Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek door studenten opleiding Handelswetenschappen:

Hoe kan verkoop van toonzaalmodellen optimaal verlopen via een specifiek online platform?

De Vlaamse meubelsector heeft de laatste jaren moeilijke tijden gekend. Het bekijken van deze traditionele en gevestigde sector vanuit het perspectief van een innovatief platform – een online marktplaats voor de verkoop van toonzaalmodellen in de meubelsector – levert fascinerende inzichten op. Drie studenten van de opleiding Handelswetenschappen aan de KULeuven, Viktor Baeten, Wouter Van Reusel en Ellen Willemoons, hebben zich in het kader van hun bachelorproef afgevraagd: "Hoe kan in België de verkoop van toonzaalmodellen optimaal verlopen via een specifiek online platform?" Op basis van literatuurstudie, deskresearch over de Belgische markt en een uitgebreide marktbrede enquête in Vlaanderen zijn ze tot de volgende inzichten gekomen over de Belgische toonzaalmodellen (/showroommodellen) -markt.


Foto ter illustratie: Dreamstime.

Vlaamse meubelmarkt in 2024
Economische instabiliteit heeft de vraag naar meubels in België aanzienlijk doen dalen. Factoren zoals de COVID-19 pandemie in 2020 en de energiecrisis in 2022 hebben hieraan bijgedragen. Stijgende loonkosten, inflatie en hoge energie- en grondstofprijzen hebben het consumentenvertrouwen doen kelderen, waardoor zowel de export als de importactiviteiten zijn afgenomen. Bovendien kampt de Vlaamse meubelmarkt met specifieke uitdagingen, voornamelijk door de druk op houtgrondstoffen als gevolg van beleidsmaatregelen voor hernieuwbare energie. Grote hoeveelheden hout worden ingezet voor duurzame energieproductie in ruil voor subsidies, wat spanningen binnen de meubelindustrie creëert. Ondanks deze uitdagingen blijft export een cruciaal aspect van de Vlaamse meubelindustrie, met een recente focus op op-maat-gemaakte stukken die de marktdynamiek weerspiegelen.

Behoefte aan grotere afzetmarkt voor toonzaalmodellen
Voor Vlaamse retailers die toonzaalmodellen willen verkopen, speelt het brede bereik van een online marktplaats een belangrijke rol. Hierdoor vinden hun meubels sneller een match met geïnteresseerde consumenten. Het volledig ontzorgen in de verkoop van toonzaalmodellen is bovendien een belangrijke troef die moet worden benadrukt, omdat dit de effectiviteit van de samenwerking kan vergroten.

Het begrip toonzaalmodellen werd in het onderzoek en de enquête gezien als de verkoop van meubelstukken die fysiek in de toonzaal staan, overstock waar men niet vanaf geraakt, samples en beursmodellen, evenals retouren. Uit de afgenomen enquête blijkt onder andere dat:

  • 85% van de respondenten toonzaalmodellen heeft die ze graag online willen verkopen.
  • Meer dan 50% hun productdata en daarmee hun verkoop wil digitaliseren.
  • Ongeveer de helft geen personeel heeft dat verantwoordelijk is voor de verkoop van toonmodellen.
  • 25% onbekend is met de online zoekgewoonten en vereisten van klanten.

Retailers geven ook aan dat zij mogelijk enkele obstakels ervaren bij de deelname via een online platform, zoals:

  • Het ontbreken van de essentiële tastbare ervaring van meubels, die online moeilijk over te brengen is.
  • De beperkte bijdrage van toonzaalmodellen aan de totale omzet van gemiddeld 5%.
  • Zorgen over hogere kosten door de extra schakel tussen consument en bedrijf, wat kan leiden tot hogere prijzen en lagere marges.
  • Betalings- en logistieke problemen, met name rond transport, hoewel oplossingen zoals vaste leveringsprijzen werden gesuggereerd.
  • Het extra werk dat nodig is voor online verkoop, zoals het documenteren van gebreken en het toevoegen van gedetailleerde productomschrijvingen.

Ondanks deze uitdagingen zijn de Belgische meubelzaken optimistisch over de mogelijkheid van online platformen. Verbeteringen in het verstrekken van gedetailleerde specificaties, heldere communicatie over verkoop en levering en het bieden van gebruiksvriendelijke digitale tools worden gezien als sleutels tot succesvolle verkoop van toonzaalmodellen. Vooral op het gebied van logistiek is er ruimte voor verbetering.

Vlaamse verkoopplatformen voor toonzaalmodellen
Momenteel is er geen enkel Vlaams bedrijf of overkoepelend online platform dat zich richt op de verkoop van toonzaalmodellen. Hoewel er platformen zoals 2dehands.be, individuele websites van meubelhandelaren en outlet stores bestaan, is er geen Vlaamse partij die zich specifiek richt op de verkoop van toonzaalmodellen. In tegenstelling tot België zijn buurlanden zoals Nederland verder gevorderd. Het Nederlandse platform Showroommodellen.nl is al enkele jaren gevestigd en heeft onlangs met meerdere partnerschappen de Vlaamse en Belgische markt betreden. Hun bekendheid, ervaring en uitgebreide bezoekersverkeer geven hun een voorsprong op nieuwe platforms.

Vervolgonderzoek naar Nederlandse markt
"Door het succes van het onderzoek en de waardevolle resultaten hebben wij besloten om op eigen initiatief het Vlaamse onderzoek een vervolg te geven en uit te breiden naar de Nederlandse markt. Hierin wordt wederom onderzocht hoe de verkoop van showroommodellen vandaag de dag verloopt, hoe de toekomst eruitziet en hoe dit verkoopproces verder geoptimaliseerd kan worden aan de hand van een specifiek online platform.

Iedere Nederlandse meubelproducent en -retailer kan via onderstaande link deelnemen aan dit vervolgonderzoek. Een kans om kosteloos nieuwe en waardevolle inzichten te verkrijgen, aangezien na afloop van het onderzoek de wetenschappelijke paper gedeeld zal worden onder alle deelnemers. Op de langere termijn zijn er ook al plannen om het onderzoek uit te breiden naar de meubelsector in Wallonië, Frankrijk en Duitsland", besluiten Viktor Baeten, Wouter Van Reusel en Ellen Willemoons.

Bekijk hier het onderzoek.

Publicatiedatum: