Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Opmerkelijke sterke stijging van online omzetaandeel banken

Hoewel fysieke winkels nog steeds een belangrijke rol spelen, is het essentieel om de verschuiving naar online oriëntatie en de groei van het online omzetaandeel niet te negeren, vooral in de sector van meubels, die nog steeds vrij 'internetonvolwassen' is.

Volgens de recente Rabobank Retail Update van april, waarbij meubels variërend van kleine meubelen tot kasten, tafels, stoelen en banken worden behandeld, vertegenwoordigt online bijna 20% van de omzet en bijna 30% van het totale aantal verkochte items. Opmerkelijk is de sterke stijging van het online omzetaandeel voor banken, van 9% naar 14%, en voor tafels, van 21% naar 24%.


Elementenbank Blake van Het Anker. FOTO TER ILLUSTRATIE

Het commentaar van de Rabobank onderstreept de bevindingen van de uitgebreide analyse 'Woonmonitor: De online- en offline verdeling in de productgroep meubelen' door Bert-Jan van der Stelt van INretail. Hieruit blijkt dat de fysieke winkel nog steeds een cruciale rol speelt bij oriëntatie en aankoop, waarbij consumenten de kans krijgen om meubels te zien, aan te raken en uit te proberen, evenals deskundig advies te ontvangen.

Desalniettemin groeit het belang van online snel. De statistieken van 2023 tonen een toename in zowel omzet als het aantal verkochte items, wat aantoont dat consumenten steeds vaker online kopen, al dan niet in combinatie met een bezoek aan de winkel.

De opkomst van nieuwe technologieën, zoals generatieve AI en augmented reality (AR) / virtual reality (VR) -toepassingen, waarmee consumenten hun toekomstige woonkamers kunnen inrichten en producten direct in hun virtuele winkelmandje kunnen plaatsen, zal naar verwachting de groei van de online meubelmarkt verder stimuleren.