Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Matthijs de Rooij nieuwe directeur SMEG

Matthijs de Rooij (43) is per 1 oktober de nieuwe directeur van SMEG Nederland. De Rooij werkte eerder acht jaar voor de Duitse sanitair-specialist Grohe en dertien jaar voor de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel. De Rooij: “Met SMEG gaat een nieuwe wereld voor me open.”
Voordat hij bij de Italiaanse fabrikant van huishoudelijke apparaten aantrad, kende hij SMEG voornamelijk van het retrodesign van waterkokers en broodroosters en de vrijstaande fornuizen in Italiaanse landhuizen. “Mijn vrouw is Italiaanse en toen we laatst in Umbrië een huis huurden stond dat vol met apparatuur van SMEG. Het is een merk waar de Italianen trots op zijn.”



Wat is je uitdaging?

“Groei aan alle kanten, zowel voor het grote en kleine huishoudelijk werk als online/offline. SMEG staat vooral bekend om het design van koelkasten, waterkokers en broodroosters. Dat SMEG ook volledige apparatuur voor keukens aanbiedt, is nog tamelijk onbekend. Daar valt een wereld te winnen. Behalve de huidige inbouwovens, komen we volgend jaar met een nieuwe lijn inbouwovens, Galileo waarin design is gecombineerd met alle nodige technologische hoogstandjes.”

Hoe ga je om met online en offline shoppen?
“Ik geloof in phygital, een combinatieterm van physical en digital. Sommige klanten gaan naar de showroom voor informatie en kopen hun producten vervolgens online. Een andere groep pluist zijn vragen eerst online uit en komt dan naar de showroom om een besluit te nemen.
Online is nog steeds in opkomst. Daar willen we beter zichtbaar worden. Wat opvalt uit onderzoeken is dat de jongere generatie van onder de dertig zelfs heel dure producten niet meer fysiek hoeven te zien. Zij bestellen online 3 soorten, kiezen er dan eentje uit en sturen de andere twee terug. Al deze shopperjourneys willen wij meer gaan faciliteren door uitbreiding van het aantal showrooms dat bij ons highend merk past. En we willen bij de huidige dealers meer verdieping zoeken.”

Waarin onderscheidt SMEG zich van keukenconcurrenten als Miele, Bosch en Siemens?
“SMEG is een lovebrand, het gaat voorbij rationele argumenten, het merk zit in je hart. Ben je eenmaal fan, dan blijf je het voor langere tijd. Niet voor niets zijn onze producten in de jongste film van James Bond te zien. Liefhebbers zijn bereid voor mooi design te betalen. Maar ook technologisch zijn we sterk. Volgend jaar komen we uit met een oven met een omnichef-functie: drie kooktechnieken die je achter elkaar kunt gebruiken.”

Wat is het hightech aspect hiervan?
“Stel je wilt een kippetje grillen. Millennials, doorgaans niet elke dag in de keuken te vinden, willen ook niet altijd hun moeder bellen om te vragen hoe het moet. Je voert in deze oven het gewicht van de kip in en die ontdooit indien nodig in bijvoorbeeld twintig seconden, gaart hem in de oven en grillt hem af. Je hoort een piepje als hij klaar is en je kunt aan tafel.”

Hoe heeft corona ons leven in de keuken beïnvloed?
“Voorheen moesten veel mensen er niet aan denken om thuis te werken. Door corona kwam er het besef dat je thuiswerken ook heel aangenaam kunt maken met spullen om je heen die goed werken en er ook goed uitzien.
De komende jaren zullen steeds meer mensen naar de stad trekken. Dat betekent dat woonoppervlaktes kleiner worden en dat de keuken steeds meer onderdeel wordt van de woonkamer. Dan wil je er mooie spullen in om tegenaan te kijken. Onze waterkokers zijn op dit moment niet aan te slepen.”

Wie kookt er bij jou thuis?
“Mijn Italiaanse vrouw zegt dat ik nauwelijks in staat ben om een ei te bakken, maar dat is een schromelijke overdrijving van de werkelijkheid. Maar eerlijk, ik heb het geduld niet. Liever regel ik de wijn. In Nederland is koken vaak een hinderlijke onderbreking van andere taken, ook al zie je dat wel beter worden. Italianen zijn de hele dag bezig met eten. Of ze eten, óf ze praten erover, daar kom ik bij mijn vrouw moeilijk tussen.”

Wat leerde je bij je vorige werkgevers?
“Mattel, waar ik dertien jaar werkte, is een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf. Ze nemen snel beslissingen als iets niet werkt. Dat stoppen met iets pijn doet, nemen ze op de koop toe. Duitsers zijn hiërarchisch en gestructureerd en ook wat planmatiger.”

En dan nu de Italiaanse bedrijfscultuur.
“Ja, ook heel leuk. Italië heeft veel middelgrote familiebedrijven en weinig ketens. Ondernemers zitten er met hart en ziel in, net als de mensen die er werken. Ik werk graag voor een merk waar ik trots op kan zijn.”

Wat is je grote kracht?
“Ik denk mijn enthousiasme. Ik kan snel schakelen en ik wil graag met zijn allen onze doelen bereiken. Amerikanen zeggen: “If you wanna go fast, go alone. If you wanna go far, go together.”

Persoonlijk
Matthijs de Rooij is getrouwd met de Italiaanse Giulia en heeft een dochter van 9. Hij wilde aanvankelijk journalist worden, maar stopte na een jaar met de studie communicatiewetenschappen omdat hij het niet interessant genoeg vond. Erna begon hij met Franse taal- en letterkunde, maar ook die studie maakte hij niet af. “Ik kon er leraar mee worden, maar mijn beide ouders zijn leraar, daar had ik geen zin in.” Hij koos erna voor de studie International Business aan de HES Amsterdam, waar hij slaagde.

Marathonloper
De Rooij is een marathonloper. Zijn laatste marathon in Amsterdam liep hij in oktober in 4.32 uur. “Volgens mijn vrouw ben ik bezig met een onvermijdelijk gevecht tegen de vergankelijkheid, dus ik loop marathons om voor mezelf te bewijzen dat het beste nog voor me ligt.”

Boekenwurm
Ook houdt hij van lezen. Amerikaanse schrijvers als Jonathan Franzen en Donna Tartt en de Nederlandse schrijver Arnon Grunberg zijn favoriet.

Over SMEG
SMEG is in 1948 opgericht door Vittorio Bertazzoni Sr. Het Italiaanse bedrijf begon als gespecialiseerd metaalbedrijf, maar al snel werden producten ontwikkeld voor in de keuken. In 1956 bracht SMEG het eerste fornuis op de markt, een innovatie voor die tijd en het startpunt van een succesverhaal dat tot op de dag van vandaag duurt. SMEG werd in 70 jaar het boegbeeld van passie, visie en design. Design Made in Italy.

Meer informatie:
SMEG
www.smeg.com 

Publicatiedatum: