Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Recht op reparatie is logisch onderdeel van een duurzaam en commercieel bedrijfsmodel'

De Europese Unie heeft onlangs een wetgeving geïntroduceerd die consumenten het recht op reparatie van producten geeft. Dit is een grote stap vooruit voor de circulaire economie, maar roept ook vragen op over de logistieke en financiële haalbaarheid hiervan. In Nederland zijn verschillende grote retailers verenigd in de expertgroep Circulair Shoppen in 2030, die onderzoekt hoe we een duurzaam en, op termijn, winstgevend businessmodel rondom recht op reparatie kunnen ontwikkelen. Dat meldt Steven van Dalen van Boer & Croon.


Foto: Dreamstime.

Zelfreparatie
Het recht op reparatie biedt consumenten de mogelijkheid om hun kapotte producten te laten repareren in plaats van nieuwe aan te schaffen. Dit geldt zowel binnen als buiten de garantieperiode. Ook moet het eenvoudiger worden om zelf reparaties uit te voeren. Een inspirerend voorbeeld binnen de expertgroep is de Witgoedbrigade, die zich richt op de reparatie van witgoed, zoals wasmachines. Vaak gaat het bij deze apparaten om specifieke onderdelen, zoals lagers van de wastrommel, die na vervanging de levensduur van het apparaat aanzienlijk verlengen.

Door het ontwerp van het apparaat zo te wijzigen, dat reparatie relatief eenvoudig is, zouden consumenten in veel gevallen zelf de reparatie kunnen uitvoeren. De Witgoedbrigade heeft hiervoor de chatbot "Bram" ontwikkeld, die klanten helpt bij zelfreparaties. Dit kan de kosten voor zowel de retailer als de consument verlagen. Want zaken als transport vormen een belemmering voor de financiële haalbaarheid van het aanbieden van een reparatieservice, voornamelijk bij producten met een lage waarde. Het is cruciaal om een balans te vinden tussen de kosten en baten. Er wordt op dit moment gekeken naar samenwerkingen met transporteurs en logistieke partners om de kosten te drukken.

Circulair bedrijfsmodel
Gelukkig zijn veel retailers in Nederland al langer bezig met circulaire initiatieven. Zo helpt Decathlon klanten met het repareren van veel producten, zowel in de winkel door een medewerker als zelf thuis met behulp van een tutorial. Dit is een mooi voorbeeld van hoe bedrijven duurzaamheid kunnen integreren in hun bedrijfsmodel op een manier die zowel ecologisch als economisch voordelig is.

Innovatieve oplossingen
Het recht op reparatie biedt een unieke kans om onze economie te verduurzamen en tegelijkertijd commerciële voordelen te behalen. Met innovatieve oplossingen en samenwerking binnen de retailsector, kunnen we een model ontwikkelen dat zowel milieuvriendelijk als financieel haalbaar is. De overheid doet er goed aan om de uitkomsten van de bovengenoemde expertgroep te gebruiken bij het omzetten van de Europese regels in nationale wetgeving.

Meer informatie:
Boer & Croon
www.boercroon.nl

Publicatiedatum: