Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

R&D Manager Jonathan Middelkoop van Betap: 'We zien nu een type kleur dat erg in opkomst is'

"Je moet als bedrijf niet alleen tapijten maken die betaalbaar zijn, ook de kwaliteit moet goed zijn. De prijskwaliteit moet altijd in verhouding zijn. Dat is soms best een uitdaging", zegt R&D Manager Jonathan Middelkoop van Betap, als we hem tijdens Flanders Flooring Days in het beursgebouw Kortrijk Xpo treffen. Eigenlijk heeft hij geen tijd voor een ongepland gesprek, want zijn volle agenda roept om voorrang.


R&D Manager Jonathan Middelkoop is al zo'n zes jaar werkzaam voor Betap.

Zoals bekend is Betap begin dit jaar ingelijfd door de Condor Group, die 100% van de aandelen heeft overgenomen. Betap is sterk in textiele vloerbedekkingen. Het ruim honderd jaar geleden opgerichte bedrijf uit Genemuiden ontwerpt, ontwikkelt en produceert textiele producten voor verschillende marktsegmenten, waaronder residentieel- en contracttapijt, kunstgras en de automobielindustrie. Er werken ruim 300 mensen.

Betap voert merken als Betap Tufting, Betap Nonwovens, Select Yarns, PARQ by Betap en biedt een scala aan hoogwaardige tapijtoplossingen voor groothandelaren, detailhandelaren, doe-het-zelf-winkels en discounters over de hele wereld. Die waren vorige week in groten getale naar Kortrijk Xpo afgereisd, om de nieuwigheden van dichtbij te komen bewonderen.

In opkomst
Jonathan Middelkoop is als R&D Manager nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe vloerbedekkingsproducten. 'Wat we in de afgelopen periode hebben bedacht, dat werpt op deze beurs zijn vruchten af. De kunst is om goede producten te maken die te verkopen zijn. Daar slagen we als Betap goed in, ook al zitten we er wel eens naast. Een gemiddelde 'kwaliteit' gaat zo'n 3 tot 5 jaar mee, dan moet je wel voor wat nieuws zorgen. Als we de trends van dit moment bekijken, dan zien we vooral een type kleur dat erg in opkomst is, namelijk beige tinten. Daar spelen we op in."


Een blik in stand van Betap tijdens de Flanders Flooring Days in Kortijk Xpo.

Tijdens de Flanders Flooring Days had Betap ook een nicheproduct meegenomen, een blend van wol en linnen. "Daar is ook markt voor. Als we het alleen van linnen zouden maken, dan wordt zo'n tapijt onbetaalbaar. Vandaar dat we voor deze mix hebben gekozen. Op de high-end markt is daar zeker vraag naar. Feit is wel dat de synthetische garen nog steeds de volumes maken. Het is onze corebusiness; zeker 90% van alle tapijten worden van deze vezels gemaakt. Als Betap werken we jaarlijks al gauw 50 tot 60 miljoen m² tapijt weg."

Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid timmert Betap ook aan de weg. "Dat wordt ook voor ons bedrijf steeds belangrijker. In het afgelopen half jaar hebben we onderzoek gedaan onder onze klanten, of zij bereid zijn om meer te betalen voor een duurzamere variant. De overgrote meerderheid vindt dat geen probleem, mits het niet meer dan 10 tot 15% wordt. Met alle mogelijkheden die we hebben proberen we daar aan te voldoen", geeft Jonathan aan.


Het sales- en R&D-team van Betap, dat de nieuwste (duurzame) ontwikkelingen toonde.

Meer informatie:
Betap
De Blokmat 29
8281 JH Genemuiden
+31 (0)38 386 1060
[email protected]
www.betap.com