Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nobia meldt daling verkoop keukenmeubilair

Nobia, de Zweedse groep voor keukenmeubilair, heeft een daling van de verkoop in het eerste kwartaal aangekondigd. De totale verkoop daalde met 19%, neerkomend op SEK 2.615 miljoen (vergeleken met 3.241 miljoen voorheen), met een organische afname van 20% (vergeleken met 7% eerder). Ondanks dit was er een verbetering in de brutowinstmarge, die 36,6% bereikte (gestegen van 33,1%). Wanneer gecorrigeerd voor posten die de vergelijkbaarheid beïnvloeden, toonde de brutowinstmarge zelfs een betere verbetering, stijgend naar 37,3% van 36,7%. De gerapporteerde verliezen stonden op SEK -246 miljoen (vergeleken met -214 miljoen voorheen).


Foto: Nobia.

Nobia noemde verschillende maatregelen die haar balans hebben versterkt, waaronder de verkoop en teruglease transactie van een fabriekspand, afstoting van niet-kernactiviteiten in Oostenrijk (ewe) en Nederland (Bribus), en een aankomende gegarandeerde voorkeursrechtenemissie.

Kristoffer Ljungfelt, nieuwe President & CEO, zegt: 'Op 1 mei ben ik begonnen als President en CEO van Nobia. We opereren nog steeds onder moeilijke marktomstandigheden, maar ik ben enthousiast, nederig en zeer energiek om de verantwoordelijkheid voor dit geweldige bedrijf op me te nemen.

De markt blijft moeilijk voor zowel onze consumenten- als projectactiviteiten. We verwachten dat de combinatie van hoge rentetarieven en een daling van het aantal woningstarts gedurende de rest van het jaar zwaar zal blijven wegen op onze projectmarkt. In de consumentenmarkt zien we bescheiden verbeteringen in het consumentenvertrouwen en een toename van ontwerpafspraken in alle landen, zij het vanuit een lage basis. De uitdagende markt weerspiegelt zich in onze organische nettoverkoop die in het kwartaal met 20% daalde. Ondanks verbeterde brutowinstmarge en kostenbesparende activiteiten was het operationele inkomen licht negatief.

Samen met het Nobia-team ben ik toegewijd om alle noodzakelijke acties te ondernemen om ons door de huidige tegenwind te loodsen. Terwijl we doorgaan met de uitvoering van onze strategie, inclusief de transformatie van onze operaties in het VK en het ontsluiten van het volledige potentieel in de Nordics, deels vanuit de volledige inbedrijfstelling van de fabriek in Jönköping, moeten we ook onze vaste kostenbasis verder verlagen.'

Meer informatie:
Nobia
www.nobia.com

Publicatiedatum: