Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Farrow and Ball kijkt terug op afgelopen 75 jaar

Dit jaar viert Farrow & Ball zijn 75-jarig bestaan - een mijlpaal voor het merk dat al driekwart eeuw inspiratie biedt voor woningen over de hele wereld.



Sinds de oprichting in 1946 door John Farrow en Richard Ball heeft de milieuvriendelijke verfproducent altijd zijn wortels behouden in Dorset, Engeland. Door trouw te blijven aan de oorspronkelijke visie van de oprichters om de meest hoogwaardige ingrediënten te combineren met traditionele productietechnieken, heeft Farrow & Ball zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een merk met wereldwijd meer dan 60 showrooms en meer dan twee miljoen volgers op social media.

Om 75 jaar Farrow & Ball te vieren, neemt Joa Studholme, de oorspronkelijke Colour Consultant van het merk, ons mee terug in de tijd met een terugblik op de kleurschema’s die in elk decennium wooninspiratie boden en een voorproefje van wat nog in het verschiet ligt. 

Farrow & Ball in de afgelopen decennia


Farrow's Cream No, 67, Incarnadine No. 24, Stiffkey Blue No. 281 en Tented Stripe 13105

De jaren ‘40
“Terwijl Groot-Brittannië de Tweede Wereldoorlog achter zich liet en John Farrow en Richard Bull in Dorset hun nieuwe bedrijf begonnen, was er in het hele land een krachtige en positieve benadering van kleur voor woningen, zij het met een licht sentimentele toon. Een rijk patriottisch palet van marineblauwe, rode en zonnige crèmetinten promootte een vrolijk plichtsbesef en hield thuis de moed erin.”


Churlish Green No. 251, Nancy's Blushes No. 278, Parma Gray No. 27 en Aranami 4604

De jaren ‘50
“Er vonden grote veranderingen plaats in de interieurs van de jaren ‘50, als gevolg van nieuwe welvaart voor velen en een meer zorgeloze houding ten opzichte van kleur. Levendige, dynamische ontwerpen begonnen te verschijnen, een afspiegeling van uitbundige tijden. De belangrijkste kleuren waren ijscotinten roze, groen en blauw gecombineerd met gedurfde patronen en kitcherige accessoires.” 


Sap Green No. W56, Citron No. 74, St Giles Blue No. 280 en Tourbillon 4804

De jaren ‘60
“Het begin van de swingende sixties werd gedomineerd door avocado en geel, maar tegen het midden van het decennium werden de kleuren veel gedurfder, waarbij heldere zuurkleuren en neontinten helemaal in raakten. Deze werden vaak gecombineerd met zwart en wit om een heftige botsende mix te creëren die de vrije expressie van die tijd tot uitdrukking bracht.”


Sap Green No. W56, Citron No. 74, St Giles Blue No. 280 en Tourbillon 4804

De jaren ‘70
“Bruine, oranje en paarse tinten werden als groovy kleuren beschouwd in de jaren ‘70 en ze werden vaak gebruikt in krachtige patronen en combinaties. Ze waren zachter en makkelijker om mee te leven dan de kleuren van het vorige decennium. De natuurlijke aardetinten weerspiegelden een verbinding met de natuur, waarbij donkerbruin houtwerk buitengewoon populair was.”


Salon Drab No. 290, Charlotte's Locks No. 268, Brinjal No. 222 en Bamboo 2161

De jaren ‘80
“Hoewel we de jaren ‘80 vaak associëren met overdaad, werden in het interieur van woningen vooral pasteltinten gebruikt - alleen vaak allemaal in één kamer! Hoewel mooie landelijke schema’s in de mode waren, vaak ontleend aan de esthetiek van de Franse boerderij, waren er ook fellere schema’s met roze, groen en geel tinten die werden gecombineerd om snoepkleurige paleizen te creëren.”


Oxford Stone No. 264, Joa's White No. 226, Calluna No. 270 en Samphire 4001

De jaren ‘90
“In de jaren ‘90 ging het erom thuis een gevoel van zen te creëren door zachte en subtiele kleuren te gebruiken waardoor we ons comfortabel voelden. Neutrale tinten met een warme basis, met hun zachte en geruststellende kleuren, werden veel gebruikt en contrasten werden tot een minimum beperkt om in het hele huis een flow te creëren.”


Setting Plaster No. 231, Elephant's Breath No. 229, Charleston Gray No. 243 en Ocelot 3705

De jaren ‘00
“Het begin van een nieuw millennium luidde een tijdperk in waarin we van ons huis een comfortabele plek wilden maken gesierd door warm grijs- en roze tinten. Er waren al Farrow & Ball showrooms geopend in Londen, Parijs en New York en Elephant’s Breath en het krachtigere Charleston Gray werden daar veel verkocht. Ook de accentmuur met behang werd een standaard kenmerk van deze meer casual schema’s.”


Ammonite No. 274, Worsted No. 284, Hague Blue No. 30 en Tessella 3602

De jaren ‘10
“Grijstinten in alle soorten overheersten in onze woningen in het eerste decennium van de nieuwe eeuw en waren vanaf 2010 allemaal beschikbaar in onze nieuwe milieuvriendelijke formule op waterbasis. Deze tinten vielen in de smaak bij huiseigenaren die in een rustgevende, eenvoudige omgeving wilden leven en ook bij degenen die een ruwer en meer industrieel gevoel wilden. Krachtige blauwtinten werden ook gekozen door degenen die super chique kamers wilden.”


Jitney No. 293, Tanner's Brown No. 255, India Yellow No. 66 en Helleborus 5605

De jaren ‘20
“We kijken nu anders naar hoe we wonen en we verlangen naar kleuren die ons zullen omarmen en die ons huis zullen verrijken en er een gezellig toevluchtsoord van maken. Huiseigenaren tonen zeker meer durf en stappen van het grijze palet van de laatste tien jaar over op kleurrijke interieurs die geruststellend en nostalgisch aanvoelen.”

Meer informatie:
Farrow & Ball
www.farrow-ball.com

Publicatiedatum: