Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Temu en andere Aziatische goederenleveranciers zorgen voor discussie bij 'Trend Check Retail'

Nieuwe Trend Check Retail neemt marktplaatsen met goederen uit Azië onder de loep. Temu, Shein en Co. maken een grote groei door en scoren 'punten' met prijs, productselectie en entertainment. Kwaliteit, vertrouwen en geloofwaardigheid zijn echter niet erg overtuigend. Gevestigde aanbieders zoals Amazon genieten een vertrouwensvoorsprong.

Foto: Dreamstime.com

In 2024 zal het consumentengedrag blijven worden beïnvloed door prijsstijgingen. Bij het winkelen winkelen steeds meer consumenten online om prijzen beter te kunnen vergelijken (44%). De jongere doelgroep van 18 tot 29-jarigen laat zich in het bijzonder verleiden tot aankopen door kwaliteitsinformatie zoals "bestseller" (72%) op producten of gamificatie-elementen zoals rad van fortuin of coupons (53%). Speelt dit consumentengedrag in de kaart van verkopers met goederen uit Azië zoals Temu, Shein, Wish en AliExpress? De nieuwe Trend Check Retail Vol. 10 van het ECC COLOGNE neemt dit naast het huidige consumentengedrag onder de loep. Conclusie: Het bewustzijn en gebruik van deze marktplaatsen zijn jaar op jaar massaal toegenomen.

Temu verdrievoudigt aankoopratio
Bijna alle consumenten (91%, 2023: 78%) zijn nu bekend met marktplaatsen met goederen uit Azië, en 43% van de respondenten gebruikt ze ook, en onder 18- tot 29-jarigen is dit cijfer zelfs één op de twee (51%). Temu en Shein zijn de belangrijkste groeimotoren: Terwijl de aankoopratio van Temu jaar op jaar verdrievoudigde (32%, 2023: 11%), kon Shein zijn bestelfrequentie meer dan verdubbelen (22%, 2023: 10%). Consumenten worden zich steeds meer bewust van marktplaatsen via sociale media (57%). Temu, in het bijzonder, is hier aanwezig: Meer dan een derde van de respondenten (35%) merkt de reclame van de aanbieder meerdere keren per week op via sociale media, maar de helft van de consumenten ergert zich eerder aan deze over-aanwezigheid.

Geloofwaardigheid en vertrouwen?
Winkelen bij Temu en Co. wordt sterk gedreven door prijs: 65 procent (18 tot 29-jarigen: 77%) gebruikt de online aanbieders om koopjes te zoeken. Naast prijs zijn de grote selectie van producten (72%, 18 tot 29-jarigen: 77%) en hun exclusiviteit (58%) belangrijke verkooppunten. Wat betreft geloofwaardigheid en vertrouwen scoort Temu eerder laag: Consumenten betwijfelen de aangehaalde kortingen (25%) en voelen zich vaak gemanipuleerd (51%). Slechts 16 procent is overtuigd van de veiligheid van hun gegevens, en slechts iets minder dan een kwart (24%) winkelt bij Temu en Shein zonder aarzeling.

Toekomstzorgen
Zullen marktplaatsen met goederen uit Azië gevestigde leveranciers verdringen? 'Nee', zegt één op de twee consumenten (54%, 2023: 64%). Gevestigde aanbieders zoals Amazon, Otto of Zalando genieten een vertrouwensvoorsprong en zijn vooral overtuigend in directe vergelijkingen wat betreft gegevensbeveiliging, soepele levering en een eenvoudige productzoektocht. Over het algemeen hebben respondenten echter veel hogere verwachtingen van het koopproces op Amazon dan van aanbieders zoals Shein, Temu of Wish. Desalniettemin verhogen de laatstgenoemden de marktdruk en winnen ze klantaandelen door gamificatie en entertainment. En toch, ondanks de sterke groeicijfers, wil de meerderheid van de consumenten (66%) in de toekomst niet kopen bij marktplaatsen met goederen uit Azië. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de grote kwaliteitsgebreken van de producten (83%) evenals veiligheids (57%) en duurzaamheidszorgen (47%).

Meer informatie:
IFH KÖLN
www.ifhkoeln.de

Publicatiedatum: