Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Jan Dossche, president van USFloor International:

"Het is een onwaarschijnlijk succesverhaal"

Vijf jaar geleden had niemand in Nederland of Vlaanderen van COREtec Floors gehoord. De kans is groot dat 2021 afgesloten wordt met een omzet van 100 miljoen euro. "Het is een onwaarschijnlijk succesverhaal", vertelt Jan Dossche (59) vanuit zijn nieuwe kantoor in Kruisem dat opvallend genoeg volledig voorzien is van COREtec-vloerdelen uit zijn vorige werkruimte. Volgens de president van USFloor International, die geregeld met zijn e-bike 23 km door de Ardennen naar zijn werk fietst, is dat te danken aan vijf pijlers waarop zijn vloerenbedrijf steunt.

President Jan Dossche (l.) met Nicolas Cnudde, poserend bij een deel van de voorraad. 

Vlaming Jan Dossche blijkt oog voor detail te hebben. Terwijl hij zijn bezoek rondleidt door kantoren, showroom en logistieke centrum, veegt hij met een doekje een zojuist opgehangen naambord schoon, maakt hij een praatje met een heftruckchauffeur, geeft hij een collega een schouderklop en stelt hij iedereen aan zijn bezoek voor die hij maar tegenkomt. De sympathieke ondernemer zorgt voor een warm bad, zo blijkt al snel. Precies datgene wat zijn bedrijf uitstraalt.

COREtec, architect van de meerlaagse en watervaste rigid vloeren, maakt een stormachtige groei door. In het voorjaar van 2016 gingen de allereerste 36 pallets naar dealers. Vijf jaar later zijn dat er meer dan 12.000. Per keer. Op voorraad ligt ruim 1,4 miljoen m2 aan vloerdelen in alle soorten en maten, ook planken van meer dan 2 meter. Het logistieke deel laat Dossche sinds jaar en dag over aan Dematra. "Dat bedrijf ben ik heel dankbaar; vanaf dag 1 hebben ze me op alle mogelijke manieren gesteund. Het is niet voor niks dat onze kantoren en showroom en een deel van hun logistieke centrum in dit nieuwe, gezamenlijke bedrijfsgebouw zitten."

Anno 2021 telt de collectie van COREtec zo'n 230 decoren. Het visgraatmotief is in Nederland de meest verkochte vloerdessin. "Het lijkt wel of jullie dat bij dagschotels aanbieden", zegt Philiep Caryn van Caryn Communication met een dikke grijns. Hij promoot sinds de start het merk COREtec namens USFloor International. Niet zonder succes. "Vorig jaar was het via de digitale snelweg de tweede meest gezochte pvc-vloer. Niet verkeerd voor een merk dat begin 2016 nog niet één klant had..."


Extra grote visgraatplanken (Texas Oak H54 50 LVRH 2454 - The Essentials) liggen te pronken in het nieuwe onderkomen in Kruisem.

In de nieuwe vestiging in Kruisem (langs de E17, de drukst bereden snelweg in Vlaanderen) biedt COREtec aan 54 mensen kantoor- en saleswerk. Dat aantal zal de komende jaren flink toenemen, want het van oorsprong Amerikaanse bedrijf ziet nog heel veel groeipotentie in landen als Engeland en Spanje en de Oostbloklanden en Scandinavië. "Dichterbij huis ligt de focus vooral op opleidingen; dealers en andere verkopers op de hoogte brengen van de vele voordelen die een COREtec vloer te bieden heeft. We streven niet per se naar meer dealers, maar dat de bestaande interieurwinkels meer van onze producten verkopen", legt Nicolas Cnudde uit. Hij is Sales Director van COREtec Benelux.

Nicolas Cnudde in het magazijn waar onder andere brochures en stalen (die op verzoek worden verstuurd) liggen opgeslagen.

Dat de vloerenproducent het zo goed doet, heeft het bedrijf voor een deel te danken aan groothandelbedrijven als INTR., Headlam en Dersimo. "Dat zijn schitterende partijen", zegt Jan Dossche. "Er wordt nogal eens gezegd dat de groothandel ervantussen moet, maar je moet elkaars toegevoegde waarde appreciëren. Als het met de groothandel goed gaat, dan ook met ons. Alleen al in Europa beschikken we nu over een kleine 2500 retailpunten. We gaan 'speed to the market'. Mede dankzij Philiep Caryn, die de kar vanaf begin geduwd heeft. Hij heeft onze naam op alle mogelijke manieren gepromoot."

Inmiddels ligt er in menig woning een COREtec-vloer. "Die is van toegevoegde waarde", vervolgt Jan. "Als woningen te koop worden gezet, dan wordt die nu al vaak vermeld. Het is dan ook een topproduct. Wij zijn de architect in deze categorie van rigide, modulaire en watervaste vloeren. Mensen begrijpen overigens het klikverhaal, maar dat deze geen water doorlaat? Dat het een watervaste vloer is! Dat moet bij velen nog landen."

Gemiddeld genomen worden jaarlijks twee tot drie nieuwe collecties gelanceerd. COREtec Floors pakt deze lente uit met een vernieuwde The Essentials-collectie. 

Amerika
In 2013 werd COREtec door broer Piet Dossche in Amerika gelanceerd. Nog geen acht jaar later bedraagt de omzet in dat werelddeel ruim 1 miljard dollar (820 miljoen euro). "We zijn de snelstgroeiende vloerenfabrikant in het segment van waterdichte vloeren. En dat zonder hulp van acquisities! In Europa gaat de omzet dit jaar over de 100 miljoen euro.
Wist je trouwens dat ons klachtenpercentage op het gebied van fabricagefouten slechts 0,2% bedraagt? Dat is eigenlijk onbestaand. En gaat er ergens iets niet goed, dan wordt de volledige partij teruggenomen en de betreffende parketteur krijgt ook nog een legvergoeding. Geen discussie mogelijk, want we willen dat niemand financiële schade oploopt door een fout van ons."

Vijf pijlers
Volgens Jan Dossche rust zijn vloerenbedrijf op vijf pijlers. Terwijl hij de vingers van zijn linkerhand een voor een de lucht insteekt, somt hij op. "Om te beginnen: het is een topproduct. Ten tweede: we hebben een topteam van gemotiveerde mensen. Als derde noem ik ons aanbod, dat in deze categorie z'n gelijke niet kent. 230 verschillende decoren en kleuren van een merk! Dat heeft niemand. De vierde pijler is onze voorraad. Binnen 72 uur ligt een bestelling op de plaats van bestemming. Tot slot onze vijfde: dat is de marketingafdeling onder leiding van Stijn Windels. Mensen zeggen: je producten zijn duur. Maar dat is niet waar. We creëren als market driven company value. Proberen waarde te creëren. Uiteindelijk is het de consument die heel trots en fier is op zijn vloer. Dat we op de juiste weg zijn, blijkt wel uit het feit dat onze concurrenten er niet in slagen om een gelijkwaardig product op de markt te brengen."

Terugnamedienst
COREtec Floors is de eerste fabrikant die een terugnamedienst op poten zet om gebruikte vloeren een tweede leven te geven. Binnenkort komt er een platform waar de nearly new COREtec -vloeren worden aangeboden. In eerste instantie worden deze Second Life-vloeren aan bijvoorbeeld jeugdclubs, woonzorgcentra en andere mooie doelen aangeboden, maar ook particulieren kunnen hier terecht. Ophaling en reiniging met COREtec bio-producten door een sociale werkplaats, bezorgen de vloer een tweede leven met nauwelijks merkbaar kleurverschil. "In mijn kantoor ligt de vloer die in mijn vorige werkruimte lag. Niet voor niets geven we levenslange garantie. Mocht je na een jaar of tien een nieuwe vloer willen, dan kun je de hele planken inleveren voor een mooie korting op de volgende COREtec-vloer", legt Jan uit.

In een bedrijf als COREtec, met een familiaire uitstraling, mag een bar uiteraard niet ontbreken. Op de vloer ligt Mix Nimbus 50 LVRE 140 - Regina 50 LVRE 139 (Authentics).

Over vijf jaar
"Waar COREtec over vijf jaar staat?", herhaalt Jan de hem gestelde vraag. "Laat ik om te beginnen zeggen dat ik geenzins van plan ben om te stoppen. Maar wat mijn broer Piet qua omzet in Amerika presteert, dat moet hier in Europa, met 27 lidstaten, op de langere termijn ook mogelijk zijn. In heel veel landen is nog de nodige progressie mogelijk. Ook in de Benelux. Dat heeft allemaal tijd nodig. Er is niet een consument die voor zijn plezier de laatste vloerencollectie gaat bekijken. Die komt alleen naar de winkel als hij iets nodig heeft. Daarom is het marketingverhaal zo belangrijk. Al blijft de beste reclame de mond-tot-mond, dat als iemand de woonwinkel binnenstapt en zegt: Mijn buurman heeft een COREtec-vloer, die wil ik ook."

Zo ziet het hoofdkantoor van COREtec Floors in Kruisem eruit:

Meer informatie:
COREtec
Souverainestraat 27
9770 Kruisem
www.coretecfloors.com