zijn we nu keihard mee bezig om dat voor onze eigen winkels in te voeren. Als woninginrichter kun je niet meer zonder tekenstudio. Daarmee onderscheidt je je van de concurrent en level je mee met de veeleisende consument", weet Elenbaas, die zelf drie succesvolle Decokay-vestigingen in Goes, Tholen en Vlissingen runt.

Nieuw huismerk
De reden dat Wonen360 hem spreekt is vanwege het feit dat Decokay Nederland na goedkeuring van haar leden een nieuw huismerk invoert: Tintz. "We hadden al een eigen label, onder de naam Decokay Design. Dat was aan vernieuwing en uitbreiding toe. We hebben ons huismerk gerebrand. Naast verf verkopen we onder de naam Tintz raamdecoratie, gordijnstoffen (dat is nieuw), vloeren en verf."



"Wat het laatstgenoemde product betreft; we hebben een eigen verflijn opgezet, waarvoor we unieke kleuren hebben geselecteerd. Deze hebben Engelse kleurnamen gekregen, zoals coco white, elegant beige en chilled lime. Die geven de nieuwe Decokay-kleurlijn elan. Deze mooie matte lakken en muurverven maken het assortiment compleet. We gaan ze de komende periode groots uitdragen in onze winkels om op die manier klanten aan ons te binden", legt Elenbaas uit.

Optimale selectie
"We hebben voor ons huismerk een optimale selectie van contractleveranciers gemaakt zodat we Tintz goed kunnen laten landen bij onze klanten. We gaan dat nu zowel off- als online aanjagen", vertelt hij verder. "Naast de bekende A-merken hebben we nu een alternatief, een prijsconcurrerend product. Aan de kwaliteit hebben we geen concessies gedaan. Doordat we met 45 winkels tegelijk inkopen, halen we daar een stukje prijsvoordeel uit dat we aan de consument kunnen doorberekenen. Alle aangesloten winkeliers kunnen hiermee uit de voeten en in hun eigen werkgebied aan de slag."

Volgens Elenbaas is er nog ruimte voor meer winkels, maar men is selectief. "De Decokay-formule is van de leden. Wij gaan niet actief op zoek naar nieuwe winkeliers, maar een echte ondernemer belt Decokay. Dat klinkt gek, maar alles dat we verdienen, gaat ook weer terug naar de leden. In formuleland ben je uitgerekend en inkooptechnisch gezien bij Decokay het beste af. Je moet het als lokale ondernemer altijd zelf doen, maar kies dan wel voor de beste formule", besluit hij.

In november 2022 haalde Jan Elenbaas de nieuwskolommen van Wonen360 door de opening van een nieuwe vestiging in Tholen.


Meer informatie:
Decokay Nederland
[email protected]
www.decokay.nl