Interview met Harry Elshof, Joost Heijnen en Jacob Mink van INTR.:

"Als je met dubbele cijfers plust, dan vergt dat veel van een organisatie"

"We hebben een bijzonder, maar bovenal succesvol jaar achter de rug. De doelstellingen zijn ruimschoots gehaald, daar zijn we zeer content mee. Net als veel andere bedrijven hadden ook wij met uitdagingen te maken, zoals de prijsontwikkeling van de totale collectie. Ook wij zijn niet zonder kleerscheuren door deze periode gekomen, vooral doordat de aanvoerstromen van een aantal producten stokten. Gelukkig hebben we het goed kunnen managen. In het komende jaar gaan we onder meer digitale bedrijfsprocessen doorvoeren, waardoor het ook voor onze klanten een stuk makkelijker wordt om producten te bestellen en de aanwezige voorraad te bekijken. Want de commerciële belangen van onze klanten blijven centraal staan."
Dat vertellen Harry Elshof (directeur), Joost Heijnen (manager supply chain & marketing) en Jacob Mink (commercieel manager) van INTR. in een interview met Wonen360. Het bedrijf is als groothandel gespecialiseerd in professionele raamdecoratie, vloeren en vloertechnische materialen. 

V.l.n.r. Harry Elshof (directeur), Jacob Mink (commercieel manager) en Joost Heijnen (manager Supply Chain & Marketing).

'Vandaag besteld, morgen in huis' is het credo van INTR.. Dat is in het afgelopen jaar niet altijd gelukt. "Er zat wel eens een extra dag tussen, dus dat was wel even wennen voor onze klanten. Voorheen was het: de klant vraagt, wij presteren. Nu was het soms wachten of anders een alternatief aanreiken. 
Gemiddeld genomen is 95 tot 97% van de bestellingen op tijd geleverd. Daar zijn we niet ontevreden mee, zeker als je nagaat dat we ook nog eens in een groeiende branche zitten; we maakten in het afgelopen coronajaar dubbele groeicijfers mee. Daar ligt dan ook meteen de uitdaging, want we hadden meer handjes nodig. En die zijn niet makkelijk te vinden. Vooralsnog gaat het redelijk, al hebben we over de volle breedte nog wel een aantal vacatures openstaan, waaronder een vestigingsleider voor Delft."

Opgeschaald
"De A-merken hadden over het algemeen hun zaakjes goed voor elkaar, waardoor we eigenlijk niet zonder voorraad hebben gezeten. Terugkijkend op heel 2021 hebben we het gewoon goed gedaan. Af en toe piepte en kraakte het wel, maar we bleven goed doordraaien doordat we anticipeerden op de actuele situatie. We hebben verschillende afdelingen opgeschaald met mensen, dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Als financieel gezond bedrijf kunnen we snel schakelen."

Het is nog maar 2,5 jaar geleden dat Forinn en Bosgoed gefuseerd zijn tot het nieuwe huismerk INTR.. Verschillende producten en private labels zijn in het afgelopen jaar geüpdatet en vernieuwd. In het voorbije jaar groeide het bedrijf naar bijna 90 werknemers. "Meer dan de helft van het personeel is nieuw. Als je met dubbele cijfers plust, dan vergt dat veel van een organisatie."

In het afgelopen jaar werden verschillende INTR. Point-filialen (zoals in Delft, Leek, Den Bosch, Hoogeveen en Zwolle) geopend volgens het nieuwe winkelconcept, waarbij inspirerende look & feel showrooms centraal staan. In 2022 is het de beurt aan de overige van in totaal twaalf vestigingen.

Digitale proces
Qua marketing wordt volgend jaar, zo vlak voor de zomer (eind tweede kwartaal), het digitale proces verder doorgevoerd. "We worden steeds meer een marketing gestuurde organisatie, lanceren in 2022 een webshop voor het plaatsen van bestellingen. Bestelgemak voor onze klanten en dat 24/7 wordt heel belangrijk. Daarnaast zien klanten straks ook welk filiaal wat op voorraad heeft, als ze een product direct op willen halen. Door het vernieuwde digitale orderproces te verbeteren verhogen we onze service. Daardoor gaat de aanlevering van producten nog gestroomlijnder. Het is een verdere professionalisering van INTR.. Voor veel bedrijven is tijd schaars, dus dan is de informatiestroom die je aanlevert heel belangrijk. In het afgelopen jaar hebben we vele oud-klanten terug zien komen. Zij hebben ook in de gaten dat we heel servicegericht bezig zijn. Het klantenbestand is in 2021 dan behoorlijk gegroeid." 

Dropshipping
In opkomst is dropshipping, waarbij het product direct bij de eindgebruiker wordt afgeleverd. "Door corona is deze vorm in een stroomversnelling gekomen. Vooral zelfstandige woninginrichters, die ook een showroom hebben, laten producten bij de consument thuis afleveren. Sowieso groeit het aantal afwijkende aanleveradressen."

Productmanager
Ook een thema in 2022 is de assemblage. Binnen INTR. wordt steeds meer maatwerk geleverd, onder meer op het gebied van rail- en roedesystemen. Verder is er een sterke opmars van smartproducten, waarbij gordijnen met een druk op de knop omhoog of omlaag gaan. "De consument is bereid om te investeren in mooie spullen, gekoppeld aan gemak. We hebben inmiddels voor elke afdeling een productmanager aangesteld, omdat de producten steeds specialistischer worden.
Als organisatie staan we als een huis en hebben we het vizier scherp. Onze strategische plannen voor de komende periode zijn bekend, we weten hoe we de markt zien en hoe we die zullen benaderen. Vroeger deden we vooral zaken met woninginrichters, tegenwoordig ook met ZZP'ers, klusbedrijven, interieurarchitecten, stylisten en ga zo maar door. De markt is breder geworden, zonder specialisten kom je nergens. Als INTR. kun je niet in het oude vertrouwde blijven hangen, je moet constant alert zijn op nieuwe marktontwikkelingen. Daarnaast moet je out of the box denken, en op zoek zijn naar nieuwe kansen. Kortom, INTR. is klaar voor de veranderingen van de toekomst."

Meer informatie:
INTR.
Hamburgweg 8
7418 ES Deventer
T 088-0204000
info@intr.nl  
www.intr.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven