Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe 3D-printen de wereld van consumentengoederen revolutioneert

Fascinerende vormen, tot op de gram geproduceerd: Meubels, verlichting, woonaccessoires en zelfs complete interieurs kunnen gecreëerd worden met 3D-printen. Deze innovatieve technologie lijkt de grenzen van het mogelijke te verleggen.

Foto: www.ambiente-blog.com

Bij 3D-printen worden individuele lagen van een materiaal na elkaar aangebracht en samengevoegd. In de jaren '80 werd het voornamelijk gebruikt voor de productie van prototypes. Deze hoog ontwikkelde technologie ontwikkelt nu haar krachten in steeds meer toepassingsgebieden.

Een start-up die momenteel naam maakt op dit gebied is de Ambiente-exposant Recozy. Hun holistische aanpak omvat een terugnamesysteem dat klanten in staat stelt hun Recozy-items weer in de materiaalcyclus te voeren. 'Ons concept is vooral populair bij zakelijke klanten, die het kunnen gebruiken om regelmatig updates aan hun interieurontwerp op kantoor of op het verkooppunt circulair te maken,' meldt Finn Hillen, medeoprichter van Recozy.

Hoge Schaalbaarheid
Dat 3D-printen zeker geen nichetechnologie is, wordt aangetoond door marktleider Signify met zijn collecties die gericht zijn op de circulaire economie. De lampen in de 'Grand'-familie worden bijvoorbeeld direct op bestelling geprint in de Belgische fabriek. Klanten kunnen kiezen uit verschillende kleuren, vormen en texturen.

Exclusiviteit op Aanvraag
Tegelijkertijd vermindert het vermogen om op aanvraag te produceren logistieke en opslagkosten – en draagt het bij aan de megatrend van individualisering. Vooral jonge ontwerpers profiteren van deze voordelen, zoals blijkt uit het Ambiente-ondersteuningsprogramma 'Talents'. In 2019 presenteerde het UAUproject uit Warschau bijvoorbeeld kleurrijke woonaccessoires die op aanvraag worden geprint. Babette Wiezorek, deelnemer aan Talents 2020, verkent de creatieve mogelijkheden van keramische materialen in haar Berlijnse studio Additive Addicted. Indrukwekkende resultaten zijn onder meer de series 'Supersonic', 'Breeze' en 'Deep Blue'.

Meer informatie:
Ambiente The Blog
www.ambiente-blog.com
[email protected]

Publicatiedatum: