Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten kopen stuk minder buiten EU

De btw-heffing op goedkope producten van buiten de EU zorgt ervoor dat consumenten minder kopen bij niet-Europese webwinkels. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Onder andere de onzekerheid over bijkomende kosten schrikt consumenten af. Die kunnen flink oplopen.

Foto ter illustratie | © Mikhail Rudenko | Dreamstime.com 

Sinds 1 juli 2021 moeten consumenten btw betalen over alle producten van buiten de EU. Eerder waren producten goedkoper dan €22 nog vrijgesteld van btw. De Consumentenbond vroeg ruim 3000 consumenten naar hun ervaringen met het betalen ervan. En naar de invloed die de heffing heeft op hun koopgedrag. 

Minder of niets meer bestellen
44% van de ondervraagden zegt minder of zelfs helemaal niets meer te bestellen bij webwinkels buiten de EU. Nog eens 6% laat weten van plan te zijn minder te gaan kopen. De onzekerheid over bijkomende kosten maakt bestellen in het buitenland een stuk minder aantrekkelijk. Maar ook een kleiner prijsvoordeel zorgt voor minder willen kopen.

Dure grap
De meeste webwinkels verrekenen de btw direct. Maar er zijn ook winkels die dat niet doen, of die er niet duidelijk over zijn. Wordt de btw niet direct verrekend? Dan moeten consumenten die achteraf betalen via de pakketbezorger. De pakketbezorger brengt daar ook nog eens afhandelingskosten voor in rekening. En die kunnen flink oplopen.

PostNL rekent bijvoorbeeld tussen de €4 en €13. Bij DHL betalen consumenten geen afhandelingskosten voor bestellingen tot €22. Daarboven betalen ze minimaal €17,50. FedEx vraagt €5 voor bestellingen tot €50 en daarboven zelfs €15. Bij DPD betalen consumenten €7,20 en bij UPS €7,60 voor bestellingen tot €22. Omdat consumenten zelf niet hun bezorger kunnen kiezen, zorgt ook dat voor extra onzekerheid.  

8 keer zo duur
De onderzoekers van de Consumentenbond namen zelf ook de proef op de som. Ze bestelden 60 producten bij 24 webwinkels. In 9 gevallen vond de btw-betaling achteraf plaats. Bij 1 webwinkel konden de onderzoekers kiezen om de btw voor- of achteraf te betalen. Vooraf betalen was duurder en daarom minder aantrekkelijk.

In een enkel geval ging het mis en werd de btw zowel voor- als achteraf gerekend. En een setje iPods van het Chinese Geekbuying werd door de €14 verzendkosten en €27 inklaringskosten ineens €47. Dat was bijna 8 keer zoveel als de oorspronkelijke €6.

Publicatiedatum: