Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Leegverkoop Pastoe trekt veel belangstelling

Veel belangstellenden verzamelden zich afgelopen vrijdag en zaterdag (10 en 11 mei) bij de leegverkoop van het Pastoe-magazijn. Volgens de NOS was de opwinding voelbaar, terwijl een bezoeker zijn aankoop bij de magazijnverkoop van meubelfabrikant Pastoe afrekende. "Zo'n kans komt maar één keer voor. Of eigenlijk: zo'n kast krijg je maar één keer", liet hij weten.

Pastoe, opgericht in 1913, kampte met aanzienlijke schulden. Na het faillissement in februari hoopte het op een doorstart, die werd gerealiseerd met hulp van Nederlandse designbedrijven Moooi en RSGA Design. "Voor een designbedrijf dat hoogwaardige ambachtsproducten levert, wordt het steeds moeilijker om zichzelf in de markt te zetten", zegt Titus Darley, oprichter van RSGA Design in een interview met de NOS.

De prijzen tijdens de uitverkoop in de voormalige fabriek van Pastoe in Houten waren oms hoog, ondanks de kortingen. Meubelen met prijskaartjes van 1000 euro of meer waren voorheen onbereikbaar voor veel mensen.

"Eigenlijk is het heel triest, nietwaar?" vertelde een oudere bezoeker, enigszins bedeesd voordat ze haar aankoop deed. Dat vonden ook twee jongere bezoekers die een tv-meubel afrekenden. "We moesten wel komen kijken, ook al hebben we lang in de rij gestaan. Maar het was de moeite waard."

Als de laatste klassieke Pastoe-meubels zijn verkocht, is het plan van Darley om de bekende oude collectie nieuw leven in te blazen en uiteindelijk nieuwe ontwerpen te ontwikkelen. "Pastoe was altijd innovatief. In de jaren 50, 60 en 70 was het het meest internationale meubelmerk van Nederland. Om vooruitstrevend te blijven, moet je nieuwe wegen inslaan en jezelf niet herhalen."

Hoewel nieuwe ontwerpen op de agenda staan, zullen ze trouw blijven aan de succesvolle basis van het merk uit de jaren 60. "De kracht van al deze ontwerpen is dat ze dertig tot veertig jaar oud zijn", wijst Darley naar de kasten en stoelen in de fabriek. "Maar door hun heldere lijnen en materiaalkwaliteit zijn het echte meubelstukken die van generatie op generatie worden doorgegeven."

Bron: NOS

Publicatiedatum: