Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Afnemende inflatie creëert kansen voor retailers en fabrikanten'

Consumentenbestedingen in de lift

Uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer blijkt dat consumenten in Nederland voor een totaal van 20,4 miljard euro hebben besteed aan alledaagse producten en technische consumptiegoederen, huishoudelijke apparaten, doe-het-zelf en kleding. Dit was 1,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei werd vooral gedreven door near-food -, doe-het-zelf- en huishoudelijke producten, terwijl technische consumptiegoederen en grote apparaten een daling kenden en in de levensmiddelendetailhandel heeft de komende wetgeving inzake tabaksproducten al een merkbaar effect gehad. Gecombineerde gegevens van NIQ en GfK laten ook zien hoe de detailhandelsuitgaven in Q1 zijn veranderd.

De Tech & Durables sector noteerde een omzetdaling van 0,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Over het algemeen zijn de gemiddelde prijzen gestabiliseerd – in tegenstelling tot vorig jaar, toen de inflatie in sommige gevallen tot sterke prijsstijgingen leidde.


Foto: Dreamstime.

Coronavirus-pandemie blijft traag lopende producten beïnvloeden
De gevolgen van de coronapandemie zijn nog steeds voelbaar in de T&D-sector, waar een lage aankoopfrequentie gebruikelijk is. Tal van productcategorieën in deze sector die tijdens de coronajaren een hoge vlucht namen, hebben nu te maken met een omzetdaling: Zo hebben veel consumenten hun keukens al tijdens de pandemie opnieuw ingericht, waardoor er minder vraag was naar apparaten zoals koelkasten en ovens. Hierdoor werden er in het eerste kwartaal van 2024 bijna 5 procent minder grote elektrische apparaten verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder, met een omzetdaling van 2,9 procent. Dit effect zal naar verwachting aanhouden. Ook de verkoop van e-bikes, waar tijdens de pandemie veel vraag naar was, daalde in Q1 met 10 procent, na eerdere verliezen in Q1/2023.

In de doe-het-zelf en woningsverbeteringsector lijken sommige productcategorieën de daling echter te hebben doorstaan: verf en aanverwante elektrische gereedschappen, zoals schuurmachines, kenden in het eerste kwartaal van 2023 nog steeds aanzienlijke dalingen, maar hebben in Q1/2024 een groei doorgemaakt, met een stijging van het verkoopvolume van 22 procent voor schuurmachines en een omzetgroei van 20 procent voor houtbeschermingsverf.

Premiumisering stimuleert groei
Hoewel de markt voor technische consumptiegoederen in totaal 3,1 procent omzetverlies had, gingen individuele categorieën tegen de trend in: smartphones kenden een verkoopstijging van 1,6 procent, gedreven door de marktintroductie van nieuwe dure modellen. Consumenten zijn bereid meer uit te geven aan een hoogwaardig product met veel functies. Vergelijkbare premiumiserings-effecten zijn ook waar te nemen in producten voor persoonlijke verzorging, zoals haarstylingapparaten, waar de gemiddelde verkoopprijs met meer dan 20 procent is gestegen ten opzichte van Q1/2023. In de sector van kleine keukenapparatuur zet de trend naar Cooking @ Home van de afgelopen jaren zich voort, met kleine keukenapparatuur die in Q1/2024 een omzetgroei van 4 procent realiseert. 'Funcooking-apparatuur' kende een nog grotere groei van meer dan 17 procent.

Verschuivingen consumentengedrag minder uitgesproken
Het is nog steeds belangrijk voor consumenten om geld te besparen bij het winkelen. Hoewel de inflatie verder afvlakt en het consumentenvertrouwen zich enigszins herstelt (-22 in maart 2024, tegen -48 in 2022 en -39 in 2023), staat deze nog steeds op een laag niveau (Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS).

"We zien nog steeds verandering in consumentengedrag. Ze kopen bijvoorbeeld steeds vaker huismerken en speciale aanbiedingen om hun kassabon zo laag mogelijk te houden", zegt Jasper Bins, Retail Vertical Director Benelux, NIQ en GfK . "Door de afvlakkende inflatie kunnen we echter ook minder extreme verkoopveranderingen in alle categorieën waarnemen dan vorig jaar."

Afnemende inflatie creëert kansen voor retailers en fabrikanten
Voor retailers en fabrikanten is het daarom des te belangrijker om kansen te herkennen en strategisch te benutten wanneer ze zich voordoen. Uitgebreide FMCG- en T&D-gegevens zoals de NIQ Retail Spend Barometers bieden hiervoor de ideale basis.

"Door de afvlakkende inflatie en het EK voetbal verwachten we dat consumenten in de zomer meer bereid zijn om geld uit te geven, vooral voor tv's en projectoren, maar ook voor bijvoorbeeld barbecues, barbecue-accessoires en frisdranken", zegt Jasper Bins . "Als retailers en fabrikanten weten in welke categorieën consumenten bereid zijn meer te investeren, kunnen ze prikkels creëren om te kopen en aan de behoeften van de klant te voldoen met gerichte kortingscampagnes en speciale aanbiedingen. Met de uitgebreide data die we onze klanten met The Full View™ bieden, kunnen ze zich staande houden in de huidige turbulente markt."

De NIQ Retail Spend Barometer onderzoekt consumentenbestedingen aan FMCG- en T&D-producten in Nederland. Het houdt echte verkoopcijfers bij en meet veranderingen in eerdere kooptrends. De FMCG-categorieën omvatten voedsel, kruidenierswaren, bederfelijke waren en kant-en-klare levensmiddelen, en de T&D-categorieën omvatten duurzame consumptiegoederen, huishoudelijke apparaten, doe-het-zelf en kleding. De gegevens zijn afkomstig van NielsenIQ en GfK retailmarktmetingen , die samen de omzet van meer dan 350.000 retailpartners wereldwijd meten.

Meer informatie:
GfK
www.gfk.com

NIQ
www.niq.com

Publicatiedatum: