Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe catalogus van Hamat BV ziet levenslicht

Verkoopleider Jan Doornwaard: "In de breedte zijn we behoorlijk uitgebreid"

Het assortiment van Hamat BV is flink uitgebreid, zo maakt verkoopleider Jan Doornwaard duidelijk. "We hebben in de afgelopen periode verschillende producten doorontwikkeld", legt hij uit.
Maar liefst 160 pagina's telt dan ook de nieuwe catalogus. Dat zijn er zo'n 25 meer dan de vorige uitgave. Dat was nodig om alle uitbreidingen een plekje te kunnen geven in het overzicht, dat afgelopen week onder alle klanten is verspreid. Het bedrijf is totaalleverancier van schoonloop-, droogloop-, buiten- en trapmatten, kunstgras, tapijt, karpetten en pvc vloeren.

Hamat is op een breed front actief. De producten van de totaalleverancier liggen wereldwijd bij zo'n 6000 klanten, bestaande uit woning- en projectinrichters, tuincentra en doe-het-zelfzaken. Het bedrijf uit Genemuiden timmert al meer dan 30 jaar aan de weg. In het afgelopen jaar maakte het een stevige groei door. "Mede dankzij onze trouwe klanten was het omzettechnisch gezien een megagoed jaar. We hebben extreem geplust", vertelt Jan Doornwaard (foto). "Helaas staan ook in ons bedrijf de winstmarges gigantisch onder druk vanwege de hogere transport- en grondstofkosten. Alles wordt duurder. Dat is wel een zorg hoor.
Niettemin zullen we ook in het komende jaar groeien, zo is de verwachting. Die is vooral gebaseerd op het uitgebreide assortiment, dat in de afgelopen periode alleen maar verder is vergroot."

Grotere maatvoeringen
"Een keer in de twee jaar komen we met een nieuwe collectie. Ditmaal zijn we behoorlijk in de breedte uitgebreid. We zijn naar 19 schoonloopkwaliteiten gegaan, dat is er weer één meer. Verder hebben we de borstelmatprojecten uitgebreid. In de standaardmatten gaan we naar grotere afmetingen toe. Op dat gebied zien we een verschuiving in de markt. Vroeger zag je veel 40 x 60 en 45 x 75, nu is dat 60 x 80, 80 x 1.20 cm. Grotere maatvoeringen dus. Een trend die de laatste twee jaar gaande is en waarop we zijn ingesprongen. Hoe dat komt? Misschien dat de entrees groter zijn geworden? Feit is dat je met een grotere mat ook een grotere zone hebt waardoor de omgeving rond de mat schoner blijft. Je ziet ook dat ze steeds meer bij openslaande deuren of een schuifpui worden gelegd."

Een blik in de 160 pagina tellende catalogus.

Kunstgras
Verder is het assortiment uitgebreid met zes nieuwe kwaliteiten kunstgras. "Ook weer doorontwikkeld", legt Jan uit. "Wat de consument graag wil: zachter, dunnere spriet etc." 
Ook is er nu meer keuze in tapijt. "Hier hebben we zes kwaliteiten aan toegevoegd, waaronder twee wollen."
Tevens heeft Hamat de karpettenlijn uitgebouwd. "Ook met een buitenkarpet, waar we een jaar of twaalf geleden al mee waren begonnen. Toen waren we een van de eerste, alleen was de markt er toen niet klaar voor en hebben we deze na twee jaar 'gedumpt'. Nu is het weer in, zeker onder loungesetten. Dus springen we in op deze vraag vanuit de markt."

PVC is booming
Als klap op de vuurpijl heeft Hamat de pvc-collectie uitgebreid van 34 naar liefst 59 items. "We hebben er dus 25 bijgezet. PVC is booming, de vraag uit de markt is groot. We hadden vier jaar geleden een beetje een Europese collectie opgesteld, die hebben we nu vernederlandst. De kleuren zijn nu rustiger, meer mat. Die passen ook beter bij de Nederlandse markt. Verder worden prints op kokos en stof sowieso al elke twee jaar geactualiseerd. Je moet toch telkens meegaan met de kleurentrends", voegt Jan er nog aan toe.

Hamat presenteert zich als 'one stop shopping' voor woninginrichters. Als specialist in vloer- en entreezones is het bedrijf actief in 52 landen over de hele wereld, tot in Japan toe. Daarnaast heeft de onderneming, waar 175 mensen werken, in België twee en in Duitsland negen handelsagenten lopen. In de overige export werkt Hamat met distributeurs.

Meer informatie:
Hamat B.V.
Spoelstraat 16
8281 JT Genemuiden
tel. 038 385 55 28
verkoop@hamat.com  
www.hamat.com