Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voorzitter Van Cauwelaert kijkt terug op succesvolle week:

"Antwerp Design Week heeft aantrekkingskracht op kwaliteitsvolle inkopers"

De organisatie van Antwerp Design Week (ADW) moet sterk in de schoenen staan. De vorige week gehouden editie oogstte veel lof. Niet alleen van exposanten, maar vooral ook van bezoekers. De mix van bedrijven bezoeken én de bruisende stad Antwerpen ontdekken, blijkt een schot in de roos. Al die lofuitingen zorgen er echter niet voor dat voorzitter Geert-Jan Van Cauwelaert naast zijn schoenen gaat lopen. Want, zo redeneert hij, er is altijd ruimte voor verbetering. Deze week richt het bestuur van ADW zich na een gedegen evaluatie alweer op de editie van 2025. "We hebben nog zoveel plannen!", laat hij enthousiast weten.


Voorzitter Van Cauwelaert poseert voor de kaart waarop alle ADW-deelnemers staan.

Nog voordat ADW begon, hadden zich al 2000 bezoekers ingeschreven. Veel van de 54 exposanten (verdeeld over zo'n 30 locaties) toonden nieuwigheden (daarover later deze week meer op Wonen360), waardoor het event naar een nog hoger niveau werd getild. Daarnaast dienden veel bedrijven als host voor andere ondernemingen. Zo was XLBoom de thuishaven van Aquanova, Gardeco, Marie's Corner, Mon Dada en Vincent Sheppard.

"Mooi dat we in eigen huis aan kruisbestuiving kunnen doen. Dat hier in alle rust tegelijkertijd zes bedrijven bezocht kunnen worden, is voor bezoekers aantrekkelijk", zegt Van Cauwelaert op de vijfde dag van het in totaal zes dagen durende event. "In een relaxte sfeer kunnen ze onder het genot van een hapje en een drankje rustig het gesprek aangaan met klanten, die ook de meerwaarde zien van zo'n bezoek. Ze kunnen zien hoe we te werk gaan en wat we zoal produceren. Op beurzen lukt dat niet. We voelen ons ook meer ambassadeurs dan verkopers. ADW heeft de nodige aantrekkingskracht op kwaliteitsvolle inkopers. We kunnen in de nabije toekomst verder evolueren, gaan binnenkort het gesprek aan met de overheid, maar ook met designers uit Oekraïne - om maar wat te noemen."


Geert-Jan Van Cauwelaert (2e van links) naast burgemeester Bart De Wever en de Belgische ontwerpers Sophie Peelman en Frederik Delbart, die in The Club een expositie hadden gemaakt met alle deelnemende merken.

"De bedoeling van dit event is om Vlaanderen in de spotlights te zetten. Procentueel gezien hebben we meer buitenlanders getrokken dan Belgen", vervolgt Geert-Jan. "Ze kwamen uit landen als Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland enz. Uit Ierland kregen we een prestigieus bedrijf over de vloer. Daarnaast mochten we een mooie retailgroep uit Polen ontvangen.
De designweek kent dan ook vele mooie merken die samen de schouders eronder willen zetten, die willen investeren in klanten door ze uit te nodigen en ook nog een overnachting aan te bieden. Antwerpen is van oudsher een tolerante stad, die bezoekers veel te bieden heeft", weet hij uit eigen ervaring.

Slow Design
Een van de bezoekers had nog een mooie uitspraak: 'You create a monster, but you don't know yet', zei hij tegen Geert-Jan. "De benchmark is wel kwaliteit, daar gaan we voor. We leggen de lat hoog. Het is ons wel opgevallen dat mensen op zoek zijn naar slow design."
Deze benadering benadrukt niet alleen het eindproduct, maar ook de mindset, het sociale aspect en de duurzaamheid van het ontwerp. Door aandacht te besteden aan de manier waarop iets wordt gemaakt en de oorsprong van de gebruikte materialen, creëert Slow Design ontwerpen die een meerwaarde bieden voor zowel de omgeving als de gebruiker. "Op een beurs lukt dat niet, om het hele proces uit te leggen. Daar zie je ook vaak te veel", weet Geert-Jan uit ervaring, zonder daarbij afbreuk te willen doen aan beurzen, want die hebben zeker hun meerwaarde.

Met XLBoom neemt hij ook aan tal van buitenlandse events deel. "Parijs, Milaan en Kopenhagen zijn belangrijke beurzen, wij zitten met ADW ergens in het midden. Ik hoop dat we onze plaats kunnen krijgen en behouden. Als we de kwaliteit van de merken op niveau kunnen houden, dan komt de groei automatisch. Voor de editie van volgend jaar willen we naar nog meer merken per locatie toe. Wij zetten als bestuur de organisatie neer, de deelnemers moeten vooral klanten uitnodigen", aldus Geert-Jan, die zijn nieuwe ideeën altijd eerst 'aftoetst' bij zijn vrouw Ann De Cock, zijn partner bij XLBoom. "Ze staat altijd voor me klaar", wil hij nog gezegd hebben.


Bezoekers werden in de watten gelegd; er werd goed voor de inwendige mens gezorgd.

Meer informatie:
Antwerp Design Week
[email protected]
www.adw.life