Interview met de algemeen directeur van STEEL Benelux BV:

Christian Borsboom: "Met onze apparatuur breng je karakter in de keuken"

Evenals veel andere bedrijven heeft ook STEEL Benelux BV een bewogen jaar achter de rug. Hoewel 2020 nog een ruime maand te gaan heeft, maakt algemeen directeur Christian Borsboom op verzoek van Wonen360 alvast de balans op. We spreken hem in de vernieuwde showroom ("aangepast naar meer woonbeleving"), te vinden in het Dekker Trend Centre in Zevenhuizen.

De Italiaanse fabrikant van custom made keukenapparatuur (fornuizen, koelkasten, ovens en afzuigkappen) maakt ondanks de coronaperikelen een mooie groei door. Voor 2021 staan verschillende nieuwigheden op de agenda. Daarnaast is Borsboom druk met het aantrekken van een accountmanager, omdat de vraag vanuit de markt daarom vraagt.


Algemeen directeur Christian Borsboom van STEEL Benelux BV in de showroom van Dekker Trend Centre.

STEEL maakt niet-alledaagse producten in het midden-hoog segment die vooral herkenbaar zijn aan details zoals: design, afwerkingsniveau, functionaliteit en prestaties. De fabriek is te vinden in Carpi, in de buurt van Bologna. Daar worden alle fornuizen en overige apparatuur met de hand gemaakt. Geen lopende-band-werk dus, maar elke Italiaanse fabrieksarbeider zet een fornuis of koelkast van A tot Z in elkaar; van het eerste tot het laatste schroefje. "Om de betrokkenheid van de monteurs verder te vergroten, willen we graag dat alle apparaten voorzien worden van een label 'Made by ....'. Dat is wel een grote wens", geeft Christian aan. 

Alleen maar geplust
"Na de Covidshock in maart lag de fabriek een week of drie plat. Sinds de heropening wordt er alleen maar geplust in vergelijking met vorig jaar", vertelt Christian. "Nadeel is wel dat er, ook doordat alles met de hand wordt gefabriceerd, levertijden zijn van vier tot vijf weken, Maar als je dat afzet tegen de gemiddelde levertijd van een keuken - al gauw een maand of drie, dan zijn wij best nog snel", zegt hij met een knipoog.
In de afgelopen periode vernieuwde STEEL de showroom, die nu meer op woonbeleving is afgestemd. Daarnaast maakte het bedrijf een nieuw, fris en hip logo. Een ronde versie subtiel voorzien van de Italiaanse vlag. Dat staat 'm goed.

Paradepaardje
Koken met karakter, daar staat STEEL voor. 'Wat je ziet is wat je krijgt' zou zomaar een slogan voor dit bedrijf kunnen zijn. Geen ingewikkelde bedieningspanelen, maar wel degelijke en overzichtelijke functies. De opvallende, massief stalen (bakeliet) bedieningsknoppen voorzien van een hittebestendige silk-touch coating zijn toch wel het paradepaardje van de fabrikant. Deze zitten ook op de fronten van inductiekookplaten.
STEEL werd groot met gasfornuizen, intussen bestaat nog maar 10% van de verkoop hieruit. Anno 2020 kiest de consument, vooral aangewakkerd door de overheid, in 90% van de gevallen voor inductie. "Een inductieplaat van STEEL bedien je echter niet met tiptoetsen, die het soms af laten weten en vaak voor vette vingers op de plaat zorgen... Nee, ook deze kookplaten bedien je met onze  typische, robuuste en makkelijk te bedienen draaiknoppen", legt Chris uit.



All black
"Het krachtige STEEL All Black FLEXzone inductiefornuis, zowel verkrijgbaar in 90 als 100 cm breed, is heel populair. Hiermee spelen we in op de absolute trend van stoer en sober", vervolgt Christian. "Met dit fornuis creëren we de perfecte aansluiting om duurzaam te koken. Verder zorgt het voor een karaktervolle uitstraling van de keuken."  
Goed om te weten is dat de Enfasi All Black edition een corpushoogte van 78cm (raster 13) heeft. Indien gewenst kan de keukenplint voorlangs gemonteerd worden. Verder heeft het apparaat o.a. een geforceerde mantelkoeling, waardoor geen onhandige ventilatieopeningen aan de bovenzijde zijn te vinden. Tevens worden alle fornuizen voorzien van een stolwand, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat de hitte de keukendeuren of -kasten aantast.

Pizzabroodbakoven
"Een regelrechte hit is de STEEL-versie met pizzabroodbakoven, waarmee je direct op een steen bakt. Welk gezin bakt er nou geen pizza's? Onze fornuizen zijn er speciaal op ingericht. Steeds meer consumenten willen gezonde, eerlijke producten op tafel zetten. Daar spelen we als STEEL op in met onze oventechniek (die tot 315 graden Celsius gaat), waardoor je ook heerlijk knapperige zuurdesembroden kunt bakken. Een kleine oven heeft een constante temperatuur, ideaal voor het bakken van brood."

Christian zit inmiddels 22 jaar in de keukenbranche. Sinds vijf jaar is hij actief voor STEEL Benelux. "Eens in het jaar houdt iedereen een presentatie voor alle collega's van STEEL. De trend is toch wel storytelling, dat maakt je bedrijf bijzonder. Zoiets komt voort uit passie. Dat is ook de reden dat we alle apparatuur willen personaliseren en dat het logo voorzien is van een Italiaanse vlaggetje. Voorheen stond op elke pagina van mijn Power Point-presentatie onderin de driekleur van Italië, omdat ik die graag in het logo terug wilde zien. Fijn dat mijn wens dit jaar in vervulling is gegaan."

Accountmanager
Een andere wens van Christian is het aantrekken van een accountmanager, om beter aan de vraag vanuit de markt te voldoen. "Alleen al in Nederland hebben we inmiddels 140 dealers. Die moeten wel regelmatig bezocht worden, ook al omdat alle producten van STEEL een mooi verhaal hebben."
Een advertentieplaatsing op onder meer de vacaturesite van Wonen360 leverde meer dan dertig sollicitanten op. De komende weken aan Christian de schone taak om daaruit de allerbeste te kiezen.



Outdoorprogramma
In het komende jaar worden verschillende nieuwigheden gepresenteerd. Welke houdt Christian nog even voor zich, om de concurrentie niet slimmer te maken dan ze al zijn. Wel wilt hij kwijt dat er in 2021 hard gewerkt zal worden aan de verdere introductie van het RVS outdoorprogramma van STEEL, waarbij samen wordt gewerkt met Big Green Egg.

Naast het succesvolle fornuizen- en inbouwprogramma zijn de Italianen ook vooruitstrevend in het vervaardigen van exclusieve barbecues en complete modulaire buitenkeukens. Ook hiervoor geldt dat deze herkenbaar zijn aan het design en de details zoals het bijzonder hoge afwerkingsniveau, functionaliteit en de professionele prestaties. "De outdoormarkt is groeiende. We willen in het komende jaar onze producten vooral aan tuinarchitecten laten zien. Verder willen we een stap in Duitsland gaan zetten, omdat je daar de outdoormarkt nog sneller ziet groeien. Dat komt doordat veel Duitsers over een grotere tuin beschikken", weet Christian.

Meer informatie:
STEEL Benelux B.V.
Kantoor:
Eksterlaan 20
2261 EL  LEIDSCHENDAM
070-7537641
06-15460839
www.steel-cucine.com
christianborsboom@steel-cucine.com

Showroom (alleen op afspraak geopend):
Dekker Trend Centre
Nijverheidscentrum 2
2761 JP  ZEVENHUIZEN
+31(0)6 15460839


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven