Liefhebbers van de geur van het buitengebied hoeven niet meer de polder in om ervan te genieten. Dichterbij de Boerderij brengt met een exclusieve lijn geurkaarsen namelijk het buitenleven naar binnen. Vier geuren onder het merk 'Farmers Fragrance' komen dit voorjaar op de markt. De verkoop steunt boeren en tuinders in Nederland.
"Iedereen kent de typische geur van het Hollandse voorjaar. De kracht van geur is dat het sterke associaties oproept: van gemaaid gras tot verse asperges en van Zeeuwse klei tot cederhout. Het voorjaar is ook de start van het buitenseizoen", aldus boerenclub ZLTO. Uit recent onderzoek van het NBTC blijkt dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking het boerenleven op de boerderij zeer waardeert. Daarbij komen waarden als rust, ruimte en ontspanning sterk naar voren.
Dat bracht de initiatiefnemers van de publiekswebsite Dichterbij de Boerderij, een initiatief van boerenclub ZLTO dat als doel heeft om de band tussen burgers en boeren te versterken, op het idee van kaarsen met een boerenluchtje. Na honderden proefmonsters en geurtesten bleven er uiteindelijk vier winnende geuren over:
- Tears of Happiness met de geur van ui, cederhout en bruine suiker
- White Gold met de geur van verse asperges, witte wijn, ham en ei
- Meadow Breeze met de geur van vers gemaaid gras, boterbloem en grazend vee
- Farmer's Essence met de geur van Zeeuwse klei, patchoeli en zilte zeelucht
ZLTO vindt dat de de kloof tussen boeren en burgers niet kleiner wordt zolang iedereen erover blijft praten. Met theater, routes en boerderijactiviteiten probeert Dichterbij de Boerderij burgers naar de boerderij te brengen. Maar deze exclusieve geurkaarsenlijn draait het om. "We brengen met deze 100% Hollandse geurkaarsen het boerenleven naar de huiskamer. Iedereen herkent de geur van het platteland in het voorjaar. Bij sommigen roept dat negatieve associaties op, maar gelukkig bij de meeste Nederlanders is dat positief. Bij dingen die lekker ruiken, krijgen we namelijk een positief gevoel. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat met de aankoop van deze geurkaarsen de Nederlandse boeren en tuinders worden gesteund", vertelt een trotse Hendrik Hoeksema, hoofdbestuurder bij boerenclub ZLTO.
Meer informatie:
Dichterbij de Boerderij
www.dichterbijdeboerderij.nl
ZLTO
www.zlto.nl