Joyce Witjes en Clemens te Pas van TePe Metal:

"Eerst moest de tafelpoot robuust zijn, nu vooral smal en minimalistisch"

Het Achterhoekse bedrijf TePe Metal is allesbehalve een standaard ijzerhandel op de hoek. "Toen ik meer dan twintig jaar geleden begon met het bedrijf wilde ik me niet laten leiden door de techniek. Design staat bij ons op de eerste plaats. Daarna gaan we kijken hoe het op de juiste manier vervaardigd kan worden", vertelt eigenaar Clemens te Pas.


Clemens te Pas en Joyce Witjes van het Achterhoekse bedrijf.

Geen project is te groot voor het bedrijf van Clemens. "We zijn begonnen met het maken van winkelinrichtingen. Voorheen ging men altijd naar een interieurbouwer. Maar geleidelijk verschoof dit naar de staalhandel, dit omdat er steeds meer metaal verwerkt werd in projecten. Wij gingen voor de winkelinrichtingen vaker meubels vervaardigen. Zo zijn we ons meer gaan specialiseren in de meubelsector."

Inmiddels is het bedrijf uit 's Heerenberg een bekende naam in de branche geworden vertelt salesmanager Joyce Witjes. "We hebben de expertise in huis om alles te maken wat de opdrachtgever wilt. Zo zijn we sinds kort een samenwerking gestart met Aime Té." De onderstellen van dit merk, dat voorheen Marmeren Tafels heette, waren volgens Joyce en haar collega's een beetje saai. "Veel zwart, wit en de standaard kruispoot zat in de collectie maar er is meer dan dit mogelijk. We zijn in gesprek gegaan en hebben inmiddels een leuke partnership."

Design
"Bij interieurstukken gaat het in de eerste plaats om design, daarna stabiliteit en vervolgens de (inkoop)prijs. In deze volgorde behandelen we alle ontwerpen. Wanneer wij een onderstel van een tafel hebben ontworpen en gemaakt, wordt dit uitvoerig getest en laten we het aan de klant zien. Vervolgens gaan we het dusdanig innoveren om de constructie sterk genoeg te maken." Nadat het product af is wordt het door de kwaliteitscontrole gehaald. Eenmaal hier doorheen is het product goed voor de verdere productie en verkoop.

Geen massa
Bij TePe Metal produceren ze niet voor de massa. "Het is niet zo dat we van elk onderstel honderd stuks op voorraad hebben liggen. We hebben zeker een voorraad maar unieke producten staan bij ons op nummer een. Dit creëer je niet door 100 zwarte kruispoten op voorraad te hebben. We zeggen dan ook vaak als motto dat we 'seriematig produceren op niveau van de klant'. Dit betekent dat wanneer een klant bij een van onze partners een tafel heeft besteld met een geel onderstel dat deze pas de kleur krijgt bij binnenkomst van de bestelling. Zo heeft een woonwinkel nooit te veel van een kleur in zijn magazijn staan."

"Er zijn veel woonwinkels en merken die hun halffabrikaten in Azië halen. Hier kunnen en willen we qua prijs en design niet aan tippen. Wij willen juist laten zien dat we meer dan dat kunnen. Daarmee onderscheiden wij ons ook van de rest en maken we duidelijk dat we niet de standaard ijzerhandel op de hoek zijn."

Intern heeft het bedrijf een designafdeling. Volgens Joyce past art director ook beter als naam bij Clemens in plaats van directeur. "Clemens heeft een creatieve mind. Dat is ook waarom we het presteren om keer op keer met unieke designs te komen." Lopend naar een tafel, in de showroom op de bovenste verdieping van het pand laat Joyce een van de nieuwste prototypes zien. "Met satéprikkers is de tafel ontworpen en vervolgens naar het TePe Lab gegaan voor verdere ontwikkeling. Dit laat maar weer zien dat niets voor ons te gek is."



Eigen merk
Samen met Hans van den Hout heeft Clemens een volledige collectie samengesteld voor het merk Balliater. In tegenstelling tot alle andere producten die de deur uitgaan worden de tafels van Balliater als ready mades verzonden naar de klant. Met het nieuwe merk willen Clemens en Hans het hogere segment in de markt bedienen. "Samen zoeken zij de materialen en designs uit", vertelt Joyce. "Een op zichzelf staand merk dus."

Trend
"De afgelopen jaren is er een trend te zien dat alles steeds slanker wordt. Eerst moest de tafelpoot robuust zijn, nu smal en minimalistisch. Je zal het echte industriële nog zeker verkopen maar dat is niet meer wat wij als hoofdmoot produceren voor onze klanten." 

Meer informatie:
TePe Metal
info@tepemetal.nl 
www.tepemetal.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven