Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumenten deden hun aankopen vaker via de fysieke winkels

Hogere omzet Gamma en Karwei, maar winstgevendheid loopt terug

Doe-het-zelfretailer Intergamma heeft in 2023 een hogere omzet gerealiseerd. De bouwmarktketens GAMMA, Karwei en GAMMA België rapporteerden over 2023 gezamenlijk een totale bruto-omzet van1,9 miljard euro, een toename van 4,8%. De bruto-omzet in Nederland steeg met 5,7%, waar deze in België in lijn was met 2022.

Intergamma slaagde erin haar greep op de doe-het-zelf- en tuinmarkt te verstevigen. De verkopen in de fysieke bouwmarkten zaten in de lift en ook de marktaandelen in zowel Nederland als België stegen licht. Klussers wisten de weg naar de 377 bouwmarkten te vinden, op zoek naar zowel gereedschappen en materialen maar ook steeds vaker voor inspiratie en klusadvies.

Tegelijkertijd waren de omstandigheden in de gehele retail uitdagend, met oplopende inkoopprijzen, huur- en loonkosten en economische en geopolitieke onzekerheden die consumenten soms afwachtend hielden. "Desondanks zochten veel klanten naar manieren om hun bestaande woning zo goed mogelijk aan te passen aan veranderende woonbehoeften. Ook doordat de huizenmarkt voorlopig nog behoorlijk vast zit", aldus ceo Joost de Beijer van Intergamma.



Slimmer omgaan met ruimte
Binnen een aantal categorieën, zowel voor huis als tuin, nam de vraag daardoor toe. Zo investeerden klanten in oplossingen om slimmer om te gaan met hun (opberg)ruimte, isolatie, tochtwering, energiebesparende oplossingen en andere woningverbeteringen. Ook gordijnen, raam- en wanddecoratie, gepersonaliseerde verfkleuren via de verfmengmachines en tuinaankleding verkochten goed.

De aangepaste strategie wierp in 2023 al voorzichtig eerste vruchten af. De Beijer: "We verwachten onze klantgerichte strategie dit jaar verder te kunnen versnellen, ook als antwoord op aanhoudende economische onzekerheid en oplopende kosten."

GAMMA en Karwei leggen meer nadruk op gepersonaliseerde oplossingen, service en praktische instructievideo's voor kleinschalige tot volledige woningverbeteringen. De Beijer: "Dit spreekt een snelgroeiende groep consumenten aan die niet vertrouwd zijn met het uitvoeren van klussen. Zowel in de bouwmarkten als online helpen we hen met praktisch advies. We merken dat dit aanslaat en een reden is om bij GAMMA, Karwei en hun webshops terug te komen."

Duurzaamheid
In Intergamma's meerjarenstrategie staat verduurzaming centraal. Niet alleen door klanten te helpen om hun impact te verbeteren, maar ook door ambitieuze doelen te stellen op het gebied van haar eigen uitstoot, energieverbruik, circulariteit, kwaliteit en verantwoorde partners in de hele keten. Volgende week publiceert Intergamma de in 2023 behaalde vorderingen in haar jaarlijkse duurzaamheidsverslag.

Meer informatie:
Intergamma
www.intergamma.nl

Publicatiedatum: