Bedrijf is marktleider in maatwerkbladen voor keuken en badkamer

Ben van Elk van Dekker Zevenhuizen: "Het wordt een turbulent jaar"

2022 loopt ten einde. Dekker Zevenhuizen kan qua omzet terugkijken op een prima jaar. "De winstmarges staan door de hoge grondstofprijzen, inflatie en energietarieven wel onder druk", zegt woordvoerder Ben van Elk.
"Bij ons ligt er nu ook focus op export met name op Duitsland en Zweden", vervolgt hij. "Wat 2023 ons gaat brengen weten we niet. Vast staat dat het een turbulent jaar wordt", aldus Ben, die al meer dan 33 jaar werkzaam is voor de werkbladenproducent en keuken & sanitair groothandel. Met hem nemen we de actuele stand van zaken en de keukentrends door.


Ben van Elk, poserend bij de handige verkooptool Colour Xpericence. Deze techniek wordt in de vorm van software aan dealers ter beschikking gesteld.

Volgens Ben zijn het ook voor ondernemers in de keukenbranche onzekere tijden. "Je ziet nu het winkelbezoek afnemen, terwijl anderzijds het consumentenvertrouwen wel iets omhoog gaat, maar het staat wel bijna op een historisch dieptepunt.  Feit is dat we te dealen hebben met allerlei crises in Nederland. Opvallend genoeg is de werkloosheid extreem laag; elk bedrijf heeft werk genoeg. Er staan nog veel vacatures open, ook bij ons. Monteurs aantrekken blijft een lastig verhaal."


Keukenblad Bottega Acero Nature met Fantasy achterwand

Duitsland en Zweden
"Als Dekker Zevenhuizen bestaan we meer dan 90 jaar", gaat Ben verder. "In die tijd hebben we vele crises meegemaakt. We staan nu wellicht weer voor hopelijk een milde crisis, zou je kunnen zeggen. Maar als conservatief gefinancierd bedrijf met eigen middelen is dat geen probleem. 2023 wordt zoals gezegd een turbulent jaar, dan is het zaak om daar nu al op in te spelen.
Onze focus ligt op groeimarkten als Duitsland en Zweden. Door de overname van Topline drie jaar geleden is onze omzet bij de Oosterburen flink toegenomen. We hebben daar - onze focus ligt op Noordrijn-Westfalen - drie buitendienstmedewerkers lopen. Daarnaast hebben we mooie productontwikkelingen gerealiseerd met Nobilia, te weten het innovatieve keramische werkblad.
In Zweden, waar we een eigen steenbedrijf hebben, doen we het ook goed. We willen daar nu producten als Greengridz op de markt brengen. Goed voor het milieu. In Zweden zijn ze daar extra gevoelig voor", weet Ben.


Lanesto spoelbak sturdy black - blad Toplaminaat Sandy Gravel

Markt gaat krimpen
Volgens Ben zal de Nederlandse markt in keukens en sanitairproducten met 10 tot 20% krimpen. "Alle signalen wijzen daar op: minder bouwvergunningen, minder huizen die verkocht worden enz. Volgens cijfers uit de bouw en keukenindustrie zal de markt behoorlijk stagneren. Het consumentenvertrouwen is extreem laag. Grote aankopen worden uitgesteld. Investeerders in de bouw zijn terughoudend. Beleggers worden beknot. Ik verwacht volgend jaar dat er historisch weinig gebouwd zal kunnen worden. Vrijwel elk project moet vanwege de uitstoot van stikstof opnieuw aangevraagd worden. En dat terwijl de bouw maar voor 1% verantwoordelijk is voor de stikstofcrisis."


Positive Vibes-nieuwe kleuren

Blijven investeren
"Als Dekker Zevenhuizen groeien we niet om te groeien. Het gaat ons erom de continuïteit te waarborgen. We blijven investeren, elke verdiende euro gaat terug het bedrijf in", benadrukt Ben.
Ook de dealers waarmee het bedrijf samenwerkt worden zoveel mogelijk ondersteund. "Vanuit de marketing doet we dat onder meer met productinformatie en beeldmateriaal. Daarmee willen we klanten inspireren",
Voor het komende jaar staan tal van nieuwigheden op het programma. Zo ziet de spoelbak Sturdy Black het levenslicht. Deze is gemaakt van keramiek PVD, in matzwart.
Verder komt er een nieuwe model kraan op de markt: Hexagon. Deze loopt van rond boven naar een hexagon vorm onder. Het is een ontwerp van interieurdesigner Osiris. Verder zijn in alle productgroepen nieuwigheden doorgevoerd.


Topcore Maya Gold.

Keukentrends
In nauwe samenwerking met trend forecaster Monique van der Reijden heeft Dekker Zevenhuizen inmiddels de keuken- en badkamertrends van 2023 gepresenteerd. "Anno 2023 draait het om duurzaam, natuur en kleur."

De meest sociale ruimte van het huis - de keuken dus - staat in het teken van Mythical Rerooted en Colour Recharge. "De overkoepelende factor nu en in de toekomst is de aandacht voor natuur en welzijn. Dat zien we dus ook volop terug de komende jaren."


Mythical Rerooted nieuwe kleuren

Bij Mythical Rerooted draait het om het respect voor de natuur. "Dat is al jaren een thema dat leeft in het interieur. Die behoefte bloeit alleen maar verder in deze trend. In deze robuuste en natuurlijke keuken ligt de focus op duurzame en sociale aspecten, met een link naar vergeten tradities en symbolen. In deze sfeervolle open ruimte is techniek niet zichtbaar, maar wel hightech aanwezig. Hergebruik en design zijn bakens voor de toekomst."

De Mythical Rerooted-keuken heeft een natuurlijke uitstraling. "Dat uit zich in materialen zoals natuursteen waaronder graniet of kwartsiet. De aders en patronen kunnen volledig naar wens aan het interieur worden toegevoegd. Grof, groots, of verfijnd en subtiel? Voor een economisch alternatief worden er ook veel vergelijkbare kleuren van deze materiaalsoorten geproduceerd, zoals de TopCore en Evora Ceramics collectie. Door dit te mixen met echt hout en natuurlijke materialen in de accessoires, wordt het natuurlijke karakter van deze aardse keuken versterkt."


Selsiuz by osiris Cone Counter 5-in-1 copper

Natuurlijke tinten
Mythical Rerooted staat verder voor een tijdloze look. "We zien veel verfijnde structuren en patronen in combinatie met natuurlijke (zand)tinten en grove materialen." Monumentale vormen en materialen met daarop geografische patronen van rivieren en gebergten vormen een spannende mix. Deze combinatie zorgt voor beleving en rust in de keuken en badkamer. De beleving kan versterkt worden door een de toevoeging van hoogglans keramiek en een vleugje geel. Ook het binnen-buiten-gevoel blijft in deze trend en in de toekomst terugkomen.


Lanesto by Osiris Hexagon copper

De andere trend, Colour Recharge staat voor een keuken en badkamer met een energieke uitstraling. "De naam zegt het al: we rechargen onszelf door middel van kleur. Deze stijl is expressief, inclusief, gewaagd en speels. Geen materiaal, kleur of vorm wordt gediscrimineerd bij deze keuken- en badkamertrend. Wat dacht je van een rond kookeiland? Een terrazzo eettafel? We zien een totale mix van texturen. Natuurlijke accessoires maken het totaal ontwerp zacht."  


Lanesto Quadrato koper met zeepdispenser.

"In Colour Recharge zien we invloeden van de pop-art retro stijl uit de jaren '70. De kleuren zijn stimulerend en contrasterend, zoals rood met groen of zwart met wit. Het lichtgrijze keukenblad van TopLaminate Sandy Gravel, heeft een subtiel patroon van steentjes. Precies om die reden passen de prachtige zwarte kraan en spoelbak mooi in het geheel. Colour Recharge vraagt om activerende kleuren, vooral blauw en oranje. Voeg hier en daar zo'n kleuraccent toe om de sfeer nog meer te boosten."

Colour Xpericence
Nieuw bij Dekker Zevenhuizen is ColourXpericence. Deze techniek wordt in de vorm van software aan dealers ter beschikking gesteld. Aan de hand van een groot, staand scherm van drie meter hoog kunnen met een paar veegbewegingen op het scherm alle materialen levensgroot en -echt getoond worden.

"Zo kunnen je klanten makkelijk hun keuze bepalen en hoef je als dealer niet alles in huis te hebben. Het is een handige verkooptool. Als dealer hoef je alleen de hardware aan te schaffen. Dit paneel kost circa 3500 euro, dus voor de kosten hoef je het niet te laten. Het zorgt vast en zeker voor hogere verkoopresultaten", besluit Ben.

Meer informatie:
Dekker Zevenhuizen 
Nijverheidscentrum 2
2761 JP Zevenhuizen
www.dekkerzevenhuizen.nl   
info@dznet.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven