Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marieke van den Berg van Label Vandenberg: "De vraag is of we nu teruggaan naar normaal"

Marieke van den Berg van Label Vandenberg gaf eind mei een interview aan De Telegraaf. Een van haar quotes was dat het aantal orders dat ze binnen krijgt al weken terugloopt. Volgens de mede-eigenaar van het meubelbedrijf uit Raamsdonkveer, dat al drie generaties lang tijdloze meubelen creƫert, ligt het allemaal wat genuanceerder. Tijd voor een nadere uitleg.


Marieke van den Berg met haar compagnon en neef Jasper van den Berg.

Seizoensinvloed of sentiment
Marieke: "We horen van de woonwinkels in binnen- en buitenland waar wij onze meubelen aan leveren dat het aantal bezoekers in de winkel de afgelopen weken vermindert. In Denemarken valt het zelfs bijna even stil. Deels is dit voor de tijd van het jaar normaal dat de verkopen teruglopen. Als het weer mooier wordt, nemen de bestedingen voor interieurproducten normaal gesproken af omdat men op vakantie gaat of het uitgeeft aan andere zaken buiten de deur.

Alleen zagen we in 2021 en 2022 juist een omgekeerde beweging in het voorjaar en de zomer. Het aantal orders nam juist flink toe. Ook omdat vanwege de lockdowns veel mensen gingen investeren in en rondom hun huis, ze konden verder nergens naar toe. Wij hebben hierdoor als fabrikant veel meer orders gehad en moesten alle zeilen bijzetten om de groeiende vraag te kunnen opvangen met onze fabriek in Nederland."

Terug naar normaal
"De vraag is of we nu teruggaan naar normaal of dat de trends met minder bestedingen aan interieurproducten ook te maken heeft met een oplopende inflatie en lager consumentenvertrouwen. Ik denk een combinatie van beide. Wij maken luxeproducten. Iedereen heeft thuis al iets om op te zitten, dus als mensen denken voorzichtiger te moeten worden omdat alles duurder wordt, dan stellen ze de aankoop van een bank of stoel gemakkelijker even uit terwijl ze het misschien best kunnen betalen."

Lagere orderbinnenkomst
"Er is geen paniek, maar wij bereiden ons toch voor dat een lagere orderbinnenkomst in het najaar nog kan aanhouden. Wij hebben als fabrikant al in een jaar tijd 3 nieuwe prijslijsten moeten maken omdat de grondstofprijzen zo sterk toenemen, dan kan een effect hierop niet helemaal uitblijven als rondom ons heen alles duurder wordt. Ondanks dat de meeste inkoopprijzen nu lijken te stabiliseren, is de vraag of het einde voorlopig in zicht is. Dat ze gaan dalen is voorlopig een illusie, lijkt me."

Hollen en weer stilstaan
"Als ondernemer moet je wendbaar blijven, daarop wordt de afgelopen jaren zeker een beroep gedaan, het was dan weer hollen en weer stilstaan, maar dat maakt het ook weer mooi en nooit saai. Hierdoor hebben we ook bedacht om Outdoor meubelen te gaan maken. In het voorjaar van 2020 dachten we met de eerste lockdown dat alles zou stilvallen, door het mooie weer wilden we de orderintake en de productie op peil houden door aanboring van een voor ons nieuw segment. Uiteindelijk bleek dit commercieel een goede zet maar daardoor werd het wel puzzelen met de beschikbare productiecapaciteit want orders voor onze reguliere modellen bleven ook toenemen.
De realiteit zal uitwijzen wat er gaat gebeuren in het najaar. Wij zitten alweer boordevol met nieuwe plannen", besluit Marieke optimistisch.

Meer informatie:
LABEL Vandenberg
www.label.nl