Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Kristoff Ver Eecke, directeur van Print Acoustics by Triplaco:

"Ons moederbedrijf heeft zich in zijn 150-jarig bestaan meermalen opnieuw moeten uitvinden"

Het Harelbeekse Print Acoustics, dat geleid wordt door Kristoff Ver Eecke, bestaat ruim vijf jaar. Het is het jongste bedrijf actief in de nichemarkt van decoratieve, absorberende houten panelen dat wereldwijd slechts een tiental grote spelers kent. "We hebben een breed eigen gamma ontwikkeld en bouwen aan een eigen merk", vertelt Kristoff, die als business developer actief is voor de Lefevere Group waaronder Print Acoustics (een divisie van Triplaco) valt. We leggen hem negen vragen voor.

1. Vanwaar uw passie voor akoestiek? Hoe bent u in die wereld terecht gekomen?
"Na 20 jaar actief te zijn in decoratief technisch plaatmateriaal interieur (Unilin Panels) heb ik vanaf 2010 als consultant ook o.a. de wereld van houtskeletbouw leren kennen. Via houtskeletbouw heb ik bij  WTCB en NAV opleidingen gevolgd over de ruime bouwakoestiekproblematiek (vooral in HSB het ontbreken van massa was een groot minpunt voor 'buiten het huis houden' van lage frequenties). 
Tijdens mijn frequente contacten toen met architecten en uitvoerders in bouw bleek dat bouwakoestiek in ruime zin een sterk onderschatte problematiek was in bouwproces.
Naast de 4 harde bouwakoestische thema’s (gevel-, lucht-, contact- en installatiegeluid als meest gekende akoestische problemen in de bouw) merkte ik dat na oplevering bouwheren frequent klaagden over 'slechte akoestiek' waar ze eigenlijk geprekscomfort in een ruimte bedoelden.
Het 5e bouwakoestisch probleem: nagalmgeluid is lang stiefmoederlijk behandeld in de bouwwereld, maar krijgt de laatste 10 jaren steeds grotere aandacht in een streven naar meer comfort in ons woon-, werk- en ontspanningsleven.
Vanuit combinatie van opgebouwde kennis van interieur decoratief plaatmateriaal en mijn opgedane kennis over akoestiek via Houtskeletbouw heb ik samen met een team binnen Triplaco sedert 2014 een gans gamma akoestische absorberende Helmholtzpanelen ontwikkeld voor toepassing in wand, plafond en meubilair. Wij leveren momenteel wereldwijd deze producten aan de hoogwaardige en veeleisende interieurprojectmarkt."

FOTO'S DENNIS DE SMET

2. Waarop letten klanten, aannemers, architecten, voorschrijvers bij hun zoektocht naar oplossingen voor akoestiek?
"Naast de evidente afweging van geluidscomforteisen t.o.v.  budgettaire bezorgdheden door alle stakeholders, valt mij vooral op hoe zeer er nood is aan geïntegreerde productoplossingen die al in het ontwerp van wanden en vaste inrichting opgenomen kunnen worden. Er zijn namelijk zeer weinig geïntegreerde akoestisch absorberende oplossingen op de markt. Vooral akoestische elementen die meestal achteraf kunnen aangebracht worden (zoals wand- en/of plafondelementen, schermen, kaders, meeting pods etc.) zijn het beste bewijs dat bij uittekenen van de ruimtes onvoldoende rekening werd gehouden met het binnengeluidsklimaat. 

Producten moeten ook lange levensduur hebben en dus 'duurzaam' zijn. Onze producten zijn daarom stoot- en krasvast en éénvoudig onderhoudbaar en beantwoorden daarom beter aan lange termijn gebruik dan poreuze zachte absorptie materialen."

3. Wat zijn belangrijke producten en decors binnen het Print Acoustics verhaal?
"Deze vraag is niet éénduidig te beantwoorden. Triplaco richt zich met al zijn producten op segment van hoogwaardige interieurbouw. Binnen segment van akoestiek (Print Acoustics en Woodcoustics) is de vraag naar esthetiek even belangrijk als performantie nagalmcorrectie.
Wij bieden een zeer breed assortiment aan in materiaal, vorm, kleur en performantie om aan ontwerper en eindklant een zo ruim mogelijke keuze te geven. Toplagen zijn evenredig verdeeld tussen laminaat en echt houtfineer. Daarnaast zijn producten met geweven vinyl toplaag of met synthetische viltplaten als innovatief materiaal in opmars.
Zowel gegroefde, geboorde, gemicroperforeerde tot onzichtbare akoestisch absorberende productaanzichten worden gekozen naargelang de bouwheer of ontwerper gaat voor een minimalistische of voor een accentoplossing."

4. Zijn vakbeurzen en vakevents belangrijken zo ja waarom?
"Vooral vakbeurzen voor architecten en ontwerpbureaus (interieur) zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen voor ons type aanbod. Daar tonen we vooral toepassingen van product en meestal in een kleine 'belevingsruimte'. Akoestisch comfort moet een zintuiglijke ervaring zijn; visueel maar zeker ook auditief. We hebben op talloze beurzen dan ook al bezoekende ontwerpers aangenaam verrast met hoog spraakabsorptie vermogen van onze collectie."

5. Is 'ecologisch' tegenwoordig het grote goed?
"Ecologie verantwoord leven, werken, produceren etc. is een maatschappelijke plicht van ons allen. Onze akoestische panelen zijn voornamelijk recyclebare houtproducten (op basis van zwarte MDF) en die als dusdanig in deze recupereerbare gescheiden afvalstroom komen bij einde levenscyclus.
Door in te zetten op integratie van onze producten in vaste inrichting bieden wij akoestisch duurzame oplossing dat ook een ganse normale looptijd van gebruik van het gebouw zijn nut kan bewijzen."

6. Wat vindt u van de huidige situatie in de akoestiek wereld?
"Nog te weinig aanbieders en producenten zijn op een correcte manier met absorberende producten op de markt. Vooral een wildgroei in akoestische schermen, panelen, elementen etc. zonder enige onafhankelijke bewezen testrapport van performantie, kenmerkt onze wereld. Absorptievermogen van een product is ook moeilijk controleerbaar door eindklant zonder test in een nagalmkamer.
Bij de ontwerpteams en bouwheren is er nog verbeteringsmarge voor meer kennis over de (zachte) bouwakoestiek en correcte oplossing voor het juiste probleem. En het wordt er niet éénvoudiger op."

7. Wat zijn de akoestische producten van de toekomst?
"Producten die de juiste balans vinden tussen absorptie-esthetiek-prijs met een kwalitatieve oplevering mogelijk, zullen in de projectmarkt stijgend succes kennen."

8. Wat is de toegevoegde waarde van Triplaco Print Acoustics voor aannemers, architecten, voorschrijvers etc?
"
Wij bieden eerder oplossingen dan producten voor de veeleisende ontwerper-eindklant en zien uitvoerders-aannemers als partners van een kwalitatieve geïntegreerde oplevering. Wij gaan dan ook met al deze partijen frequent in overleg en ondersteunen hen projectmatig waar wenselijk. Hoe vroeger we in ontwerpfase betrokken worden, hoe duidelijker de voordelen van onze oplossingen worden in totaalproject."

9. Wat is de grootste uitdaging voor Triplaco Print Acoustics in de komende jaren?
"Zonder enige twijfel de impact van de covidpandemie op ons werk en ontspanningsgedrag. Het is niet het bedrijf dat zal veranderen dat morgen nog relevant zal zijn, maar het bedrijf dat zich het snelst kan aanpassen aan drastische veranderingen die deze wereldwijde epidemie met zich zal meebrengen.
Lefevere, het moederbedrijf van Triplaco, heeft zich in zijn 150-jarig bestaan meermalen opnieuw moeten uitvinden, omgaan met verandering is dan ook deel van het DNA van het bedrijf."

Meer informatie:
Triplaco Print Acoustics 
info@triplaco.be
www.triplaco.be


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven