Van (tuin)meubelen tot woondecoratie en van verlichting tot huishoudartikelen: welk product je online ook zoekt, de kans is groot dat de Chinese webwinkel Temu in de zoekresultaten verschijnt. Het bedrijf heeft een enorme groei weten te realiseren in een relatief korte tijd. Maar dat gaat niet altijd op de juiste manier, dat vindt Europese Commissie.
Foto: Dreamstime.
De Europese Commissie eist daarom dat Temu zich moet houden aan Europese wetgeving (Digital Service Act). Zo moet het bedrijf onder meer transparantie bieden over de identiteit van verkopers op het platform en de werking van de algoritmes.
Nicole Stofberg, lector platformeconomie aan de Haagse Hogeschool, vertelt aan NOS dat Temu "agressieve en oneerlijke praktijken gebruikt die kinderen verslaafd maken". Door beloningen te geven, door te zeggen: 'duizenden kinderen hebben dit gezien'. "Kinderen zijn daar vatbaar voor. Wat mij betreft, is Temu het vapen van de e-commercesector."
Bron: NOS