Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ambiente Trends presenteert thema's 2024

Onmisbaar en tastbaar: als een bewezen instelling presenteren de Ambiente Trends de belangrijkste stijlen en thema's die het komende seizoen zullen bepalen. Met hun onfeilbare uitspraken dienen ze als een betrouwbaar kompas door de wereld van consumptiegoederen, vooral voor de internationale handel. Maar hoe gebruiken fabrikanten en ontwerpers de Ambiente Trends voor hun werk? We vroegen het aan twee merken die bekend staan om hun bijzonder hedendaagse en authentieke collecties: Broste Copenhagen en Klatt Objects.

Vakmanschap vormt het centrum van de Ambiente Trends 24+. Als een grote tegenbeweging tegen de voortschrijdende digitalisering, ontvouwt het zijn vele facetten in drie opvallende stijlen.

Een bijzonder hoogtepunt tijdens Ambiente is de uitgebreide presentatie, die de respectievelijke trends met de producten van de exposanten tot leven brengt in inspirerende showcases. Detlef Klatt, oprichter van het merk Klatt Objects, waardeert de manier waarop de producten zijn samengesteld zeer: “Trendbureau bora.herke.palmisano toont op een wonderlijk levendige manier hoe de nieuwste trends kunnen worden gerealiseerd. Als mijn klanten nog niet op de beurs waren, raad ik ze aan hier te komen voor inspiratie over de huidige thema's - je zou het een recept kunnen noemen. Het is zeer verrijkend”.

Kristina Dam deelt een soortgelijk standpunt: Als Brand & Design Director bij Broste Copenhagen is zij verantwoordelijk voor de creatieve richting en productontwerp van het Deense merk. “De trendpresentatie biedt een prachtig sjabloon voor hoe producten kunnen worden gepresenteerd. Ik waardeer vooral het feit dat bezoekers in deze context nieuwe collecties ontdekken die bij ons passen. Het is als een lift voor ons merk”, legt Dam uit.

Design recht uit het hart
Wat betreft de daadwerkelijke ontwikkeling van hun collecties, laten Dam en Klatt zich minder leiden door externe trendvoorspellingen. De Deense ontwerper legt uit waarom: “Natuurlijk kijk ik naar wat er gebeurt in de designwereld of op sociale kanalen. Maar in principe concentreer ik me op de gevoelens en indrukken die ik krijg van mijn eigen onderzoek en reizen. Deze realiseer ik vervolgens samen met ons team. Daarom komt het ontwerp voor Broste Copenhagen - als je het zo kunt zeggen - rechtstreeks uit ons hart. Dat maakt het zeer authentiek”, legt Dam uit. Deze aanpak komt ook tot uiting in de komende collectie: “2024 draait helemaal om de lichte, zuidelijke levensstijl die ik in Zuid-Amerika heb ervaren. We hebben deze positieve herinneringen vastgelegd in nieuwe patronen die een spannende symbiose vormen met onze Scandinavische wortels.” Overigens ontwikkelt ze haar collecties ongeveer anderhalf tot twee jaar voordat ze worden getoond op Ambiente. “Dat is een lange aanlooptijd, dus het is altijd interessant voor ons om te zien in hoeverre onze nieuwe producten in lijn zijn met de huidige trends.”

Kijken naar het grote geheel
Detlef Klatt werkt veel dichter bij de beursdatum in zijn productontwikkeling. Hij produceert zijn eigen handgemaakte ontwerpen in kleine fabrieken op de Filipijnen, wat hem wendbaar maakt: “Ik ontwikkel meestal heel dicht bij Ambiente. Dit geeft me niet alleen de mogelijkheid om de series te selecteren die ik inzend voor de trendpresentatie, maar ik kan ook mijn huidige collectie uitbreiden in lijn met de nieuwste trends indien nodig. Het is een geweldig effect als mijn klanten van de trendpresentatie komen en ik ze aanvullende nieuwe producten kan laten zien.” Hij gebruikt de grote trendrapporten minder als een echte informatiebron: “Mijn inspiratie is heel persoonlijk en komt uit de natuur, van mijn reizen en uit Japan, dat voor mij vele jaren een soort tweede thuis was. Daarnaast leidt de vele jaren van zeer nauwe samenwerking met de fabrikanten, kunstenaars en ambachtslieden op de Filipijnen altijd tot volledig nieuwe creaties”, meldt de ontwerper.

Net als Kristina Dam waardeert Detlef Klatt de ware waarde van de Ambiente Trends in termen van het grote geheel: “Ze zijn een goede bevestiging van of ik op de goede weg ben wat betreft de algemene trends.” Hij ziet zichzelf vaak bevestigd, maar soms ontstaan er ook interessante nieuwe aspecten - vooral uit de verdere ontwikkeling van langdurige trends. “Een voorbeeld is het objectieve motief, dat zichtbaar alomtegenwoordig is en me heeft geïnspireerd om meer aandacht te besteden aan dit gebied.” De resultaten zijn onder andere de Calix-serie en de Rhizom-vaas, die is bekroond met de German Design Award 2024.

Bron: Ambiente Blog

Publicatiedatum: