Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer keukens en vloeren verkocht, minder meubels

De detailhandel heeft in februari 3,0 procent meer omgezet dan in februari 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,7 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 3,9 procent en de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) met 1,4 procent. Online is 5,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in februari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,0 procent hoger dan in februari 2023.



Omzet non-food bijna 4 procent hoger
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in februari 2024 met 3,9 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ook 4,6 procent hoger dan een jaar eerder.

De drogisterijen, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in februari meer omgezet dan in februari 2023. Daarentegen hebben de kledingwinkels, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in meubels en woninginrichting in februari minder omgezet.

Omzet DIY, elektronica en meubels


Online 5,3 procent meer omgezet
De onlineomzet was in februari 5,3 procent hoger dan in februari 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 8,1 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 0,9 procent hoger.

De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in februari 2024 hoger dan in februari 2023. De onlineomzet van de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

Publicatiedatum: