Op basis van het maandelijkse zoekvolume in de Google zoekmachine van aan bouwmarkten gerelateerde zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar is goede inschatting te maken van de maandelijkse omzetverdeling van een gemiddelde bouwmarkt. Zo is te lezen in het Structuurrapport Bouwmarkten 2021 dat het voorjaar en de zomer belangrijk zijn voor bouwmarkten.
In de maand mei wordt er relatief veel gezocht met bouwmarkten gerelateerde zoektermen. Deze maand vertegenwoordigt 10,4 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maanden januari en februari wordt er het minst gezocht.
Zoekvolume
De ruim vijf miljoen zoekopdrachten gerelateerd aan bouwmarkten over de afgelopen vier jaar zijn per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden).
Jaarlijkse zoekvolume
Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten gerelateerd aan bouwmarkten over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume een piek kent in het voorjaar en de zomer. In de maand mei wordt er relatief veel gezocht met bouwmarkten gerelateerde zoektermen. Deze maand vertegenwoordigt 10,4 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maanden januari en februari wordt er het minst gezocht.
Bron: Structuurrapport Bouwmarkten 2021