Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Luuk en Ruth Goede van Pintail:

''Er gebeurt veel in de stoffenbranche; digitalisering gaat in rap tempo toenemen''

Pintail International B.V. is producent en verdeler van stoffen voor de meubel-, project-, zorg- en outdoormarkt, alsmede ook gelamineerde stoffen voor werk- en brandweerkleding. In de stoffenwereld is er de afgelopen jaren veel veranderd. Eigenaar Luuk Goede van genoemd bedrijf en zijn dochter Ruth, die ook in de zaak zit, ervaren dat zelf ook. Pintail voert merken als Wetcare® Healthcare, Outdoor en Contract Fabrics. Elk merk heeft haar eigen specifieke eigenschappen waarmee ze uniek zijn in de markt.


Ruth op de stand van Pintail tijdens de InCoDa 2019.

Veranderingen in de textielbranche
Luuk heeft Pintail ruim 35 jaar geleden opgericht. ''Het is een hier een speeltuin van stoffen", steekt hij van wal. "Waar voorheen stoffen belangrijk waren en veel aandacht kregen voor raambekleding en stoffering van meubels, wordt textiel nu ook ingezet om decoratie meer in het licht te zetten. En dat met name dessins en kleuren, waar voorheen veelal basiskleuren aanwezig waren. Denk hierbij aan lampenkappen en kussens in het interieur", vertelt Luuk, die aangeeft dat stof een drager van beleving is. ''Daarnaast wordt de projectmarkt en het werken met architecten steeds belangrijker voor ons. Ook zien we in de meubelindustrie dat er veelal met specials wordt gewerkt.''

In de huidige textielbranche is het belangrijk dat de klant iets unieks wilt, iets eigen. Luuk: ''Vroeger werden hele containers vol ingekocht en werden voor een leuke prijs weer doorverkocht. Dit kan niet meer in deze tijd. De tijden zijn veranderd. We spelen nu continu in op trends en wat de klant graag wilt. Daarom zijn we ruim zeven jaar geleden met het digitale printen begonnen. Hiermee realiseren we een win-winsituatie.''

Bij het in Almelo gevestigde bedrijf worden stoffen gelamineerd, gefinisht en digitaal bedrukt. Pintail is, door al deze zogenaamde “in-house” activiteiten, flexibel bij het personaliseren van de verschillende producten. Dochter Ruth: ''Het leukste vind ik om eigen collecties met de klant te maken. Een klant heeft een uniek dessin ontworpen, komt hierheen, krijgt samples te zien en heeft een eigen, uniek ontwerp dat niemand anders heeft. Dat vind ik altijd heel tof en zo snijdt je elkaar niet.''


Het pand van Pintail dat gevestigd is aan de Twentepoort Oost in Almelo.

Specifieke stofkwaliteiten en snelle levering
Voor de meubel- en gordijnindustrie heeft en houdt Pintail een voorraad van de verschillende basiskwaliteiten in de collectie. Dit betekent flexibiliteit en snelheid bij leveringen. Zowel coupons als volle rollen kunnen daardoor snel geleverd worden. Luuk: ''Wat ons uniek maakt is dat de klant specifieke textielkwaliteiten kan bestellen en dat wij dat direct kunnen produceren, inclusief een korte levertijd.''

Voor de ontwikkeling van onze collecties heeft Pintail International B.V. nauw contact met bekende Nederlandse designers en stylisten. De basiscollectie is bijvoorbeeld zorgvuldig opgebouwd, waarmee ze geschikt is voor de verschillende markten. Ruth: ''Door onze nieuwste ontwikkelingen zijn we in staat een groot scala aan moderne kleuren en designs aan te bieden.''

Toekomst
Zoals in elke branche zijn er ontwikkelingen en prognoses voor de toekomst. Zo denkt Luuk dat de digitalisering in rap tempo gaat toenemen en versnellen. ''Het wordt steeds meer een begrip in de markt. Ik denk dat iedereen dat straks wilt, omdat er zoveel voordelen van zijn. Het is gewoon waanzinnig dat alles op maat gemaakt kan worden.'' Op deze manier kan iedereen onderscheidend zijn en uniek blijven. Ruth vult tot slot haar vader nog aan: ''De samenwerking met de klant wordt denk ik ook steeds belangrijker, naast personalisering. Misschien gaan we wel meer zelf ontwerpen, omdat niet iedereen zelf kan ontwikkelen.''

Meer informatie:
Pintail
info@pintail.nl 
www.pintail.nl