Waar liggen de kansen en risico's in de retail? Dat onderwerp staat centraal in het rondetafelgesprek op de Provada met het thema retail. Jan Meerman (directeur Inretail), Bart van Twillert (directeur Unibail-Rodamco-Westfield), Gijs Bessem (managing partner Kroesepaternotte), en Kitty Koelemeijer (hoogleraar Marketing aan Nyenrode) gaan met elkaar in gesprek over het onderwerp.
"Als je de toekomst van retail wil weten, moet je eerst teruggaan naar het verleden en je afvragen waar retail vandaan komt", zegt Bart van Twillert, directeur van Unibail-Rodamco-Westfield (URW). "Retail begon als distributieschakel tussen producent en consument. Nu heeft online een deel van de distributie overgenomen, wat betekent dat rol van retail is veranderd. Als jij als retailer nu nog steeds alleen maar een doorverkoper bent die een winstmarge probeert te halen, dan heb je het heel moeilijk."
Wijkwinkelcentra Westwijk in Amstelveen. Foto: Altera Vastgoed.
Hoe weet je wat een consument wil?
Dat is een lastige vraag, erkent Van Twillert. "Als je inzoomt op individuele retailers dan gaat het vooral om ondernemerschap. Zo begon Xenos als een goede winkel, maar raakte sleets en werd een rommelwinkel. Toen kwam er een nieuwe ceo die de winkel heeft opgefrist met nieuwe spullen die mensen graag willen hebben. Nu opent Xenos winkel na winkel."
Merkbeleving en meerdere distributiekanalen
Volgens Van Twillert is het cruciaal dat je bijzonder bent, zoals de Bijenkorf dat is door de uitstraling en het uitgebreide aanbod van luxegoederen die andere ketens niet hebben. "Aan de andere kant zie je ook dat sommige producenten zoals Nike hun eigen winkels openen om hun merk aan te prijzen. Het gaat bij retail nu niet meer zozeer om de distributie van goederen via één fysiek kanaal, maar om de merkbeleving en het totaal aan fysieke en online distributiekanalen. Een merk als Tommy Hilfiger is te koop in hun brand store, hangt bij Peek & Cloppenburg en De Bijenkorf en is online te bestellen bij tal van webshops, inclusief die van Tommy Hilfiger zelf en bij platforms als Zalando en Amazon. Een stenen winkel is nu een van de onderdelen waar het merk gepresenteerd en verkocht wordt."
De retailers die alleen online actief zijn, krijgen het volgens Van Twillert net zo lastig als stenen winkels zonder online kanaal. "De shake-out van webwinkels wordt groter dan die van de stenen winkels."
Fysieke winkel verre van dood
Stenen winkels zijn volgens Van Twillert dus verre van dood. "Er wordt vaak geroepen dat alle retail naar online verplaatst, maar dat is te ongenuanceerd. Voor veel niet-dagelijkse retailers geldt bijvoorbeeld dat ze ooit misschien wel honderd winkels hadden en dat ze er uiteindelijk vijftig over houden. Dus niet al die honderd plekken gaan weg. En omdat ze minder winkels hebben is het crucialer geworden dat de winkels die er nog wél zijn, op de beste plekken zitten."
De beste plekken voor de stenen winkels – die nu nog meer dan vroeger een visitekaartje en publiekstrekker zijn – zijn de grote binnensteden en grote shopping centra zoals Mall of The Netherlands, aldus de URW-directeur. "Mensen gaan naar de stad of de Mall voor een dagje uit: ze willen beleving en verrast en vermaakt worden. In de Mall hebben we aan het winkelen functies toegevoegd zoals entertainment met sports bar O’Learys en leisure in de vorm van een bioscoop. Daarnaast is het aanbod dining erg toegenomen en verbeterd, en verbreedt de mix naar meer health & beauty, wonen en auto’s. Deze mixverschuiving zie je ook in grote steden. De binnensteden gaan van minder retail, naar meer beleving." De steeds vaker opduikende woonwinkels zijn volgens Van Twillert ook onderdeel van de beleving. "Ikea gaat nu ook kleine winkels in binnensteden openen. Mensen kijken online naar meubels en willen af en toe naar een winkel om het product te zien. Het liefst gaan ze dan naar een omgeving toe waar je meer kan doen dan alleen naar de Ikea."
Drie winnaars
Het nieuwe retaillandschap heeft volgens Van Twillert drie winnaars: online retail, wijkwinkelcentra door het bieden van convenience en de grote winkelgebieden zoals grote binnensteden en malls. Hij is er heilig van overtuigd dat naast huurders die als enige retailfunctie de distributiefunctie hebben, de middelgrote winkelgebieden de verliezers zijn.
Bron: Vastgoedmarkt.nl