Meubelmerken verhogen prijzen door "buitensporige stijging" van materiaal- en transportkosten

Toonaangevende merken op het gebied van meubels en huishoudartikelen, waaronder IKEA , Piet Hein Eek en Axor, verhogen de prijzen met tot wel acht procent als gevolg van wereldwijde verzendproblemen en materiaaltekorten.

Merken geven de schuld aan exponentiële stijgingen van de kosten van grondstoffen, waarbij sommige kosten nu "meer dan het dubbele" zijn van eerdere niveaus. Het gelijknamige merk van de Nederlandse ontwerper Piet Hein Eek maakte vorige week bekend dat het vanaf januari onvermijdelijke prijsverhogingen van acht procent zal doorvoeren.


Foto: Axor.

"Door de wereldwijde schaarste en prijsstijgingen van grondstoffen, in combinatie met de buitensporige stijging van de internationale transportkosten, zijn we genoodzaakt onze prijzen te verhogen", aldus het merk.

Dit volgt op verhogingen van ongeveer vijf procent die eerder deze maand werden aangekondigd door badkamerbedrijf Hansgrohe en zijn zustermerk Axor, met ingang van januari, terwijl IKEA in november waarschuwde voor een verwachte prijsverhoging in 2022.

Wereldwijde supply chain-crisis
De problemen zijn een symptoom van de wereldwijde crisis in de toeleveringsketen, die voornamelijk wordt toegeschreven aan tekorten aan arbeidskrachten en de Covid-19- pandemie.

Meubelmerken zijn getroffen door zowel tekorten aan leveringstransport als grondstoffen, die de productie hebben vertraagd en de kosten hebben opgedreven.

Maar aangezien problemen met de toeleveringsketen naar verwachting tot ver in 2022 zullen voortduren, is het bedrijf van plan een deel van de hogere materiaal- en transportkosten door te berekenen aan winkeleigenaren, die het laatste woord zullen hebben over de omvang van de prijsaanpassingen.

"De schaarste en prijsstelling van grondstoffen, en dan de logistieke problemen - dat betekent dat het moeilijk zal zijn om in FY22 te groeien", vertelde Van Dam aan Reuters. "Natuurlijk zijn we van plan om te groeien, we zullen ervoor gaan, maar het wordt heel, heel hard werken in onze toeleveringsketen, en ook met onze retailers."

Coronavirus en  tekort aan arbeidskrachten de schuld
Wereldwijde supply chain-problemen kunnen worden toegeschreven aan een combinatie van factoren, blijkt uit onderzoek van denktank Institute for Government .

Tijdens de vroege stadia van de Covid-19-pandemie leidden beperkingen op sociale afstand en de algemene economische neergang tot een vertraging van de productie.

In veel gevallen waren de tekorten hoog in de productieketens - met voorbeelden als lijmen en harsen - en daarom wordt de impact nu pas gevoeld.

De pandemie verergerde ook de tekorten aan geschoolde arbeidskrachten die al wereldwijd werden gevoeld, waarbij de transport- en opslagsectoren het zwaarst werden getroffen.

Voor het VK wordt aangenomen dat de problemen door de Brexit verder zijn verergerd . Industrieën die doorgaans afhankelijk waren van arbeidskrachten uit de Europese Unie (EU) vinden het moeilijker dan ooit om personeel aan te werven , terwijl grensproblemen internationale leveringen hebben beïnvloed.

Ontwerpers en architecten vertelden Dezeen "alles is een nachtmerrie voor beheerders geworden" na het vertrek van het VK uit de EU.

Bron en meer informatie: Dezeen


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven