Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Slaaplabel terug op de beddenmarkt met nieuwe collectie

Broers Bart en Rick Dekkers lanceren Ubica 2.0: 'Vrijwel alle dealers zijn ingestapt!'

Maandag 1 september was het zover: Fort Voordorp in Groenekan vormde het decor voor de presentatie van de geheel vernieuwde Ubica-collectie. Het oer-Hollandse merk, dat sinds november 2023 volledig eigendom is van het Nederlandse familiebedrijf Key West Bedding maar wel op zichzelf staat, werd gepresenteerd aan dealers en relaties. Met een indrukwekkende opkomst van ruim 90 procent werd duidelijk dat de interesse in het merk groot is.

Vrijwel alle dealers die waren uitgenodigd, kwamen naar de presentatie. In de middag waren er zo'n 25 aanwezig, en daarnaast kwamen er 's ochtends nog een viertal dealers dat vanwege personele bezetting niet later kon aansluiten. "Er is veel nieuwsgierigheid naar Ubica", zei Bart Dekkers voorafgaand aan het event. Hij en zijn broer Rick heetten iedereen welkom bij de ingang. "Men vraagt zich af: wat gaan jullie doen?"

© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
De broers Rick en Bart heetten iedereen van harte welkom.

De ondernemers Bart en Rick Dekkers droomden er al lang van om een eigen merk op te zetten. Sinds 2018 waren ze met Recticel bezig om dat via het slaaplabel Ubica van de grond te krijgen, maar dat lukte destijds niet helemaal. Toch bleven de broers in contact. Toen Aquinos het merk overnam, vroegen Bart en Rick zich met een knipoog af: wat moet een Portugees met een Nederlands merk? Nieuwsgierig reisden ze af naar Portugal om aan tafel te gaan met de gebroeders Aquinos. De klik was er direct: binnen een uur lag er een deal.

"Een merk bouwen hadden we nog nooit gedaan, maar binnen een half jaar wilden we op de markt zijn. Gas erop, daar ben ik van", vertelt Bart. In werkelijkheid bleek dat proces toch wat langer te duren. Na bijna twee jaar van ontwikkelen, plannen maken en verfijnen, staat er nu een fris, clean en vernieuwend slaapmerk: Ubica.

© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
Op de presentatie in de middag waren zo'n 25 dealers afgekomen.

Intensief proces
De realisatie van de vernieuwde collectie vergde meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Dennis Poffers, sinds maart 2024 betrokken bij Ubica en verantwoordelijk voor de ontwikkeling en dealerondersteuning, licht toe: "We hebben de tijd genomen om een goed concept neer te zetten. Dat duurde langer dan we hadden ingeschat, omdat we alles vanaf de grond moesten opbouwen: een sterk team samenstellen, leveranciers selecteren, proefmodellen testen, shop-in-shop-concepten ontwikkelen en afschieten. Een merknaam alleen is geen garantie op succes, zeker niet in het drukbezette middensegment."

Volgens Poffers was het belangrijk om zorgvuldig te luisteren naar de input vanuit de markt. "We wilden dat de vernieuwde collectie aansluit bij de wensen van dealers en consumenten. Daarom hebben we alle stappen genomen om een verhaal neer te zetten dat overtuigt en vertrouwen geeft. Vandaag laten we zien dat dat gelukt is."

© Leo Elenbaas | Wonen360.nlVolgend jaar bestaat Ubica 100 jaar en dat wordt gevierd met een zeer aantrekkelijke jubileumactie.

Frisse collectie
De vernieuwde Ubica-collectie bestaat uit drie modellen: Festen, Avenza en Torena.
- Het klassieke Festen-model, ooit het best verkochte bed van Ubica, keert terug als jubileummodel. "Het Festen-model is een icoon binnen Ubica en heeft in de afgelopen 15 jaar bewezen populair te zijn. Het is prachtig om dit model nu in een vernieuwde vorm opnieuw te introduceren", aldus Bart.
- De Avenza biedt meer opties en is voorzien van een uniek éénzijdig beslaapbaar gestoffeerd matras met zonering.
- De ranke Torena-boxspring heeft een designframe in meerdere kleuren en wordt standaard geleverd met een luxe Somnura-topmatras.

Ook accessoires maken deel uit van het assortiment, waaronder het Flexa-hoofdkussen, met eenvoudig aanpasbare vulling en optimale ventilatie. Dennis Poffers: "De Flexa-kussens combineren het comfort van twee populaire types en zijn eenvoudig aan te passen aan de persoonlijke voorkeur van de slaper. Dit soort details maken het verschil en geven de collectie een onderscheidend karakter."

© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
In de presentatie die Dennis Poffers gaf legde hij de verschillen in dealerschappen uit.

Duidelijk dealerbeleid
Ubica zet sterk in op samenwerking met dealers. Er zijn twee typen dealerschappen: Display stores (minimaal drie bedden) en Experience stores (minimaal vijf bedden). Daarnaast worden er in de toekomst enkele Flagship stores en shop-in-shop-concepten uitgerold.

Dennis: "We stemmen de kleuren en styling van de shop-in-shops volledig af op de bedden en de marketingmaterialen. Zo creëren we een consistente merkbeleving in alle winkels."

Na afloop van het event werd bekend dat vrijwel alle aanwezige dealers zich direct hebben aangesloten bij het vernieuwde Ubica-dealernetwerk. Slechts één dealer twijfelt nog licht, omdat hij vindt dat een concurrerende winkel te dichtbij zit. Bart Dekkers: "Dat vrijwel iedereen direct instapt, is ongekend. Het is een geweldig signaal dat de markt vertrouwen heeft in Ubica." Dennis Poffers voegde toe: "Het succes vandaag overtreft onze verwachtingen. Het laat zien dat ons team, onze voorbereiding en het concept perfect aansluiten bij de wensen van de markt."

© Leo Elenbaas | Wonen360.nlOok wordt onder het label Ubica nachtkastjes aangeboden.

Marketing- en groeiplan
Ubica heeft een duidelijke roadmap voor het komende jaar. Zo zullen er dit jaar nog circa 20 winkels worden ingericht met het jubileummodel Festen en andere nieuwe modellen, ondersteund door marketingcampagnes. Vanaf 1 januari gaat een radiospot lopen die het merk landelijk onder de aandacht brengt.
Daarnaast wordt gewerkt aan de uitrol van Flagship stores, gepland voor maart volgend jaar, en uitbreiding van het shop-in-shop netwerk. Hierbij worden de kleuren van de shop volledig afgestemd op de collectie, waardoor een rustige en uniforme merkbeleving ontstaat. Ook het dealerbeleid is ontworpen om de waarde van het merk te beschermen: "We willen voorkomen dat er met onze producten online wordt gestunt, daarom worden distributieovereenkomsten per winkel gepersonaliseerd. Zo behouden we grip op het netwerk en beschermen we het merk effectief", aldus Dennis.

© Leo Elenbaas | Wonen360.nlDirect na de presentatie stroomde het nieuwsgierige publiek de zaal in om de totale collectie te bekijken.

© Leo Elenbaas | Wonen360.nl© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl

Vertrouwen in de toekomst
Voor de broers Dekkers markeert de herintroductie van Ubica een belangrijke stap in hun ondernemersreis. "We hebben vanaf het begin gekozen voor kwaliteit, innovatie en betrouwbaarheid. Ubica is terug in Nederland, volledig in handen van een familiebedrijf dat begrijpt waar het merk voor staat", aldus Bart.
Dennis Poffers vult aan: "Het is geweldig om te zien hoe de markt reageert. Dealers hebben hun nieuwsgierigheid en enthousiasme getoond door hun tijd en energie te investeren om hier vandaag te zijn. Dat geeft ons het vertrouwen dat het vernieuwde Ubica op zijn plek is in het middensegment en klaar is om verder uit te groeien."

Het event werd afgesloten met een walking dinner, waarbij de aanwezigen de vernieuwde collectie in alle rust konden bekijken en ervaringen konden uitwisselen.

Wil je Bart en Rick Dekkers feliciteren met hun nieuwe label of wil je dealer worden, klik dan hier.

Meer informatie:
Ubica
Lenteweg 23
7532 RV Enschede
+31(0)53 483 22 22
www.ubica.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer