Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
NMG neemt een significant belang in Riverdale

"Als familiebedrijf is het extra vervelend als de prestaties onvoldoende zijn"

"Als Riverdale hebben we twee slechte jaren doorgemaakt. Door te snelle groei in de collectie en te snelle uitbreiding van de export in diverse landen is in 2019 en 2020 de focus verloren gegaan en liepen we tegelijkertijd tegen forse financiële uitdagingen aan", vertelt algemeen directeur Marcel Bregman (foto) van Riverdale. "In tijden van corona en hoge containerprijzen nam de druk alleen maar toe. Als reeds lang gevestigd familiebedrijf is het extra vervelend als de prestaties onvoldoende zijn, dit gaat je enorm aan je hart. Maar we hebben het gelukkig vooral zakelijk bekeken en hebben ons opengesteld voor advies en hulp van buitenaf."

Riverdale heeft een sterke strategische partner gevonden, waarmee de komende jaren zal worden gebouwd aan een nieuwe strategie om het bedrijf weer in de top van de home & living branche terug te brengen. Nederlands MerkGoed (NMG), een participatiemaatschappij die zich richt op het bouwen van sterke consumentenmerken, neemt een significant belang in Riverdale en heeft het bedrijf in de afgelopen maanden geholpen om een nieuwe strategische koers uit te zetten, die reeds de eerste vruchten afwerpt.

"In maart dit jaar waren het Nederlands MerkGoed (NMG) en de familie bereid een investering te doen in Riverdale en daarmee ons krachtige merk opnieuw een boost te geven. In de afgelopen periode van twee jaar hebben wij als team keihard gewerkt aan de organisatie, collectie, distributie en automatisering van processen. Dat we er nu geheel anders voor staan en als Riverdale weer de weg omhoog hebben gevonden had niemand van ons gedacht", aldus Marcel.

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen?
"Door een mix aan factoren en vooral kennis. Terug gaan naar de basis is daarbij altijd een belangrijk uitgangspunt geweest. We maakten onder het merk Riverdale simpelweg teveel producten. NMG heeft ons geholpen om hier op basis van strategie en data een schifting in te maken. Dit heeft geleid tot een focus op een mooie collectie woonaccessoires, interieurgeuren en klein meubelen aangevuld met een kleine, maar mooie en kwalitatieve groot meubel collectie toegespitst op onze distributiekanalen en doelgroep. De ervaring van de familie, de kennis en expertise van het Nederlands Merkgoed en de inzet van een nieuw managementteam van Riverdale hebben ertoe geleid dat er in korte tijd met veel energie de juiste keuzes zijn gemaakt."

Wat doen jullie nu anders ten opzichte van de afgelopen periode?
Marcel somt ze op: "Rigoureuze beslissingen nemen in de te voeren collectie waarbij data van doorverkoopresultaten een hele belangrijke rol heeft gespeeld. Rigoureuze besluiten doorgevoerd in de kostenstructuur en daarmee de werkzaamheden van de organisatie. Een nieuwe distributiestrategie ontwikkeld en afscheid genomen van veel landen waar naar toe werd geëxporteerd. Sterke focus aangebracht op de retail resulterend in een nieuw modulair shopconcept wat afgestemd is op de huidige retailmarkt qua investering en presentatie van de collectie. Focus op een nieuw Gifting concept waarbij al bewezen producten in een cadeaupakket worden toegevoegd in de collectie. Cadeaus worden immers het hele jaar door gegeven en dit concept zorgt dan ook voor een krachtige commerciële toevoeging binnen de collectie."

Zijn jullie nu klaar voor de toekomst?
"Zolang het goed gaat moet je blijven innoveren en zaken verbeteren. De wereld ontwikkelt zich in een hoog tempo en om bij te blijven zul je moeten blijven veranderen.
Daarnaast heeft de coronacrisis natuurlijk een aardige impact op de economie gehad en ook op onze branche. Naast de winkelsluiting van medio december 2020 t/m april 2021 en de inmiddels torenhoge containerprijzen, langere productietijden en behoorlijk langere vaartijden zorgen voor voldoende uitdagingen."

"Wij zien al deze onderwerpen inmiddels als uitdagingen en kansen om het beter te doen dan de markt. We zijn er nog niet, maar met een topteam en een sterk strategisch plan, ontwikkelt Riverdale zich snel in de goede richting. Zou dat dan toch de kracht van een familiebedrijf zijn?"

Goed gereageerd
"Op de nieuwe strategie wordt in de markt direct al goed gereageerd, hetgeen ons sterkt in de gedachte dat we op de goede weg zijn", vult Marcel Bregman aan. "Het doel is om van Riverdale weer een helder consumentenmerk te maken dat staat voor kwaliteit en hoogstaand design. We willen het merk weer volop onder de mensen brengen."

Meer informatie:
Riverdale
www.riverdalenl.nl