Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De belangrijkste trends in de meubelindustrie voor verkopers

Trends zijn altijd belangrijk geweest voor de meubelindustrie, omdat kleuren en stijlen in en uit de mode raken. Dat gezegd hebbende, zijn er naast kleurenschema's en stilistische keuzes ook andere markttrends, zoals technologische ontwikkelingen en klanteisen, die bepalen of een bedrijf de top van het concurrentielandschap bereikt of achterblijft. Door je bedrijf af te stemmen op huidige en toekomstige trends, kun je voldoen aan de behoeften van klanten op het gebied van het product dat je levert en de manier waarop je daarover communiceert. Dus als je van plan bent dit jaar positieve bedrijfsresultaten te behalen, gebruik dan deze trends.

  1. CGI-productafbeeldingen
    Hoe een meubelstuk er bij de klant thuis uitziet, zal altijd een belangrijke aankoopfactor zijn tijdens het meubelshoppen. In plaats van zich te moeten voorstellen of een stuk past op basis van de beschrijving en afbeelding, kunnen klanten zelf zien hoe het er in hun huis uit zou zien met CGI-productafbeeldingen. Dit type afbeelding kan als overlay op tablets en smartphones worden geplaatst voor een realistische preview van het product. Try before you buy-technologie wint aan populariteit vanwege de afhankelijkheid van e-commerce.
  1. Online verkoop
    Online retail is een blijvertje. Veel mensen kiezen dan ook voor een berber vloerkleed kopen uit Marrakech op het internet. Sinds de groei van online winkelen op de meubelmarkt werd aangedreven door de pandemie en het Amazon-effect, zijn klanten (vooral jongere generaties zoals millennials) vertrouwd geraakt met het gemak van online winkelen. Het is een bijzonder effectieve groeimotor voor nichefabrikanten en detailhandelaren, omdat ze een veel groter aantal klanten in hun doelgroep kunnen bereiken vergeleken met een fysieke winkel.
  1. MaaS
    Voorheen opereerden meubelfabrikanten vooral achter de schermen en brachten hun producten via distributeurs en detailhandelaren op de markt. Velen zien de waarde in van het uitschakelen van de tussenpersoon en het rechtstreeks omgaan met kopers, wat Manufacturing-As-A-Service (MaaS) wordt genoemd. Dit werkt goed in de commerciƫle sector en voor op maat gemaakt meubilair, omdat fabrikanten producten op bestelling kunnen maken, waardoor het vraag- en aanbodproces wordt gestroomlijnd.
  1. Duurzaam meubilair
    Er is een veel groter besef van de schade die ons koopgedrag kan toebrengen aan het milieu. Als reactie daarop evolueren consumenten naar duurzame handel die actief werkt aan het behoud van het milieu voor toekomstige generaties. Merel in Wonderland maakt daarom gebruik van duurzame materialen. De grootste trend binnen duurzaam meubilair is het gebruik van hergebruikt hout. Dit houdt in dat hout wordt hergebruikt en gerecycled om nieuwe meubelstukken te maken in plaats van nieuw hout te kopen. Er is ook een beweging in de richting van houtsoorten die duurzamer zijn om nieuw te verkrijgen, zoals acacia en bamboe.
  1. Slim meubilair
    Een andere productinnovatie die meubelfabrikanten onderzoeken, zijn slimme meubels. Dit zijn stukjes die verbonden zijn met het slimme thuisnetwerk met mogelijkheden als het opladen van mobiele apparaten, surfen op internet en luisteren naar het nieuws of de radio. In een gedigitaliseerde wereld tilt dit multifunctioneel meubilair naar een geheel nieuw niveau.