De Rabobank Retail Update van februari 2025 benadrukt dat transities in digitalisering en verduurzaming niet alleen algemene retailontwikkelingen zijn, maar ook concrete kansen bieden voor ondernemers in de woon- en interieurbranche. Terwijl consumenten steeds meer op zoek zijn naar duurzame en op maat gemaakte woonoplossingen, blijven interieurretailers – zowel in fysieke winkels als online – voorop lopen in innovatie en klantbeleving.Op dit moment zijn de signalen licht positief over de verdere daling in de containerprijzen, al bieden de huidige spanningen op het wereldtoneel weinig houvast. Foto © Wimseyed | Dreamstime.com.
Rabobank stelt dat de toekomst van retail draait om het continu centraal stellen van de klant. Voor interieurretailers betekent dit dat het begrijpen van veranderende woonwensen en het inspelen op de groeiende vraag naar duurzame en circulaire producten essentieel is. Het optimaliseren van zowel de winkelbeleving als de online dienstverlening helpt niet alleen om klanten te binden, maar versterkt ook de concurrentiepositie in een markt die steeds complexer wordt door technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.
Woonboulevards
Een opvallende ontwikkeling is de herwaardering van de fysieke winkelomgeving, met name in woonwinkelclusters en -boulevards. Er is een groeiende focus op het combineren van wonen en retail in stedelijke en buitenstedelijke gebieden. Uit een recente ruimtelijke verkenning blijkt dat intensiever ruimtegebruik kansen biedt, maar dat een succesvolle combinatie van woon- en winkelgebieden geen vanzelfsprekendheid is. Voor interieurretailers ligt hierin een belangrijke les: door actief samen te werken met lokale partners en gemeenten kan een aantrekkelijk en levendig woonmilieu worden gecreëerd, wat bijdraagt aan een duurzame en toekomstgerichte winkelstraat.
Handel
Ook op logistiek vlak zien we ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de interieurbranche. Hoewel de harde knip van de coronaperiode is afgenomen, blijven de leveringsketens onderhevig aan schommelingen. De recente spanningen in wereldwijde transportstromen hebben geleid tot stijgende containerprijzen, wat met name van belang is voor grote, volumineuze goederen zoals meubels. Het inzicht dat grote en laagwaardige goederen gevoeliger reageren op prijsschommelingen dan hoogwaardige en kleinere items, biedt interieurretailers handvatten om hun inkoop- en logistieke strategieën aan te passen.
Vooruitkijken
Rabobank is ervan overtuigd dat de dynamische detailhandel – en in het bijzonder de woon- en interieurbranche – een belangrijke bijdrage blijft leveren aan de economie en de leefbaarheid van binnensteden en dorpskernen. Door slim in te spelen op digitalisering, duurzaamheid en veranderende consumentbehoeften, kunnen interieurretailers niet alleen hun huidige marktpositie versterken, maar ook nieuwe groeikansen benutten in een sector die voortdurend in beweging is.
Containerprijzen
Nog even terug naar de containertarieven, waarover Wonen360 vrijwel wekelijks publiceert. De coronaperiode stond bol van de logistieke problemen. Containers waren niet te krijgen, stonden leeg aan de verkeerde kant van de wereld of er lag ineens een vrachtschip vast in het Suez kanaal. Eind 2023 leek eindelijk een einde te zijn gekomen aan de handelsbelemmeringen totdat de situatie op de Rode Zee escaleerde onder leiding van de Houthi rebellen.
Het containerverkeer tussen China en het Westen kreeg opnieuw te maken met transportbelemmeringen wat de containerprijs direct deed stijgen. Niet zo extreem als tijdens corona, wat ook niet in de lijn der verwachting lag. Immers kon het containerverkeer worden omgeleid en waren er geen acute tekorten als gevolg van wereldwijde lockdowns. Wel liepen de levertijden op evenals de transportkosten. Ook in 2024 was het containerverkeer wisselvallig. Op dit moment zijn de signalen licht positief over de verdere daling in de containerprijzen, al bieden de huidige spanningen op het wereldtoneel weinig houvast. Grote en laagwaardige goederen zullen gevoeliger zijn voor schommelingen in de containerprijzen dan hoogwaardige en kleinere goederen. Zo laat een prijsstijging voor een container laptops zich makkelijker verrekenen per eenheid/product dan een container vol grote meubels.