Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ACM waarschuwt leveranciers opnieuw over verboden invloed op verkoopprijzen winkeliers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen maanden opnieuw verschillende leveranciers gewaarschuwd omdat ze mogelijk druk uitoefenden op winkeliers om hogere verkoopprijzen te hanteren voor hun producten. Dat is verboden, omdat consumenten daardoor duurder uit zijn. Het gaat om leveranciers in verschillende sectoren: bouwmaterialen, fiets- en autoaccessoires, batterijen en verzorgingsproducten. De leveranciers nemen de waarschuwing serieus.

Na waarschuwingsbrieven van de ACM hebben zij interne onderzoeken verricht, compliance trainingen aangescherpt, overeenkomsten aangepast en communicatie-uitingen herzien. De ACM houdt nog wel in de gaten of deze bedrijven voldoen aan de regels. Bedrijven riskeren een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 10% van de omzet als ze zich niet aan de regels houden.



Adviesprijs aan winkeliers moet vrijblijvend zijn
Leveranciers moeten winkeliers de vrijheid bieden om zelfstandig hun verkoopprijzen vast te stellen. Daarom mogen leveranciers alleen een vrijblijvend advies over de verkoopprijs aan winkeliers geven. Op deze manier kunnen winkeliers eerlijk met elkaar concurreren en betalen consumenten de beste prijs voor de producten. Het is verboden voor leveranciers om sterke invloed uit te oefenen op de verkoopprijzen van winkeliers.

Om leveranciers én winkeliers te helpen heeft de ACM een adviesprijscheck gemaakt. Leveranciers kunnen hiermee controleren of ze zich aan de regels houden. Winkeliers kunnen nagaan of hun leverancier verboden invloed uitoefent op hun verkoopprijzen in de (web)winkel.

Bron: ACM

Publicatiedatum: