Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'De raamdecoratiebranche moet nu de digitale klant verwelkomen'

Eelko Sieval van WoonTotaal: 'Eind april zal de orderstroom binnen de keten verder opdrogen'

In Nederland en België zitten we inmiddels in onze zesde week van de lockdown. Een situatie die verregaande gevolgen heeft voor het retailkanaal en dus ook binnen de interieurbranche. "Bij WoonTotaal houden we de orderstromen nauwlettend in de gaten. Aangezien er een aanzienlijk deel van de raambekleding-orders via het WoonTotaalplatform loopt, geloven wij dat we een goed beeld hebben wat er in de markt gebeurt", laat directeur Eelko Sieval in een schrijven aan zijn klanten weten.
Vanuit WoonTotaal is het doel gesteld om de branche waar mogelijk te ondersteunen en vanuit dat oogpunt wil het bedrijf haar klanten graag mede deelgenoot maken van de trends die men ziet.

Op WoonTotaal (decoloop is de internationale naam) zijn meer dan 4000 winkels in Nederland en België aangesloten. Leveranciers van gordijnen, vloeren, harde raamdecoraties en railsen maar ook banken zijn klant bij het bedrijf. WoonTotaal is een verbinder tussen alle professionals in de interieurbranche. In binnen- en buitenland wordt door veel grote gordijnen- en vloerenleveranciers maar ook toonaangevende gordijnateliers het bedrijf gebruikt als standaard calculatie en bestelmethode.

Dezelfde trends
Volgens directeur Eelko Sieval ziet zijn bedrijf overal dezelfde trends. Hij geeft een opsomming:

Daling van het aantal orders
Eelko:"Dit is pijnlijk voor ons allemaal, maar wel te verwachten. In de afgelopen jaren zagen we altijd een stijging van meer dan 10% van het aantal geplaatste orders in maart t.o.v. februari. Dit jaar was dat een daling van een kleine 5%. Een tegenvaller van 15%, veroorzaakt door alleen de laatste helft van maart.
Helaas zien we dat deze neergaande trend zich verder doorzet in april met een terugval van meer dan 30% in de eerste helft van deze maand t.o.v. maart. We verwachten minimaal een halvering van de orderstroom in onze branche tegen het einde van de maand april."

Aangemaakte en bestelde opdrachten
"Op het WoonTotaal platform zien we altijd een groter aantal aangemaakte orders dan daadwerkelijk bestelde orders. Logisch natuurlijk, omdat de klant zich eerst gaat oriënteren, vervolgens wordt er ingemeten en volgt er een definitieve prijsopgave. Een gedeelte van deze orders wordt geaccordeerd en omgezet in een bestelling bij de leveranciers.
Vanaf 16 maart hebben we dit verschil snel kleiner zien worden en worden er ongeveer net zoveel nieuwe opdrachten aangemaakt als dat er orders worden besteld. Onze conclusie is dat de klant nu doelgericht naar de winkel komt om te kopen en het oriënteren grotendeels achterwege wordt gelaten."

Tijd tussen invoer en bestellen
"De tendens genoemd in het vorige punt zet zich ook hier door: Er worden al meer orders besteld dan dat er die week zijn aangemaakt. Dit is het gevolg van oudere opdrachten (offertes) die al (veel) eerder zijn aangemaakt en nu alsnog in een order worden omgezet. De doorlooptijd van de orders op het WoonTotaal platform neemt toe, wat aangeeft dat de verkopende partijen steeds verder teruggaan in hun lijst van prospects om nog zoveel mogelijk orders te noteren."

Stevige groei op online
"In het verleden is de online verkoop van raamdecoratie weliswaar jaarlijks gegroeid, maar de afgelopen weken zien we een stevige acceleratie.
Door de huidige maatregelen wordt de consument gedwongen zich vanuit huis te oriënteren en zijn bestellingen te plaatsen. Hoe langer de maatregelen (gedeeltelijk) in stand worden gehouden, hoe meer dat tot gewenning leidt en hoe meer productgroepen aan het online koopgedrag worden toegevoegd."

Grotere terugloop
Eelko Sieval concludeert dat hij via zijn bedrijf een steeds grotere terugloop van het aantal bestelde orders ziet en afhankelijk van de overheidsmaatregelen eind april verwacht dat de orderstroom binnen de keten de komende weken nog verder zal opdrogen. "Alle branches zien een stevige toename in hun online verkoop. Het lijkt me zeker niet te vroeg dat ook de raamdecoratiebranche het online kanaal opent en de digitale klant verwelkomt. Voor inspiratie, oriëntatie, verkoop en afhandeling", geeft hij aan.

Meer informatie:
Sieval Dedicated Solutions
Meppelerweg 95
8331 CV Steenwijk
www.woontotaal.nl
www.decoloop.com