Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Edwin en Mirjam Tromp van 40-jarige De Munk Carpets:

"We werken vooral met kleinere, trouwe leveranciers waarmee je iets moois kunt ontwikkelen"

"We zijn best perfectionistisch. Dat is goed, maar voor jezelf wel eens moeilijk. Voordat een bestelling naar een klant gaat, is er al heel vaak gecontroleerd of alles wel goed is. Daardoor gaat er 'afschuwelijk' veel goed, zeker als je ziet hoeveel tapijten er wekelijks de deur uitvliegen. Het mooie is dat die mentaliteit ook onder de medewerkers leeft. We zijn dan ook heel trots op ons team, want we doen het wel samen", vertellen Edwin en Mirjam Tromp van De Munk Carpets. Hun bedrijf bestaat 40 jaar. Met het gedreven ondernemerspaar kijken we terug op de voorbijgevlogen jaren. Ook wordt een blik in de toekomst geworpen.


Het ondernemerspaar Mirjam en Edwin Tromp van De Munk Carpets, poserend voor een stalenwand die bij een groot aantal dealers (komt te) staan.

Het is Frans de Munk die in 1981 De Munk Carpets oprichtte. In januari 1989 kwam Edwin Tromp de gelederen versterken die dus inmiddels al ruim 32 jaar in de vloerkledenbranche actief is. In augustus 2001 namen Edwin en Mirjam de zaak over. Echtgenote Mirjam, die tot dat moment in de luchtvaart actief was, kwam er ook bij. Zij op kantoor ("alle papierwerk"), hij de in- en verkoop. Ook collega Jack Schouten kwam mee, hij viert dit jaar zijn 30-jarig jubileum. Inmiddels bestaat het team uit tien leden.



Marktleider
Sinds de oprichting importeert De Munk Carpets handgeknoopte, -geweven en -getufte tapijten uit de vijf landen Nepal, Marokko, Pakistan, India en Portugal. "Alle landen hebben hun eigen stijl. Met de vloerkleden uit Nepal en Marokko zijn we marktleider in Nederland. Sinds de overname zijn we ons nog meer gaan richten op moderne tapijten en maatwerk. Ook hebben we ingezet op een grote voorraad en brede collectie. Samen met onze custom made-tapijten zijn dat onze belangrijkste pluspunten. Een en ander heeft duidelijk z'n vruchten afgeworpen. Vooral in deze coronaperiode. Het is vreselijk druk geweest, heeft ons veel nieuwe klanten opgeleverd. Omdat we veel voorraad hebben, kunnen we snel leveren. Dat is heel belangrijk gebleken. We zien het als beloning voor alle investeringen die we hebben gedaan, want je neemt toch een bepaald financieel risico."



Trouwe leveranciers
Het is inmiddels 15 maanden geleden dat Edwin voor de laatste keer naar Marokko vloog. "We werken al heel veel jaren samen met kleinere, trouwe leveranciers waarmee je ook iets moois kunt ontwikkelen en we nauwe contacten onderhouden. We stappen niet voor een dollar minder over naar een andere leverancier, betalen graag een reële, eerlijke prijs.
Ik zat in de één na laatste vlucht terug naar Nederland, daarna ging Marokko op slot. Tot het coronavirus ging ik elke vier, vijf weken op reis. Door de covid-19 beperkingen wordt de productontwikkeling op een iets andere manier gedaan, maar gaat nog wel gewoon door. Dankzij de moderne communicatiemiddelen kan ik alle processen blijven volgen", vertelt Edwin, die vooral een man van de praktijk blijkt te zijn.

Een terugblik in de geschiedenis van het jubilerende bedrijf leert dat het met de traditionele, klassieke Oosterse tapijten zo goed als afgelopen is. "Ook de oudere generatie wil op de dag van vandaag liever een modern tapijt. Dit is geheel in lijn met het gegeven dat er ook minder klassieke meubelen worden verkocht."



Geautomatiseerd
De Munk Carpets lijkt haar zaakjes goed op orde te hebben. Het beschikt al jaren over een computerprogramma voor het ontwerpen van allerlei designs. Daarnaast zijn alle bestel- en orderprocessen volledig geautomatiseerd, met onder andere een bestel- en informatieportal voor de dealer. In deze portal kan de dealer de voorraad opvragen, orders plaatsen en de status van de bestelde order(s) volgen. Ook is er een speciale login voor Nepal tapijten. Dealers plukken daar de vruchten van, omdat bestellingen vrij eenvoudig te plaatsen en te volgen zijn. 
Ook de prijslijsten zijn heel overzichtelijk. In een oogopslag is alle informatie beschikbaar. "Verkopers vinden dat prettig. Zonder arrogant te willen zijn: bij ons is alles heel duidelijk. We maken het onze dealers en andere verkopende partijen zo makkelijk mogelijk."

Korte lijnen
Het bedrijf uit Heemskerk gaat prat op korte lijnen. "We zijn een platte organisatie, waarbij het persoonlijke contact met onze klanten centraal staat." Tot de clientèle behoren meubelzaken, woningtextielwinkels, interieurarchitecten en de betere stylisten, zoals Edwin het verwoordt. Het kwaliteitsmerk richt zich op het midden- tot hogere segment. "Ook in de crisistijd zijn we op dat niveau gebleven."

Nepal tapijten van De Munk Carpets in de trouwzaal van een gemeentehuis, naar een project van Gispen. Het ontwerp is van Marieke Kamperman. FOTO CHRIS VAN KOEVERDEN

Hoogtepunten
Hoogtepunten in het 40-jarig bestaan van De Munk Carpets zijn vooral de levering van op maat gemaakte vloerkleden, onder meer voor het gemeentehuis in Utrecht. "We hebben veel mooie projecten gedaan en nog diverse mooie projecten in het verschiet.
Het feit dat we in 2003 naar de huidige locatie zijn verhuisd, was ook een hoogtepunt. We zitten hier op een milieubewuste, gasloos bedrijventerrein. Dat past goed bij onze duurzame bedrijfsfilosofie. Naast deze locatie hebben we de beschikking over nog twee panden. Het mooiste zou zijn als alles bij elkaar zit, maar in de regio is helaas geen geschikte bouwgrond te krijgen. Maar we vinden het prima zo."

Edwin en Mirjam zijn trots op de nieuwe presentatiekasten met de verschillende stalen die in de afgelopen twee jaar bij een groot aantal dealers zijn weggezet. Het heeft de verkoop een mooie boost gegeven. "We zijn al twee jaar niet naar een beurs geweest. Dat was een bewuste keuze, zodat we ons geld in de presentaties van de stalen konden steken. Inmiddels zijn er al veel weggezet", leggen ze uit. Het bedrijf is ook constant met vernieuwingen bezig. "We denken altijd aan de langere termijn. Wat de trends betreft hebben we het gevoel dat de organische vormen meer en meer boven komen drijven."

Gezond bedrijf
In de afgelopen 40 jaar bleef De Munk Carpets absolute dieptepunten bespaard. "In 2010, ten tijde van de crisis hebben ook wij het moeilijk gehad. Maar als gezond bedrijf kunnen we tegen een stootje. We zijn van nature positief ingesteld. Als we terugkijken op de afgelopen 20 jaar, dan zijn die voorbijgevlogen. We zijn dan ook erg trots op onze mensen, want je doet het niet alleen. We hebben een fijne mix van jonge en ervaren medewerkers", besluiten Edwin en Mirjam.

Meer informatie:
De Munk Carpets B.V.
De Trompet 1359
1967 DA Heemskerk
Tel. +31 (0)85-273 58 94
verkoop@demunkcarpets.nl 
www.demunkcarpets.nl

Accountmanagers De Munk Carpets:
- John Brugge: +31 (0)6-51 28 53 85
- Luuk Oosterbaan: +31 (0)6-51 57 17 17