Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“We hebben de rust en energie gevonden om dichtbij klanten te staan”

Gift Stories legt stevig fundament voor toekomst

In 2000 begon Gift Stories, toen nog onder de naam 2gether, met de ervaren retailers Karien Kerstholt en Angelique van der Maarel aan het roer. Met merken als Räder, PPD en Sirius bouwden zij een sterk portfolio op. Rond 2020 veranderde de naam in Gift Stories en in 2024 namen Kees Leeflang en Pieter Burger het bedrijf over. Na een stormachtige periode begin 2025, waarin hun andere onderneming moest stoppen, kijken ze nu terug op een jaar waarin Gift Stories juist uitzonderlijk goed presteerde. Tijd om de balans op te maken.

© Gift Stories
De nieuwe showroom van Gift Stories in een kerk in Gouda. Inzet: Pieter Burger, algemeen directeur van Gift Stories.

Van distributeur naar agent
"De overname betekende ook een model erbij: naast distributeur omarmden we ook het agentuurmodel. Prospectt was een distributeur en Gift Stories een agent", vertelt Pieter Burger. "Als agent blijf je het aanspreekpunt voor de winkels, maar de merken leveren en factureren zelf. Daardoor hebben wij veel meer tijd voor wat er echt toe doet: persoonlijk contact en advies." Daarnaast geniet de winkel van snellere levering, want de zending komt direct van de merken en is er meer inzicht qua facturatie.

Sterke merken, stevige basis
Merken als Räder, Sirius en PPD vormden de ruggengraat van de organisatie en bleken een trouwe klantenbasis te hebben. "Halverwege 2024 konden we daar ook de topmerken Pomax, House Doctor en Nicolas Vahé aan toevoegen. Daarmee werd de basis nóg breder", vertelt Pieter. "Toen vervolgens Jens Living, Ideas4Seasons en Leeff zich aansloten, konden we bestaande relaties blijven bedienen en zelfs versterken. En de kernwaarden die we binnen ons team zo belangrijk vinden; persoonlijk contact, betrokkenheid en vernieuwing, kunnen we binnen Gift Stories weer helemaal waarmaken."

De Gouwekerk als thuisbasis
De showroom van Gift Stories bevindt zich in de monumentale Gouwekerk in Gouda, een plek vol karakter. "Beleving en inspiratie zijn voor ons cruciaal. In deze omgeving kunnen klanten alle collecties in één keer zien en samenstellen, passend bij hun winkel en stijl. We nemen daar de tijd voor: klanten blijven soms wel vier uur, en dan hoort een lunch of borrel er gewoon bij."

© Gift Stories

De kracht van fysieke beleving
Hoewel online verkoop in veel sectoren toeneemt, gelooft Gift Stories nadrukkelijk in de waarde van de fysieke winkel. "Zeker bij onze foodmerken is proeven, ruiken en ervaren onmisbaar", zegt Pieter. "Met onze collectie, vol gifts, prachtige accessoires en kleinmeubelen, willen we de offline retailer echt helpen zijn klant te verleiden om in de winkel te kopen."

Vooruitkijken: verdieping boven groei
Hoe ziet de toekomst eruit? "We willen niet per se méér winkels aansluiten, maar juist verdiepen in de bestaande relaties", legt Pieter uit. "Het werkt om merken als Räder en Nicolas Vahé selectief aan te bieden. Op de sterke basis die we nu hebben, blijven we vernieuwen met onderscheidende merken die passen bij onze klanten.

Trots na een turbulente tijd
"Een bedrijf moeten stoppen doet veel, met merken, klanten, medewerkers en met jezelf", blikt Pieter terug. "Dat we Gift Stories als apart bedrijf hadden, was echt een zegen. De wijze waarop klanten en merken hun vertrouwen in ons persoonlijk behielden, zorgde voor trots. We hebben er met ons team werkelijk alles aan gedaan om te staan waar we nu staan: een betrokken bedrijf dat een prachtig palet aan merken vertegenwoordigt, op een persoonlijke en onderscheidende manier."

© Gift Stories

De liefde voor mooie dingen
Tot slot, wat betekent deze branche voor hem persoonlijk? "Mijn vader werkte al in deze wereld, maar ikzelf kwam uit de dienstensector", vertelt Pieter. "Toen ik de overstap maakte, ontdekte ik hoeveel voldoening het geeft om met mooie producten te werken. Als iets klopt, in vorm, kwaliteit en belofte, dan voel je dat. En dat gevoel willen we blijven doorgeven. En dat goed doorgeven kan alleen als we de andere les van mijn vader blijven volgen; alles draait uiteindelijk om het bouwen en onderhouden van persoonlijke relaties".

Meer informatie:
Gift Stories
Hoge Gouwe 41
2801 LB Gouda
+31 (0)182 679 112
[email protected]
www.giftstories.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer