Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Over tien jaar is circa kwart Nederlanders ouder dan 65 jaar

'De vergrijzing is niet alleen een bedreiging, maar kan voor veel retailers juist ook kansen bieden'

Oudere mensen besteden minder en delen hun tijd anders in. De verdere vergrijzing waarbij over tien jaar circa een kwart van de Nederlanders ouder is dan 65 jaar heeft daarmee gevolgen voor ondernemers in de retailsector. Het veranderende gedrag van ‘nieuwe ouderen’ biedt ook mogelijkheden. Dat meldt ABN Amro op basis van een onderzoek met Q&A Insights & Consultancy onder ruim 3.800 Nederlanders. 

Foto ter illustratie © Viacheslav Iacobchuk | Dreamstime.com  

"De sector Retail heeft te maken met diverse trends die van invloed zijn op de resultaten, zoals de snelle ontwikkeling van het onlinekanaal die een verschuiving van omzet met zich meebrengt alsook de huidige inflatie en het historisch lage consumentenvertrouwen. Een belangrijke trend die meer geleidelijk gaat en daardoor als minder urgent ervaren kan worden is de toenemende vergrijzing van Nederland."

"Vergrijzing zorgt in grote lijn voor afnemende bestedingen in de non-foodretail omdat oudere consumenten minder uitgeven, veel spullen al hebben en hun tijd eerder aan vrije tijd dan aan winkelen besteden. Als over tien jaar een op de vier Nederlanders 65-plus is, dan zal de retailer of het winkelgebied daar op voorbereid moeten zijn."

Kansen vergrijzende samenleving
"In dit consumentenonderzoek willen we ingaan op het mogelijke veranderende consumptiegedrag van oudere consumenten. In samenwerking met Q&A Insights & Consultancy hebben wij een onderzoek gedaan onder 3805 respondenten waarbij drie leeftijdscategorieën zijn bevraagd: van 40 tot 55 jaar, van 56 tot 66 jaar en van 67 tot 80 jaar, waarbij de middengroep de volgende toekomstige ‘nieuwe ouderen’ zijn."

"Hierbij is bewust voor 67 jaar gekozen omdat de formele pensioengerechtigde leeftijd nu 66 jaar en 4 maanden is en de toekomstige leeftijdsgrens naar verwachting stijgt. Afhankelijk van de beschikbare bronnen wordt in dit rapport dus gesproken over 65- of over 67-plus. Interessant daarbij is of het gedrag van de ‘nieuwe oudere’ ook daadwerkelijk gaat veranderen over tien jaar."

"Hierbij wordt gekeken naar het huidige gedrag en de verwachtingen van de respondenten over tien jaar met betrekking tot hun financiële situatie, woonsituatie, tijdsbesteding en houding ten aanzien van fysiek en online winkelen. Verder wordt een inkijkje gegeven in hoe de ‘oudere consument van de toekomst’ de ideale winkel of het ideale winkelgebied voor zich ziet. Ten slotte kijken we hoe deze groepen zich verhouden tot een andere belangrijke ontwikkeling, namelijk duurzaamheid en de invloed die dit heeft op hun consumeren."

"De vergrijzing leidt tot omzetverlies voor de retailsector, maar wordt in 2032 gemitigeerd door de bevolkingsgroei. Toch is het zaak dat vergrijzing op het netvlies van elke retailer staat. Bij het bepalen van de locatie, het assortiment, het serviceniveau en de inzet van onlinestrategieën moet hier rekening mee worden gehouden. De vergrijzing is niet alleen een bedreiging, maar kan voor veel retailers juist ook kansen bieden. Laat je als retailer niet verrassen en herijk op tijd."

Lees hier het volledige rapport 'De oudere consument van morgen'. 

Publicatiedatum: