De coronapandemie veranderde het consumentengedrag als nooit tevoren. We kochten vooral lokaal en veel traffic builders vielen plots weg. De omzet van winkels in kleinere gemeenten en periferie steeg, maar bleef ver achter in de grote stadscentra. Hoe ontwikkelde de omzet per type locatie? RetailSonar, dat retailers adviseert over locaties, geeft antwoord op deze vraag.
Traffic builders
Als retailer kan je flink wat extra omzet realiseren dankzij de bezoekers die jouw buren aantrekken. Dat kunnen andere retailers of dienstverleners zijn, maar ook locaties die veel bezoekers aantrekken (‘traffic builders’). De enige voorwaarde is dat zij een gelijkaardig koopmotief en klantprofiel hebben. Een succesvolle synergie met de juiste buren levert een winkel al snel 20 tot maar liefst 200% extra omzet op.
Roet in het eten
De eerste lockdown in maart 2020 legde het sociale leven stil. Dit had uiteraard een grote impact op klassieke traffic builders zoals openbaar vervoer, kantoren, toerisme, cultuur, grensverkeer, scholen en horeca.
Winkellocaties die sterk afhankelijk zijn van deze publiekstrekkers noteerden in 2020 tot maar liefst 90% minder omzet. In 2021 zat de invloed van veel traffic builders weer bijna op pre-corona niveau. Maar er zijn 3 uitzonderingen: de omzet van locaties in de omgeving van werkgelegenheid (-11%), toerisme (-23%) en openbaar vervoer (-9,5%) bleef ook in 2021 achter.
De verliezers
Drukke plekken werden de afgelopen 2 jaar massaal vermeden en we bestelden veel vaker en meer online. Het vele thuiswerken zorgde er bovendien voor dat we vooral dichtbij huis kochten. Tel daarbij op dat de horeca lange tijd sloot, evenementen massaal werden afgeblazen en van winkelen ‘voor de fun’ lange tijd geen sprake was en je raadt waar de grootste klappen vielen: in de grotere steden. In 2020 zagen retailers hun omzet hier met gemiddeld maar liefst 32% dalen. Deze trend zette in 2021 door, al is het verlies inmiddels gelukkig gehalveerd (-14,5%).
Ook retailers in grotere winkelcentra zagen hun omzet sterk dalen, namelijk met 29% (2020) en 7% (2021) ten opzichte van 2019. De verklaring is logisch: ‘buiten’ voelde veiliger dan ‘binnen’.
De winnaars
Het vaker thuis zijn maakte dat we – mede door de overheidscampagnes – vaker lokaal kochten. Ook convenience (snel, doelgericht en veilig winkelen) speelde een grote rol. Het is dan ook niet verrassend dat we in de kleinere steden en winkelgebieden de andere kant van de medaille zien. Op deze locaties worstelden veel retailers jarenlang met hun omzetcijfers, maar sinds maart 2020 zagen zij hun omzet gemiddeld met maar liefst 12,5% stijgen. In 2021 zette die groei door met +8,5%.
Ook winkels in de periferie deden het de afgelopen 2 jaar bovengemiddeld goed. Zij zagen hun omzet met gemiddeld 6% (2020) en 4% (2021) stijgen ten opzichte van 2019.
Meer informatie:
RetailSonar NV
Ferdinand Lousbergskaai 103 - bus 3
9000 Gent, België
+32 (0)9 / 248 55 39
www.retailsonar.com
RetailSonar Nederland BV
Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht, Nederland
+31 (0)30 755 1576