Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Aantal duidelijke trends zichtbaar op het gebied van vloerkleden'

Uit de Woondecoratie Trendmonitor 2021 van marktdata.nl blijkt dat de consument op het gebied van woondecoratie en woonaccessoires online veel zoekt naar vloerkleden. Uit de big data heeft het onderzoeksbureau een aantal duidelijke trends kunnen vaststellen op het gebied van vloerkleden. Zo leveren dit jaar vintage en kleine vloerkleden aan populariteit in. Vintage en ronde vloerkleden domineren nog wel de markt qua omvang. Industriële, ovale en rechthoekige vloerkleden genieten een toenemende populariteit en zijn bezig aan een opmars.


Kijkje in de circa 8000 m2 grote showroom van Janssens Oriënt Carpets Holland in Tilburg.

In onze sfeervolle showroom van circa , alwaar constant 55.000 tapijten en vloerkleden overzichtelijk worden gepresenteerd, kunt u uw hart ophalen en uw keuze maken uit handgeknoopte en handgemaakte tapijten die er toe doen.

Online zoekgedrag naar woondecoratie
Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over woondecoratie in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (oktober 2017 t/m september 2021) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Het zoekvolume kan niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte.

De analyses van Google data zijn uitgevoerd op het zoekverkeer naar woondecoratie gerelateerde zoekopdrachten in de periode oktober 2017 - september 2021. Eerst is er een database samengesteld van alle zoekopdrachten die aan woondecoratie gerelateerd zijn. Hiervoor zijn alle data verzameld van gerelateerde zoektermen op het gebied van woondecoratie, zoals alle soorten vloerkleden, tafeltjes, spiegels, vazen, etc. Al deze databestanden zijn met elkaar ontdubbeld en hieruit is een database voortgekomen met statistieken over meer dan 211 miljoen zoekopdrachten en bijna 34.000 verschillende zoektermen.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 4,5 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar woondecoratie. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog 'slechts' 2,6 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 6,6 miljoen keer gezocht naar woondecoratie. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd ruim verdubbeld.

Vloerkleden
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 554 duizend zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar vloerkleden. Het betreft zoekopdrachten die volgens het Google algoritme gerelateerd zijn aan woondecoratie. Daarmee vormt de productgroep vloerkleden het grootste productgroep segment binnen de woondecoratie. En het zoekvolume naar vloerkleden is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog 333 duizend zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 784 duizend keer gezocht naar een vloerkleed.

Meest gebruikte losse zoektermen op het gebied van vloerkleden
Wat zijn de meest gebruikte losse zoektermen op het gebied van vloerkleden? Het zijn met name algemene zoektermen die een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben. De consument start de oriëntatiefase veelal met een algemene zoekterm en focust zich vervolgens, naarmate het oriëntatieproces vordert, op meer specifiekere zoektermen. De drie zoekopdrachten met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar zijn “vloerkleden”, “ikea vloerkleden” en “rond vloerkleed”. De zoekopdracht “vloerkleden” behaalde een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 96.000 zoekopdrachten. In de ranglijst van meest gebruikte zoekopdrachten komen we met name soorten vloerkleden tegen.

Ten opzichte van het jaar 2018 werd er in het jaar 2020 ruim vier keer zo vaak gezocht op de term “jute vloerkleed”. “Volero vloerkleden” had in het jaar 2018 nog vrijwel geen zoekvolume, waardoor de groei procentueel extreem groot is. De top-5 van sterkst toegenomen zoekopdrachten bestaat verder uit de zoekopdrachten “buiten vloerkleed”, “vloerkleed buiten” en “hoogpolig vloerkleed”. Omdat er met verschillende zoektermen en zoekwoordcombinaties naar een bepaald vloerkleed wordt gezocht, is de big data in het onderzoeksrapport verder geanalyseerd per soort product(-kenmerk). Het kan namelijk goed zijn dat een bepaalde losse zoekterm voor een bepaald soort vloerkleed steeds vaker wordt gebruikt terwijl een andere zoekwoordcombinatie voor hetzelfde vloerkleed minder vaak wordt gebruikt.

Zoekperiode vloerkleden
Het zoekvolume van de zoekopdrachten naar soorten vloerkleden over de afgelopen vier jaar is tevens per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht naar de soorten vloerkleden, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar vloerkleden over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume in de zomermaanden relatief klein is ten opzichte van de andere maanden. In oktober, november en januari wordt er relatief veel gezocht naar vloerkleden. De maand oktober vertegenwoordigt 10,7 procent van het jaarlijkse zoekvolume.


Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Woonstijlen
Naar welke woonstijlen in relatie tot vloerkleden wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal woonstijlen onderscheiden zoals in het volgend figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een woonstijl is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de woonstijl in relatie tot vloerkleden voorkomt.

Veruit de meest gezochte woonstijl in relatie tot vloerkleden is vintage. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 18.300 keer per maand gezocht naar een vintage vloerkleed. Op de tweede plaats staat de industriële woonstijl, die bij veel andere interieurproducten nog altijd veruit de grootste groep vertegenwoordigt. De procentuele verdeling van de onderscheiden woonstijlen ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Bijna 73 procent van het zoekvolume met woonstijlaanduiding heeft betrekking op vintage. Op de tweede plaats staat industrieel met een aandeel van 8,7 procent in het zoekvolume. De top-5 wordt gecompleteerd door modern, Scandinavisch en design. Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de verschillende woonstijlen in relatie tot vloerkleden. Daarbij zien we dat de design woonstijl tot het jaar 2021 een toenemende populariteit genoot. Ook de moderne en landelijke woonstijl groeide tot het jaar 2021 boven gemiddeld. De vintage en Scandinavische woonstijl ontwikkelen zich over de gehele periode beneden gemiddeld. In het lopende jaar kent de industriële woonstijl nog de sterkste procentuele groei. Dat is opvallend omdat bij de meeste woninginrichtingsproductgroepen deze woonstijl een dalende tendens laat zien.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten.

Vormen
Naar welke vormen en formaten in relatie tot vloerkleden wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal vormen onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een vorm is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de vorm in relatie tot vloerkleden voorkomt. Veruit de meest gezochte vorm in relatie tot vloerkleden is rond. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 67.000 keer per maand gezocht naar een rond vloerkleed. Op de tweede plaats staat een groot vloerkleed. De procentuele verdeling van de onderscheiden vormen ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Ruim 70 procent van het zoekvolume met vormaanduiding heeft betrekking op ronde vloerkleden. Op de tweede plaats staat groot met een aandeel van bijna een kwart in het zoekvolume. De top-5 wordt gecompleteerd door vierkant, klein en ovaal.

Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de belangrijkste vormen. Daarbij zien we dat de vormen ovaal en rechthoekig structureel aan populariteit winnen. Kleine vloerkleden laten een beneden gemiddelde ontwikkeling zien van het zoekvolume. Ronde en grote vloerkleden lagen qua ontwikkeling van het zoekvolume een stuk boven gemiddeld, maar zijn inmiddels afgezakt naar de middenmoot. Vierkante kleden doen het in het lopende jaar 2021 boven gemiddeld goed.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten.

De Woondecoratie Trendmonitor 2021 biedt naast de in dit artikel vermelde thema’s tevens inzicht in de marktverhoudingen en ontwikkelingen op het gebied van ruimtes (voor welke ruimte men een vloerkleed zoekt), materiaalsoorten, kleuren, prijsgevoeligheid, overige productkenmerken en merken en winkelformules.

Bron: Woondecoratie Trendmonitor 2021

Publicatiedatum: