Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoge kosten containertransport zijn niet meer door te berekenen

Robert van den Ancker van Mr. Higgins: "Voor de meubelimport is het echt niet makkelijk"

De noodkreet van Dimitri Galanidis, directeur van Diga Colmore Venlo B.V., een groothandel in de internationale woon-, meubel- en decoratiebranche, die reageerde op de stijgende containerprijzen en daarbij wees op de macht van rederijen, heeft het nodige los gemaakt onder de lezers van Wonen360.

Wim Dijk van Dijk Natural Collections vraagt zich af of er geen instantie of organisatie is die hiervoor kan lobbyen in Brussel. "Dit kan een megaprobleem worden voor onze branche als hier niet snel verandering in komt. Marktwerking in verband met vraag en aanbod is prima, maar dit is regelrechte terreur van de rederijen", vindt Dijk.

"Niet dat het helpt, ons protest", meldt CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison, "maar inderdaad worden de kosten van zeetransport nu 'dankzij' de oorlog in Gaza verder opgedreven. Het omvaren kost meer geld aan brandstof en personeel, maar deze absurde stijging is volledig uit verband getrokken. Door omvaren zijn de rederijen gemiddeld $1 miljoen meer kwijt, maar besparen ze ca. $500.000 aan de kosten van tol die ze kwijt zijn om door het Suezkanaal te varen. Een gemiddeld containerschip kan zo'n 15.000 containers vervoeren heb ik begrepen, dus $100 meer per container zou de kosten al ruimschoots dekken. Dit kan de inflatie weer aanjagen", vreest Henk.

Volgens Robert van den Ancker (zie foto), eigenaar van Mr. Higgins in Alphen aan den Rijn, heeft Dimitri gelijk. "Maar het is zelfs nog erger op dit moment. De containerschepen uit Indonesië varen niet door het Suezkanaal, maar varen om de Kaap heen. De dreiging van de Houthi's uit Jemen is er nog steeds. Zij vallen schepen aan met drones. Door het omvaren is de vaartijd nu gemiddeld drie weken langer. Dat is zeer slecht voor de liquiditeit. Wij betalen de meubelen als de container vertrekt.

Vroeger werden we eens in de acht jaar gecontroleerd door de douane. Nu hebben we twee douane checks gehad in drie jaar. Ik snap dat niet. Er komen volgens mij wel 20 duizend containers per dag aan in Rotterdam. Ik heb dat een keer nagevraagd, maar het was toeval. Het lag niet aan mijn bedrijf.

Door het lange varen bouwen de gassen van lijm e.d. zich op in de container. Voor een douane check wordt er een gasmeting gedaan door een speciaal bedrijf. Er zit nu eigenlijk altijd te veel gas in de container. Dat komt door de langere vaartijd. De douanebeambte mag niet bloot gesteld worden aan het gas in de container, terwijl de beambte niet eens in de buurt komt van de container. Ze blijven altijd op meters afstand staan. Meestal zijn ze binnen 20 minuten weg.

De container moet in ons geval dan ontgast worden op de Maasvlakte. Je bent de container dan een paar dagen kwijt. Alle kosten hiervan zijn voor de ondernemer.

De stress begint gelijk weer opnieuw. De douane komt weer terug om een fysieke controle uit te voeren. De container moet vanaf de Maasvlakte binnen twee uur geopend worden. Dus de douane beambte moet ook kunnen binnen die 2 uur. Als dat niet lukt, moet er weer een meting gedaan worden. De kans is groot dat het gas weer terug is.

Wij zijn maar een klein bedrijf met drie man en doen voornamelijk maatwerk. Onze meubelen zijn groot en de kosten die door Dimitri genoemd zijn worden per klant erg hoog. Wij doen kleine 20ft containers. De kosten voor het transport kunnen we niet goed doorberekenen. Als de prijs voor maatwerk te hoog wordt verkopen we niets. Alle meubelen hebben een 'gevoelsprijs'. Als je daar overheen gaat, haakt de klant af.

Het lijkt op te veel gemopper, maar voor de meubelimport is het echt niet makkelijk", zegt Robert van den Ancker tot besluit.

Meer informatie:
Mr. Higgins
Steekterweg 33
2407 BD Alphen aan den Rijn
Tel. 0172 475404
[email protected]
www.mrhiggins.nl