Business Manager Florence Philippron blaast sinds enkele maanden een nieuwe wind in de gordijnen van Verdeco, onderdeel van Verachtert NV te Geel. Het Vlaamse bedrijf is sinds 2006 gespecialiseerd in gordijnen. "Vanaf juni 2023 zijn we weer helemaal mee in de running. Ons logo heeft al een volledig nieuwe look gekregen, en de website is vernieuwd. We zijn klaar om de markt te veroveren met onze prachtige collectie," laat ze weten.

"Verdeco is een gordijnenmerk dat kwaliteit en service biedt voor een betaalbare prijs. We hebben een eigen atelier waar we alle stoffen op voorraad hebben, zodat we snel kunnen leveren. Onze collectie bestaat uit moderne, hedendaagse en stijlvolle stoffen die bij elk interieur passen. Begin dit jaar gaan we onze collectie nog verder uitbreiden met trendy en exclusieve stoffen die het karakter van Verdeco nog meer zullen versterken. Je zal ons in september ook kunnen terugvinden op de beurs InCoDa te Gorinchem," blikt Florence vooruit.

'Match made in heaven'
Zij heeft zelf altijd een passie gehad voor de mode- en kledingindustrie. "Het is een fascinerende industrie die voortdurend innoveert en zich aanpast aan de tijdgeest, maar ook de geschiedenis respecteert omdat dit de basis is om verder op te evolueren," aldus Florence
(zie foto), die Modetechnologie studeerde in Gent, gevolgd door marketing en communicatie in de Mode in Parijs. Na 10 jaar werkzaam te zijn geweest in de modebranche, kwam Verdeco heel toevallig op haar pad. "Ze zochten iemand die kennis had van de confectie-industrie, gevoel heeft voor stoffen en trends en een merk wilde leiden. Het voelde als een 'match made in heaven.'"

De gordijnenbranche staat momenteel volop in ontwikkeling, zowel technologisch als duurzaam. Florence: "Verdeco trok mijn aandacht omdat het nog veel potentieel heeft om te groeien, wat een zeer leuke uitdaging is. Hierbij sprak de bedrijfssfeer mij ook aan. Bij Verachtert NV werken veel mensen met passie en anciënniteit, die hun kennis met enthousiasme doorgeven."

"Sinds jouw aantreden en de vernieuwingen bij Verdeco, welke veranderingen vallen het meest op?
"Ten eerste heb ik een nieuwe wind laten waaien door onze branding. Ik wilde het logo en de website een meer vrouwelijke en sensuelere uitstraling geven. Vervolgens is marketing en communicatie met de klant een zeer belangrijk punt geworden. Ik wil een nauwer contact hebben met onze klanten en ervoor zorgen dat we nauwe zakenpartners worden. In de afgelopen periode heb ik bijna al onze klanten persoonlijk bezocht om naar hun feedback en voorstellen te luisteren, met als doel samen Verdeco te laten groeien. Vanaf januari 2024 brengen we 4 nieuwe stoffen op de markt."

Hoe heeft de nieuwe look van het logo en de vernieuwde website bijgedragen aan de positionering van Verdeco in de markt?
"Het heeft ervoor gezorgd dat klanten zien dat we vooruit willen met het merk. We staan open voor verandering en vernieuwing, gezien de huidige tijdsgeest."

Verdeco is al sinds 2006 gespecialiseerd in gordijnen. Kun je wat meer vertellen over de geschiedenis van het bedrijf en hoe het zich heeft ontwikkeld?
"Verachtert is al sinds 1949 gespecialiseerd in het distribueren van een zeer breed gamma aan mercerie-artikelen en eigen handwerkkits aan naald- en draadwinkels in de Benelux. In dat gamma producten zaten ook accessoires zoals gordijnhaken en andere gordijn gerelateerde producten.

Onze klanten kregen ook vaak de vraag van hun cliënteel om gordijnen te vervaardigen, en enkelen deden dat ook met succes. Verachtert is toen op die vraag ingegaan door Verdeco op te richten en ervoor te zorgen dat onze klanten niet enkel een gamma gordijnstoffen kregen, maar ook de mogelijkheid hadden om bij ons optreksystemen te laten produceren. Elke geïnteresseerde winkel kreeg een kleine houder met een 7-tal transparante stoffen in verschillende kwaliteiten.

Later is dat uitgebreid naar onder andere ook dim-out stoffen en in-between stoffen. Vervolgens hebben we de winkeliers kosteloos een softwareprogramma aangeboden om de invoer van de gordijnen te faciliteren en fouten te vermijden. Naast optreksystemen is Verdeco dan ook van start gegaan met overgordijnen en schuifpanelen. Nu verkoopt ons bedrijf in de Benelux niet alleen aan naald- en draadwinkels maar ook aan andere gordijnwinkels.

Verdeco zal evolueren naar meer stoffen en meer raamdecoratie systemen, maar zal altijd zijn basis voor ogen houden, zijnde een kwalitatief gordijn aan een scherpe prijs snel geproduceerd en geleverd."

Wat onderscheidt Verdeco van andere gordijnenmerken op de markt?
"We hebben ons eigen atelier in het buitenland, dit maakt dat we aan scherpe prijzen onze confectie kunnen uitvoeren. Alle stof is in ons atelier voorradig, dit maakt dat we snel kunnen leveren (in 2 à 3 weken). Door de jarenlange ervaring hebben we een goede knowhow opgebouwd en garanderen we een perfect afgewerkt gordijn."

Wat maakt de collectie van Verdeco uniek, en hoe selecteren jullie de stoffen?
"Onze collectie bestaat uit een hedendaagse collectie die aan 80% van de vraag voldoet."

Kun je alvast een voorproefje geven van de trendy en exclusieve stoffen die jullie in 2024 gaan introduceren?
"We willen een kleine alledaagse print- en structuurcollectie lanceren die hedendaags is maar tegelijk ook tijdloos gaat zijn."

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om deel te nemen aan de InCoDa?
"Om de Nederlandse markt aan te trekken en beter te leren kennen."

Wat zijn de langetermijndoelen van Verdeco?
"Om het bedrijf op de internationale kaart te zetten. Beginnend bij België, Nederland en Frankrijk. Hierbij willen we onze collectie verder uitbreiden en onze afwerkingen verder ontwikkelen."

Het verkoopteam met v.l.n.r. Florence Philippron (Business Manager – Verkoop buitendienst Vlaanderen & Nederland), Pierre Baraté (Verkoop buitendienst Wallonië & Frankrijk) en Nadia Vanopstal (Verkoop binnendienst en orderverwerking).

Meer informatie:
Verdeco
Molseweg 132
B-2440 Geel
tel. +32 (0)14 58 01 11
www.verdeco.be