Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EU-kandidaten in gesprek met ondernemers

Met oog op de Europese verkiezingen op 6 juni organiseerde INretail afgelopen vrijdag een werkbezoek aan Zierikzee voor politici namens NSC, BBB, VVD, GroenLinks/PvdA. VOLT en ChristenUnie. De deelnemers werden na een presentatie rondgeleid bij Omoda, hadden een rondetafelgesprek met ondernemers in de binnenstad en ontvingen het manifest Europese verkiezingen 2024 van INretail met daarin zeven aandachtspunten om ondernemerschap in de retail te ondersteunen en stimuleren.


v.l.n.r. Jochem Sprenger (VOLT), Laurus Verton (Omoda), Lennart Salemink (VVD), Jan Meerman (INretail), Reinout van Malenstein (NSC), Milou Rietjens (BBB), Lizo Koppejan (CU) en Marit Maij (Groenlinks/PvdA).

Ondernemerschap stimuleren
Europese samenwerking levert kansen aan ondernemers, maar er leeft bij ondernemers vrees dat te veel verplichtingen de animo voor ondernemerschap ondermijnen. Discussie was er onder meer ook over oneerlijke concurrentie van aanbieders van buiten de EU die de interne marktregels omzeilen en de massa aan regels en verplichtingen die op ondernemers afkomt. Er ligt een grote opdracht om ondernemerschap binnen de EU te stimuleren en daarmee dorpen, wijken en steden leefbaar te houden.

Barrières wegnemen
"Brussel lijkt ver weg, maar ruim de helft van alle wetten en regels komt uit Europa en daarom zijn de verkiezingen heel belangrijk', legt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail bij de aftrap bij Omoda's hoofdkantoor en magazijn uit. "In de grensstreek leven de accijnsverschillen enorm en is kooptoerisme een bekend verschijnsel. We willen dat Europa barrières wegneemt en oneerlijke concurrentie aanpakt. Bij het opstellen van Europese regels en richtlijnen mag geen onderscheid worden gemaakt tussen verkoopkanalen en er is een werkbaarheidstoets nodig voor regels die uit Brussel komen. Ook moet de EU-actie ondernemen nu de markt wordt overspoeld met goedkope producten die consumenten van elders bestellen. In ons manifest sommen we de zeven prioriteiten voor de non-foodretail op."


In de binnenstad van Zierikzee bespraken de ondernemers en politici in een tafel gesprek onder meer grensregio, kwesties, accijnsverschillen en regeldruk.

Werk van maken
Voor de politici was het werkbezoek een kennismaking met retail ondernemers. Ze waardeerden de ontvangst door directeur Laurus Verton van Omoda en de deelname van een brede groep ondernemers aan het tafelgesprek in Zierikzee centrum. "Goed om dit te organiseren en ons direct met kiezers in contact te brengen. Het gaat om horen en zien waar ondernemers in de praktijk tegenaan lopen. Werkbezoeken maken duidelijk waar ondernemers in de retail tegenaan lopen. Het is een opdracht aan onszelf om daar na de verkiezingen van 6 juni werk van te maken," aldus een deelnemer. De politici en INretail deden een gezamenlijke oproep aan ondernemers om hun stem uit te brengen.

Meer informatie:
INretail
www.inretail.nl

Publicatiedatum: